Tips & Tricks bij Sombere Gedachten

We hebben het allemaal wel eens, sombere gedachten. Het gaat even niet zoals we gepland hebben, er gebeuren vervelende dingen waar je mee moet dealen of het regent alweer en je denkt “Gadver alweer regen buiten!”

Voordat ik verder ga met deze blog wil ik benoemen dat somberen gedachten heel normaal zijn. Mensen hebben een spectrum van emoties gekregen en al deze emoties hebben een functie. Het is daarom belangrijk om al deze emoties te erkennen en ervoor te zorgen dat deze emoties er ook helemaal mogen zijn. Het wegdrukken van emoties zoals boosheid, verdriet, somberheid etc. zal alleen voor meer negatieve emoties zorgen.

Iedereen wil gehoord worden

Iedereen wil namelijk gehoord worden in het leven. Wat we soms vergeten is dat het onze taak is om ook onszelf te horen. En dat deze emoties opkomen voor een reden. Vaak heb je deze emoties nodig om in de ‘actie’ stand te komen en dingen te veranderen in je leven. Het moment dat je hier niet naar luistert zullen deze emoties net als kinderen die niet gehoord worden, steeds harder gaan schreeuwen voor aandacht. Net zolang totdat je met de situatie dealt.

In een gezonde situatie kan je in een dag of 2 door je sombere emoties heen gewerkt zijn waardoor je daarna weer op een positieve manier verder kan leven. Maar wat nou als je voor langere periode somber bent?

Help ik blijf somber!

Er zijn meerdere oorzaken die ervoor zorgen dat je je voor langere tijd somber blijft. Meestal heeft het te maken dat je in een situatie komt waarbij je het gevoel hebt dat je die niet kan veranderen. Denk bijv. bij een chronische ziekte waar veel pijn ervaren wordt. Of als je al heel lang probeert af te vallen maar dat lukt niet. Een andere mogelijkheid is ontkenning van emoties zoals hierboven beschreven, waardoor je als het ware je eigen identiteit kwijtraakt. Denk bijvoorbeeld aan situaties waarin je je niet kan of durft te uiten.

Dit soort situaties kunnen ervoor zorgen dat je voor langere tijd somber blijft en er zelfs een depressie kan ontstaan. Het is daarom belangrijk om hier zo snel mogelijk mee aan de slag te gaan.

Je creëert je eigen realiteit

Het moment dat we vastzitten in het sombere gevoel is het vrij lastig om hieruit te komen. Ze zeggen wel eens je creëert je eigen realiteit. Het moment dat jij je somber voelt zal je de wereld ook gaan zien door een sombere bril. Waar andere mensen kansen zien, zie jij die misschien niet meer. Vaak merken we in die situaties dat het leven dan heel stroperig en stroef aanvoelt. Terwijl als je in een positieve staat bent, het leven vaak in een flow of stroomversnelling wordt ervaren.

Er zijn veel onderzoeken gedaan naar de psyche van de mens en het creëren van je eigen realiteit. Je kan pas dingen waarnemen als je er zelf zover bent. Als voorbeeld: Misschien heb je in je leven een moeilijke periode gehad en een familielid of dierbare vriend probeerde advies te geven.

Superaardig natuurlijk, maar het advies voelde als lege woorden zonder dat jij het gevoel kreeg dat het iets voor jou kon betekenen. Een tijdje later kom je iemand tegen of je ziet een filmpje online van iemand die precies datzelfde advies geeft. Ineens klikt het! Alles valt op zijn plek en je kan ineens dat advies opvolgen en doorstromen naar een nieuw hoofdstuk in je leven.

Waarom begrijp je op zo’n moment ineens wel de inhoudt van deze woorden? En waarom kan je dan wel ineens je leven veranderen? Dit heeft allemaal te maken met hoeverre jij ‘open’ staat om te veranderen. Pas als jij jezelf in die staat van welzijn kan zien dan pas is er ruimte om te gaan groeien naar die nieuwe identiteit.

Het aannemen van een nieuwe identiteit

Eigenlijk zijn wij mensen shape shifters. Als het goed is blijven wij onszelf ontwikkelen door het leven heen. Door ervaringen, gebeurtenissen en ontwikkeling blijven wij veranderen. Het moment dat wij vast komen te staan in het leven betekent het dat we nog niet toe zijn om onze oude identiteit achter ons te laten en die nieuwe identiteit te omarmen.

