Paleo Havermout Ontbijt

Paleo 'Havermout' Ontbijt

Paleo Havermout Ontbijt

Paleo havermout? Dat kan toch helemaal niet?

Nee, klopt! Maar dit superlekkere ontbijtje heeft een beetje dezelfde structuur als havermout, dus vandaar de naam.

Want je kunt inderdaad ook heerlijk Paleo ontbijten, zonder granen. En dan is het nog steeds makkelijk, en snel, en vooral heel lekker. Dat is ideaal wanneer je daarna naar je werk gaat, of je de kinderen op tijd de deur uit wilt krijgen. Ook voor degenen die liever eerst bewegen en wachten met ontbijten tot ze echt honger hebben is dit ontbijt ideaal. Je kunt het namelijk gewoon ’s ochtends maken, en wanneer je honger hebt eet je het pas op. Ook op je werk!

Oja en als je ‘m meeneemt, dan raad ik je aan om hem wel warm te houden. Warm is deze ‘havermout’ namelijk het lekkerst. Een geïsoleerde food jar is daar ideaal voor.

Om je echt goed te laten zien hoe ontzettend makkelijk dit ontbijtje te maken is, heb ik een filmpje voor je opgenomen. Kijk maar eens, ik weet zeker dat jij dit ook kunt!

Zoals je ziet maak ik gebruik van tijgernotenmeel (ook wel aardamandel of chufa genoemd), dit is een heel lekkere zetmeelrijke knolgroente. Het is géén noot en het heeft al helemaal niks met borrelnootjes te maken 😉 Het meel kun je o.a. bij Chufa Nederland bestellen.

Dit ontbijt past trouwens ook prima binnen het EetPaleo Suikervrij programma, alleen dan zonder fruit erop. Gelukkig zijn er nog meer lekkere toppings te bedenken zoals cacao nibs, paranoten, amandelen, noem maar op.

Paleo 'Havermout' Ontbijt
 
Voorbereiding
Kooktijd
Totale tijd
 
Auteur:
Personen: 2
Ingrediënten
  • 2 el ghee
  • 125 ml kokosmelk
  • 4 eieren
  • 45g tijgernotenmeel
  • ½ tl kaneel
  • Toppings naar keuze, zoals noten, zaden, cacao nibs of fruit
Bereiding
  1. Combineer ghee, kokosmelk en eieren in een steelpan en roer goed door elkaar.
  2. Voeg tijgernotenmeel en kaneel toe en roer dit er goed doorheen.
  3. Zet de pan op middel-laag vuur en blijf voortdurend roeren tot het mengsel in begint te dikken.
  4. Schraap regelmatig over de bodem met je spatel, om aanbranden te voorkomen.
  5. Haal de pan van het vuur zodra je de 'havermout' dik genoeg vindt.
  6. Verdeel over 2 kommen en garneer met toppings naar keuze.
 

Comments 17

    1. Post
      Author

      Je zou ook amandelmeel of kastanjemeel kunnen gebruiken, of kokosmeel. Maar wanneer je kokosmeel gebruikt heb je daar maar 2 of 3 eetlepels van nodig, dat neemt veel meer vocht op namelijk.

    1. Post
      Author
  1. Hallo Marinka,

    Ik vind het leuk om tijdens vakanties een specialiteit van het land mee te nemen om er thuis iets mee te doen. Op de markt van Valencia, Spanje had ik Chufa gekocht 🙂 Eigenlijk om er Horchata van te maken, dat is Chufamelk. Maar door op de link van meel bestellen te klikken werd ik op een ander idee gebracht. Ik heb er een heerlijke muesli van gemaakt. Leuk dat je Chufa onder de aandacht heb gebracht.
    Groetjes,
    Marjoke

  2. Leuk. recept met tijgernotenmeel. Ga je er nog meer mee doen, ook met de tijgernoten zelf?
    Ik eet alleen niet zoveel ei, 2 per portie is me teveel. Ik zal eens denken hoe ik het kan vervangen.

    1. Post
      Author
    1. Post
      Author
  3. Zojuist gemaakt en gegeten. De enige aanpassing die ik heb gemaakt is dat ik er een paar druppeltjes stevia doorheen heb gedaan. Ik vond het erg lekker maar vond het meer op brintapap lijken dan op havermoutpap. De ghee geeft er een heerlijk volle smaak aan.

    1. Post
      Author
    1. Post
      Author
  4. Pingback: Paleo in de Praktijk | Maart - Mesa Verde

  5. EkoPlaza heeft sinds kort biologische tijgernootmeel en gepelde tijgernootjes van Mattisson in het assortiment. In ieder geval bij de vestiging Constantijn Huygensstraat in Amsterdam.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *