Stressloze Feestdagen

Dit jaar doe ik het helemaal anders – stressloze feestdagen

Stressloze Feestdagen

“Nou, plak dat stuk taart maar op mijn heupen.” Ik stond versteld. Mijn mond viel nog net niet open. Zeggen mensen zulke dingen nog? Voor mij is het altijd een reality-check wanneer ik eventjes buiten mijn ‘Paleo wereldje’ stap. Want ja, ook ik ga weleens gewoon ergens op visite en daar wordt ook weleens (niet-Paleo ;-)) taart uitgedeeld.

Voor mij is de keuze heel simpel; een stuk gewone taart leidt al vrij snel tot buikpijn, hoofdpijn en een suikercrash, en eigenlijk valt de smaak ook altijd tegen. Ik houd het dus gewoon bij een kop thee, dan ben ik tevreden (tenzij je pure chocolade in huis hebt, ja, dan wil ik daar ook best een stuk van!). In de tussentijd observeer ik geheel onopvallend de rest van het bezoek terwijl de stukken taart op worden gegeten.

Vrijwel iedereen lijkt het oprecht lastig te vinden om een stuk taart te eten, en dan met name de vrouwen. Of om een tweede keer op te scheppen bij het dessert. Of om bij het tweede bakje koffie/thee ook iets te nemen.

Schuldgevoelens worden meestal luidruchtig uitgesproken; ‘Na deze ga ik echt lijnen hoor, maandag beginnen we’. Terwijl manlief, die ernaast zit, nog van niets weet over dat lijnen, maar instemmend knikt terwijl hij nog een hap taart neemt.
‘Zo, lekker zeg die taart, ik plak ‘m erbij op mijn heupen.’ Terwijl anderen over hun buik wrijven om aan te tonen hoe ongelofelijk vol ze wel niet zitten. Soms wordt er gewoon gezegd hoe ongelofelijk dik iemand zichzelf vindt, op een negatieve manier.

Ik weet dat de Kerstdagen die eraan komen nog veel meer van dat soort gevoelens op zullen roepen. Wat je ook eet, Paleo of niet.

Om eerlijk te zijn vind ik het verdrietig dat we zo met onszelf omgaan. Echt.

Sinds ik met mijn opleiding tot Eating Psychology Coach ben begonnen wordt dit me steeds duidelijker. Mensen zijn zo ongelofelijk streng voor zichzelf wanneer het aankomt op uiterlijk en voeding. Natuurlijk is het enorm belangrijk om goed voor jezelf te zorgen; daarmee versterk je je gezondheid, je humeur, je levensduur. Voeding zie ik persoonlijk als ondersteuning om het beste uit het leven te kunnen halen. Maar dat kan alleen wanneer je ook op een gezonde manier met voeding om gaat.

Stressloze Feestdagen

Keuzes maken, maar dan anders

Ieder eetmoment is een keuze, en niet altijd een gemakkelijke. Je kiest niet alleen voor voeding namelijk. Je kiest voor een bepaalde sociale situatie, je gedraagt je op een bepaalde manier in een groep, je denkt alvast na over de gevolgen van het betreffende eetmoment. In veel gevallen bepaalt dat wat je eet, hoe je over jezelf denkt; je zelfbeeld. En helaas komt het vaker voor dat een voedingskeuze leidt tot een negatief zelfbeeld, dan andersom. Dit heeft overigens ook een enorme impact op je spijsvertering, maar dat is een verhaal wat ik voor later bewaar.

Vandaag wil ik stilstaan bij die keuzes. Alle factoren die ik hierboven noemde bepalen uiteindelijk of je van je maaltijd gaat genieten of niet, of je echt oprecht kunt genieten van dat stuk taart (of wat je ook eet), het gezelschap en alles eromheen.

Sfeervol eten

Denk er eens over na: wanneer je eet, eet je niet alleen voeding. Je ‘eet’ als het ware de complete situatie, het hele plaatje. Afhankelijk van de situatie en de sfeer is een stuk taart ineens heel lekker, of eigenlijk helemaal niet de moeite van het eten waard. In de ene situatie smaakt exact hetzelfde stuk taart overigens lekkerder dan in een andere (probeer maar eens!).

Zo ook de feestdagen. Kerst draait (naar mijn idee tenminste) om gezellig samenzijn, genieten van het gezelschap wat je hebt en samen een fijne maaltijd delen. Als het goed is hangt er een warme, fijne sfeer. Al ga je voor het tiende jaar op rij alweer gourmetten, dan nog is zo’n etentje super gezellig. Iets om echt compleet in je op te nemen, om te koesteren.

Genoeg stretch in je feestjurk

In plaats daarvan maken veel mensen zich druk om andere dingen: Zit er genoeg stretch in mijn jurk, zodat het niet opvalt dat ik veel heb gegeten? Als ik nu mijn lunch over sla, dan kan ik vanavond veel eten. Als ik dan ook mijn ontbijt de dag erop over sla dan kom ik weer goed uit, maar dan moet ik de rest van de dag wel ‘normaal’ eten. Onee, straks krijgen we weer iets lekkers aangeboden en ik weet echt niet of ik het af kan slaan, het is zo lekker maar ik wil niet aankomen.

Voorbeelden die ik maar al te goed weet te bedenken, want ook ik heb deze gedachtegang regelmatig de revue laten passeren. Tijdens het etentje zelf was ik regelmatig vooral niet bezig met het gezelschap, de gesprekken en de sfeer. Ik was vooral aan het plannen rondom voeding, niet te veel, niet te weinig. En in de meeste gevallen at ik daardoor juist heel erg veel en had ik de rest van de dag buikpijn; ik had tenslotte al gepland dat ik mijn ontbijt de volgende dag over zou slaan dus dat had ik dan mooi gecompenseerd.

Nu vraag ik me enigszins af waar ik toen (gelukkig al een hele tijd geleden!) mee bezig was. Het is zó zonde om leuke feestdagen onder te laten sneeuwen door negatieve gedachten over jezelf. Hoe kun je ooit verwachten dat er iets moois voort kan komen uit negativiteit tegenover jezelf? Het enige wat er uit voort komt is onzekerheid, stress en nog meer van dat soort onprettige dingen.

Kortom: zullen we het dit jaar met zijn allen helemaal anders doen?

Mijn tips:

  • Ontspan! Je hoeft niets te bewijzen, met Kerst (en alle andere dagen van het jaar) ben je gewoon jezelf zoals je nu bent. Dat is genoeg!
  • Geniet! Kerst draait om gezelligheid, om samenzijn, maar ook om lekker eten. En er is helemaal niets mis mee om volop te genieten van het lekkere eten. Koester iedere hap die je neemt, proef de sfeer van de avond en GENIET. Echt genieten van een maaltijd bevordert overigens ook je spijsvertering, en de kans dat je jezelf overvol eet is ook nog eens kleiner. Handig hé?
  • Maak je je zorgen? Concentreer je eventjes op je ademhaling, adem rustig in en uit. Daarmee kom je weer terug in het hier en nu en is het makkelijker om te genieten van wat is.
  • Oordelen anderen over jouw keuzes? Dan zegt dat alles over hen, niets over jou. Fijn is het natuurlijk niet, maar weet dat het niet aan jou ligt en dat je jezelf dus ook niet hoeft te verdedigen.
  • Wees lief voor jezelf. Je eigen oordeel over jezelf heeft de meeste impact, je kiest zelf of dit positief of negatief zal zijn.

En als laatste: weet dat die paar feestelijke maaltijden echt geen enorme invloed hebben op je gezondheid of je gewicht. Je normale dagelijkse voedingspatroon maakt een veel groter verschil. Je hoeft dit er dus niet ‘af te sporten’. Wat is nu eenmaal het ergste wat er kan gebeuren wanneer je echt volop geniet? Dat je een geweldig leuke tijd hebt? Ik kan me niets beters voorstellen!

Hulp nodig?

Kun je wel wat begeleiding gebruiken om de juiste mindset te krijgen rondom voeding en sociale gelegenheden? Daarvoor heb ik de cursus Eten op Gevoel tijdens de Feestdagen opgezet.

In deze cursus leer je in 7 dagen alles over negatieve gedachten, omgaan met vervelende reacties en zonder schuldgevoel te kunnen genieten van eten.

Het resultaat:

  • Gezellige feestdagen waarbij je verbinding maakt met je geliefden zonder gezeur over eten.
  • Alleen eten waar jij je goed bij voelt tijdens de feestdagen.
  • Geen schuldgevoelens achteraf.
  • Met een goed gevoel het nieuwe jaar in, zonder behoefte aan goede voornemens of een nieuw dieet.

Je kunt je t/m zondag 16 december 2018 aanmelden, op maandag 17 december gaan we van start!

Bekijk alle informatie + meld je aan.

Fijne Feestdagen

Maak jij je ergens zorgen om rondom het Kerstdiner? Of ga je er dit jaar helemaal ontspannen in?

Comments 5

  1. Dankjewel Marinka, het is een weg van jaren om écht lief te kunnen zijn voor jezelf.
    Fijn om weer even bevestigd te krijgen hoe je er mee om kunt gaan en toch ‘een zachte buik’ houdt. Dan komt het besef toch weer een beter dieper binnen.
    Voor jou ook fijne Kerstdagen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.