Vaak heeft dit te maken met angst voor het nieuwe, het doorbreken van onze comfortzone. Groei gaat altijd gepaard met pijn. Of het nou op lichamelijk niveau is (denk spierpijn als je aan het sporten bent) of op emotioneel niveau (door emotionele pijn heen om te helen). Dit is natuurlijk super spannend. Want je weet niet wat er aan de andere kant is. Terwijl je je oude identiteit van top tot teen kent. Ook als je je niet goed voelt is het vaak vertrouwt.

Ik zal een voorbeeld van mijzelf geven. Ik ben geboren met ernstige darmklachten. Eigenlijk is mijn identiteit altijd geweest, Danielle is ziek. Om mijzelf te helen, moest ik uiteindelijk mijzelf gaan zien als genezen. Zolang ik mijzelf blijf behandelen dat ik ziek ben, dan zal er niks veranderen. Ik moest mijn mindset dus omzetten van ik ben ziek, naar ik ben gezond. Dit heeft best lang geduurd voor mij, want wie ben ik als ik gezond ben? Wat kan ik dan allemaal en bovenal wat brengt het me?

1.    Start met het schrijven in een journal

Deze methode is al jarenlang bekend en helpt bij het verwerken van emoties. Zoals ik aan het begin van deze blog heb beschreven, is het heel belangrijk dat je gehoord wordt. Als je dingen opschrijft geef je die mogelijkheid aan jezelf. Een journal is niks meer of minder dan een notitieboekje of dagboek waarin je alles schrijft wat er in je opkomt.

Er zijn bij dit gedeelte eigenlijk geen regels verbonden. Wel adviseer ik om elke ochtend te starten met schrijven zodat je goed de dag doorkomt. Heb je kinderen of hele drukke ochtenden en is dit niet mogelijk, zoek dan een moment uit dat goed werkt voor jou. Misschien is dat als de kinderen naar school zijn, of in de pauze van je werk etc. Heb je moeite om in slaap te vallen s ’nachts dan is het fijn om voor het slapen in je boekje te schrijven. Zo is je hoofd leeg en val je sneller in slaap.

Zo werkt het:

Je pakt je boekje en pen. Sommige mensen vinden het fijn om een wekkertje te zetten van 10 minuten en te gaan schrijven, andere doen het intuitief. Schrijf alles wat er in je opkomt op. Misschien zijn dat bullit points, of negatieve gedachten, een verhaal of inspiratie.

Het gaat er eigenlijk niet om wat je opschrijft, maar meer dat je opschrijft wat er in je opkomt. Misschien is het even oefenen aan het begin als je dit niet gewend bent. Misschien denk je alleen “ik weet niet wat ik moet schrijven.” Schrijf dat dan ook op. Het maakt echt niet uit of het lang of kort is.

Zolang je maar begint met schrijven. Je zal merken dat de oefening steeds makkelijker gaat. Schrik ook niet als je echt hele negatieve dingen opschrijft. Soms is het fijn om dit soort dingen eruit te gooien zonder dat je er echt iets mee doet. Het schriftje is vertrouwelijk en helemaal voor jou. Niemand zal je oordelen en probeer vooral ook jezelf niet te veroordelen. Je kan zo vaak schrijven in je schriftje als je wilt.

2.    Breng plezier terug in je leven

Als we sombere gedachten hebben, is het best lastig om te voelen wat we echt nodig hebben. Veelal zit je in je hoofd in plaats van in je lichaam. En toch zijn juist de antwoorden te vinden als we weer connectie hebben met ons lichaam. Één van de snelste manieren om je leven weer als positief te ervaren is om plezier te gaan maken. Als ik jou de vraag stel wat vind je leuk om te doen? Kan je deze vraag dan direct beantwoorden?

Als we zo ver bij onszelf verwijderd zijn is deze vraag moeilijk te beantwoorden. Vaak omdat we ons voor zo’n lange tijd niet goed gevoeld hebben, dat we gewoon niet meer weten hoe het voelt om gelukkig te zijn of iets leuks te doen. Deze oefening kan je terugbrengen naar het gevoel van plezier in je leven.

Hoe het werkt:

Ga zitten met pen en papier voor je. Sluit je ogen en adem drie keer diep in en uit. Ga eens terug naar een moment dat jij je gelukkig voelde. Wat deed je toen? Kan je dat gevoel terug halen? Misschien kan je zelfs helemaal teruggaan toen je kind was. Vaak zijn de dingen die we deden als kind de dingen die we als volwassenen nog steeds leuk vinden. Wat deed je als kind? Waarmee speelde je? Wat waren je interesses?

Open je ogen en schrijf alle dingen op die in je opkomen en die je leuk vindt om te doen. Welke dingen kan je vandaag al toepassen en welke dingen heb je even wat langer voor nodig om in werking te zetten? Ga daarmee aan de slag.

Misschien heb jij nog steeds geen idee wat je leuk vindt om te doen. Komt er niks boven, of ben je iemand die altijd al veel voor andere deed waardoor je nooit echt toe bent gekomen aan leuke dingen of jezelf. In dit geval is het belangrijk dat je gaat onderzoeken.

Schrijf 3 dingen op waarvan jij denkt dat lijkt me wel leuk en plan dat in voor jezelf. Ga nieuwsgierig op onderzoek uit en wees heel eerlijk tegen jezelf. Vind ik dit echt leuk of is het iets waarvan ik dacht dat ik het leuk vond? Ga ervaren en ontdekken. Dit is eigenlijk hoe wij als kinderen ook in het leven staan.

We proberen van alles uit en komen er spelenderwijs achter wat we leuk vinden of niet. Laat je niet tegenhouden door belemmerende stemmetjes die zeggen dat je iets niet kan. Maar probeer het echt te bekijken door de ogen van jou als kind. Als je iets leuk vindt maar je bent er nog niet goed in, ga dan oefenen. Iedereen moet ergens beginnen. Het doel is vooral om te starten niet het resultaat.

3.    Schrijf je dankbaarheid op

Dit is één van de makkelijkste dingen om te doen, maar vergis je niet in de effectiviteit van deze oefening. Het moment dat onze hersenen en lichaam in een dankbare staat zijn, dan is het onmogelijk om negatieve gedachten te hebben. Hoe beter je dit oefent hoe sneller je in deze staat van zijn kan komen.

Als je somber bent zal deze oefening aan het begin nog niet zo krachtig zijn. Misschien start het met het opzeggen van dankbaarheid, maar heb je er nog niet echt een gevoel bij. Je creëert dan een beetje een fake it till you make it situatie. Hoe verder je deze opdracht kan uitwerken hoe beter hij gaat worden. Uiteindelijk zal je merken dat het uitspreken van dankbaarheid veel dieper gaat dan alleen uitspreken. Maar dat het echt een gevoel is die je door heel je lichaam voelt. Het moment dat je daar bent, zal je lichaam automatisch in een positieve vibe terecht komen. Dit houdt in dat je jezelf kan helen op zowel lichamelijk als geestelijk niveau als je deze oefening goed uitvoert.

Hoe het werkt:

Meestal doe ik deze oefening aan het einde van de dag, maar eigenlijk kan je het doen wanneer je maar wilt. Je gaat weer zitten met je voeten op de grond en je ogen dicht. Adem drie keer diep in en uit en visualiseer een moment dat jij gelukkig was en dankbaar voor het leven. Misschien is dat een moment dat je meemaakte met je familie of vrienden, of toen je een hele goede dag had. Probeer echt naar die herinnering terug te gaan en dat gevoel op te roepen. Als dit gevoel er is open je je ogen en schrijf je drie dingen (of meer) op waar je dankbaar voor bent deze dag.

Een aantal voorbeelden:

  • Ik ben dankbaar voor die lieve vriendin die altijd voor mij klaar staat
  • Ik ben dankbaar dat vandaag even het zonnetje is doorgebroken
  • Ik ben dankbaar dat ik de tijd heb genomen voor mijzelf

Je kan hier alles voor invullen. Probeer continu terug te gaan naar dat gevoel van dankbaarheid. Er zijn altijd wel wat momentjes op de dag waar je dankbaar voor kan zijn.

Heel veel succes met deze tips! En laat vooral in de comments weten waar jij dankbaar voor bent vandaag 😉

Liefs Danielle

Comments 3

  1. Mooie tips. Wat ik lastig vind is dat de dingen waar ik plezier in had niet meer kunnen.
    Bedankt

  2. Dank je wel voor de tips! Affirmaties helpen bij mij het meest moet ik zeggen, ook probeer ik goed en gezond te eten en te leven. Sporten, supplementen innemen, maar soms helpt het gewoon echt niet. Nu vond ik laatst dit product online https://www.flinndal.nl/nachtrust-en-stress/antistress en ik vraag me af of dit helpt, en of je dit zou aanraden of iemand hier misschien ervaring mee heeft?

    1. Hi Charlotte, hmm ik ken het product niet! Misschien iemand anders?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.