Zijn nachtschades paleo?

Nachtschades, hoe zit dat precies?

nachtschades

Als er één vraag veel wordt gesteld dan is het deze wel: “Hoe zit het nu met nachtschades, zijn ze Paleo of niet, en waarom?”

En ik snap het helemaal, het is best verwarrend. Nachtschades zijn toch groenten? Waarom zouden die niet zo gezond zijn? Ik leg het je uit.

Wat zijn nachtschades?

De nachtschade maakt deel uit van een bepaalde plantenfamilie. Hieronder vallen de gewone aardappel (de zoete aardappel is afkomstig van een andere familie en is dus géén nachtschade), tomaat, aubergine, pepers (niet peperkorrels), goji-bes en paprika.

Zijn nachtschades Paleo, of niet?

Nachtschades passen om verschillende redenen niet binnen een Paleo voedingspatroon. Allereerst zijn de nachtschades van origine afkomstig uit Zuid-Amerika, de eerste mens kwam uit Afrika (deze continenten waren toen al los van elkaar). Om die reden kan de nachtschade niet tot het oorspronkelijke dieet van de mens hebben behoord en is het lichaam er dan ook niet optimaal op aangepast.

Een belangrijkere reden is de aanwezigheid van verschillende antinutriënten in de nachtschades. Antinutriënten zijn stofjes die de plant aanmaakt om zijn nakomelingen te beschermen. Zie het als een moeder beer die zijn kleintjes verdedigt ten koste van alles! Een plant kan natuurlijk niet grommen en bijten, dus die zorgt ervoor dat zijn ‘kleintjes’ op een andere manier worden beschermd. Planten doen dat door middel van antinutriënten. Daarmee veroorzaken ze een zodanig vervelende reactie in het lichaam van het mens of dier wat het op eet, dat diegene het de volgende keer wel laat om die plant te eten. Zo zorgt de plant ervoor dat zijn zaadjes in de grond terecht komen en er nieuwe planten gaan groeien.

In de mens beschadigen antinutriënten de darmwand, kunnen ze ontstekingsreacties veroorzaken en ontregelen ze zo het immuunsysteem. Veel mensen met een auto-immuunziekte zijn dan ook erg gevoelig voor nachtschades. Zeker wanneer het een ziekte betreft die de gewrichten aan tast.

Zijn nachtschades paleo?

Ben jij er gevoelig voor?

Hoe kom je er achter of je gevoelig bent voor nachtschades? Dat is simpel. Zet ze 30 dagen absoluut niet op je menu. Na die 30 dagen kun je ze weer rustig gaan eten. Voel je daarna een groot verschil qua energie, stemming, spijsvertering of wellicht pijn? Dan is de kans heel groot dat je gevoelig bent voor nachtschades. Heb je nergens last van? Dan kun je ze zo nu en dan best eten. Maar lees nog even door, want niet iedere nachtschade is hetzelfde.

Niet iedere nachtschade is hetzelfde

Nachtschades bevatten dus antinutriënten en die hebben een nadelig effect op het lichaam. Dit effect is erger wanneer je er gevoelig voor bent. Oké. Maar gelukkig is hier een nuance in aan te brengen. Niet iedere tomaat of paprika bevat namelijk evenveel antinutriënten, en op die manier is niet iedere tomaat of paprika (of andere nachtschade) even nadelig voor het lichaam.

Wat het verschil maakt? De zon!

Rijping in de zon zorgt ervoor dat de hoeveelheid antinutriënten in nachtschades afneemt. Helaas is niet iedere rijpe tomaat (of paprika, of aubergine, etc.) die je in de supermarkt vindt ook daadwerkelijk in de zon gerijpt. Deze groenten worden veelal in kassen gekweekt, of ze worden onrijp geplukt. Vervolgens komen ze in een chemisch proces terecht waarbij deze groenten kunstmatig worden gerijpt: de tomaat wordt rood. Dit heeft echter haast geen invloed op de hoeveelheid antinutriënten in die groenten, deze hoeveelheid blijft hoog.
Een in de kas gekweekte tomaat die chemisch is gerijpt, bevat dus aanzienlijk meer antinutriënten dan een tomaat die lekker in de zon is gerijpt. Een tomaat uit je eigen moestuin bijvoorbeeld, of eentje van de biologische boer!

Wanneer je de zon lekker zijn werk laat doen en de groenten de tijd geeft om op te groeien en te rijpen, zijn ze veel gezonder voor je. Dus kies je er toch voor om nachtschades te eten: zorg er dan voor dat ze in de zon zijn gerijpt.

Wil je snel weten of nachtschades iets voor jou zijn, of dat je ze beter kunt vermijden? Bekijk dan zeker onderstaand filmpje.

Zijn nachtschades paleo?

Comments 17

  1. Vraagje: zou je dat uitproberen van gevoeligheid voor bepaalde producten ook per product kunnen doen of zou je dan alle nachtschade tegelijk moeten mijden?

    1. Post
      Author

      Je zou het per product kunnen doen, want de gevoeligheid kan per soort verschillen. Ik denk wel dat het t meest betrouwbaar is wanneer je alle nachtschades 30 dagen vermijdt, en ze daarna één voor één probeert. Dan weet je echt duidelijk waar je eventueel op reageert.

    1. Post
      Author
  2. Mooi en duidelijk beschreven. Nu snap ik het. En nou maar hopen dat er geen verschil optreedt als ik ze uitban, want ik ben gek op de nachtschades…

    1. Post
      Author
  3. Ik hoop juist wel dat ik er gevoelig voor ben ! niet dat ik ze niet lust maar ik heb altijd pijn met
    onverklaarbare reden ! wie weet….. daar laat ik graag de tomaat voor staan !!!!

  4. Hoi Marinka,

    Ik begreep uit de website van Mitchell dat aubergine wel paleo is en eet dit elke avond (ipv aardappelen). Maar nu had ik mij ingeschreven voor uw gratis cursus en ontvang de paleo basislijst en zie tot mijn verbazing dat aubergine geen paleo is. Nu ben ik in de war. Kunt u mij een verklaring geven waarom hier verschil in is per persoon?

    1. Post
      Author

      Hi Lisette! In bovenstaande artikel staat alles helemaal duidelijk uitgelegd, waarom de ene persoon wel prima tegen nachtschades kan, en waarom anderen juist niet. Lees het dus nog eens goed door.

  5. Ben gluten- en lactosevrij en was er al achter gekomen dat effectief de groenten van de nachtschadefamilie me parten speelden. Dank u voor de uitleg, nu weet ik waarom !

  6. Beste Marinka,

    Gaat het hier ook om de gedroogde kruiden? Dus gedroogde cayenne peper, chili poeder en paprika poeder? Of is hierbij ook de biologische, zongerijpte, variant aanbevolen?

    Alvast bedankt!

  7. Wow, Marinka, duidelijk uitgelegd. Dank je. En nu snap ik ook waarom ik al nooit tegen paprika chips kon vroeger. Ik hen suiker, melk, gluten en nachtschade als uitsluitingsdieet uitgebannen ivm artrose. Eigenlijk was
    ’t veel minder moeilijk dan ik dacht. Veel nieuwe groente-vrienden gevonden…. En voel me stukken beter. Meer energie. Vrolijker.
    Ik had ook al jaren last van Herstdepressies. Dit jaar…… No way!!!!
    Helaas is de artrose pijn in mijn duim gewrichten er niet niet minder op geworden..
    Maar hoe dan ook, ik voel me veel beter en ga er eigenlijk gewoon mee door.
    Hoewel, af en toe een tomaatje of een stukje kaas… Mmmm. Het is immers geen straf..
    En als ik me daarna niet zo goed voel, ga ik het vanzelf wel mijden. Ik weet nu het verschil.
    Heb jij enig idee, als voeding psycholoog, waarom mensen zo vaak dingen eten die zo slecht voor ze zijn? Je zou toch denken dat je intuïtie ( die bij mij verder best goed functioneert) je zou waarschuwen tegen bv nachtschadegroente. Of zijn t verslavingen net als suiker en kaas?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.