Invriezen

Invriezen

Kun je dat ook invriezen? Dat is een van de meest gestelde vragen op EetPaleo.nl.
Mijn antwoord is meestal ja, maar ik wil je graag leren hoe je voor jezelf kunt bepalen of een gerecht ingevroren kan worden of niet.

Wat kun je wel invriezen?

Verwarmde gerechten:

  • Soepen
  • Bouillons
  • Stoofschotels
  • Curry’s
  • Geroosterde groenten
  • Visschotel
  • Bloemkoolrijst
  • Courgettepasta
  • Omelet
  • Paleo cake
  • Paleo taart
  • ….is het verhit geweest? Dan kun je het invriezen.

Rauwe gerechten/ingrediënten:

  • Fruit
  • Noten
  • Zaden
  • Avocado’s (verwijder de pit en schil voor het invriezen)
  • Kokosnoot
  • Eieren (zonder schaal!)
  • Gerechten op basis van een of meerdere van bovenstaande ingrediënten (bijvoorbeeld Paleo Fudge, of een rauwe cheesecake)

Wat kun je niet invriezen?

  • Rauw vlees wat eerder ingevroren is geweest. Na het ontdooien zul je het eerst moeten garen om het weer geschikt voor de vriezer te maken.
  • Rauwe vis welke eerder ingevroren is geweest. Deze zul je ook eerst moeten garen voor je ze opnieuw in kunt vriezen.
  • Rauwe bladgroenten
  • Salades
  • Komkommer

Let op bij het invriezen van groenten en fruit! De meeste groenten laten zich het beste invriezen wanneer ze al gegaard zijn, of op zijn minst geblancheerd. Fruit kun je prima rauw invriezen.
Bedenk jezelf ook hoe je deze groenten en vruchten wilt gaan gebruiken na het ontdooien. In de meeste gevallen is het verstandiger om deze groenten of vruchten te verhitten, vooral vanwege de structuur en smaak. Fruit is heerlijk wanneer het bevroren is, maar als je het laat ontdooien wordt de smaak snel minder.
Je kent het vast wel: die diepvries aardbeien zagen er zo mooi uit. Maar na het ontdooien veranderden ze in een soort pap. Of wat dacht je van een stuk ontdooide komkommer op je salade?

Hoe lang bewaren?

Hoe lang kun je ingrediënten of maaltijden bewaren in de vriezer? Dat verschilt per product. Hieronder geef ik je een overzicht:

  • Verse vis – 4 maanden
  • Vers vlees – 3-6 maanden
  • Verse/geblancheerde groenten – 12 maanden
  • Voorgesneden groenten uit de supermarkt – 3 maanden
  • Vers fruit – 8-12 maanden
  • Noten en zaden – 12 maanden
  • Paleo gebak – 3-4 maanden
  • Kliekjes – 1 maand

Voedingsstoffen

Gaan voedingsstoffen verloren tijdens het invriezen? Ja, ze gaan zeker verloren. Met name de vitamines in groenten en fruit nemen af. Groenten en fruit bevatten namelijk vooral wateroplosbare vitamines en deze zijn een stuk gevoeliger dan de vetoplosbare vitamines: invriezen heeft namelijk vooral gevolgen op het vochtgehalte van de voeding. Daarnaast worden groenten vaak geblancheerd voor ze in worden gevroren. Dat proces heeft ook een verlies aan vitaminen tot gevolg en dan vooral van vitamine C.

Wat vlees en vis betreft valt het verlies aan vitaminen en mineralen erg mee: deze bevatten meer vetoplosbare vitamines en deze blijven ook in de vriezer stabiel.

Wanneer voeding eenmaal in is gevroren gaan er trouwens vrijwel geen voedingsstoffen meer verloren. Het invriezen zelf en het later weer ontdooien hebben meer invloed.

Betekent dit dan dat invriezen slecht is? Nee, helemaal niet. Denk maar eens aan groenten en fruit die je in de supermarkt koopt: die liggen er meestal al een aantal weken. Op het moment dat groenten of vruchten worden geplukt beginnen de voedingsstoffen verloren te gaan, of je deze producten nu invriest of in de schappen van de supermarkt legt. Het verschil op het moment dat deze voeding op je bord komt is niet zo heel groot.

new-zealand-220604_1280

Comments 16

  1. Hiermee is gelijk mijn vraag beantwoord! Ik wilde nl weten of je zoete aardappelnestjes gevuld met ei, uit de oven, kan invriezen. Ja, dus! Marinus, bedankt voor dit duidelijke artikel, fijn weekend! Groetjes, Agnita

  2. Ik zou graag bloemkoolrijst willen invriezen maar hoe doe ik dat, rauw of eerst blanceren
    Of zijn er nog andere manieren. tweede vraag hoe gebruik je het daarna weer als het uit de vriezer komt? Eerst helemaal ontdooien of liever niet.

    1. Post
      Author

      Dat maakt eigenlijk niet zo heel veel uit, hoe je dat doet! Ikzelf zou voor rauw gaan, dan kun je het daarna (evt zelfs bevroren) door allerlei maaltijden verwerken. Ik weet alleen niet in hoeverre dat ten koste gaat van de smaak, dus dat is een kwestie van gewoon uitproberen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.