Plastic fles

Plastic

Waarschijnlijk hebben we allemaal weleens gehoord hoe ongezond plastic is en hoe het de oceaan vervuilt. Maar hoe zit het daar nu precies mee? Enorm veel voedingsmiddelen zijn tenslotte verpakt in plastic en vele van ons nemen dagelijks een plastic lunchtrommel mee naar het werk, of naar school. Om nog maar niet te spreken van de zogenaamde ‘tupperware’ die onze kasten vult en waar we ons eten in bewaren.

BPA en ftalaten

Er zijn heel wat verschillende soorten plastic, de meest bekende (en beruchte) soorten daarvan zijn BPA en ftalaten. BPA en ftalaten vind je in allerlei plastic verpakkingen en aan de binnenkant van blikjes, op die manier komt het ook in contact met de voeding die je eet.

Het grootste probleem met BPA en ftalaten is dat ze invloed hebben op onze hormoonhuishouding. Wanneer BPA of ftalaten in ons lichaam terecht komen, gedragen ze zich als het vrouwelijk hormoon oestrogeen. De natuurlijke balans wordt daarmee verstoord en er komen meer oestrogenen in de bloedbaan. Enkele gevolgen hiervan kunnen zijn: overgewicht, kanker, ontwikkelingsproblemen bij kinderen, verstoorde werking van de geslachtsorganen, vervroegde puberteit en onvruchtbaarheid.

Verschillende studies hebben aangewezen dat zelfs kleine hoeveelheiden BPA of ftalaten al schadelijk kunnen zijn voor zwangere vrouwen, kinderen en chronisch zieken.

Hoe komt het in je lichaam?

Een stuk plastic lekt natuurlijk niet meteen grote hoeveelheden BPA en andere chemicaliën zodra je het aanraakt. Maar toch gaat het sneller dan je zou denken. Op de volgende manieren kunnen BPA en ftalaten in je voeding (en dus in je lichaam) terecht komen.

  • Door de verpakking te verhitten
  • Door de verpakking te beschadigen
  • Door langdurig contact met de verpakking
  • Door de aanwezigheid van zuren in de voeding, in combinatie met een plastic verpakking

Is BPA-vrij en ftalaat-vrij de oplossing?

Nee. Was het maar zo makkelijk. Er zijn maar weinig chemicaliën die geen verstorende invloed op je lichaam hebben, zeker wanneer het plastic betreft. Alle soorten plastic bevatten wel enkele stoffen die de oestrogeenhuishouding kunnen verstoren, in meer of mindere mate. Beter is het dus om alle plastic te vermijden, maar dat is een klus die behoorlijk tegen kan vallen! Echt overal lijkt plastic in te zitten.

Wat je kunt doen

  • Kies in ieder geval voor BPA-vrij en ftalaat-vrij wanneer het plastic betreft.
  • Kies voor medische graad siliconen (dit valt niet onder plastics) keukengerei, dit lekt voor zover bekend is geen chemicaliën in je voeding, ook niet bij verhitting.
  • Vervang je plastic bakjes en lunchtrommels voor exemplaren van RVS en/of glas. RVS lunchtrommels zijn ideaal om voedsel in te bewaren en mee te nemen, en ze zijn nog lichtgewicht ook. Glazen potten zijn vooral handig voor drankjes, sauzen en restjes. Je kunt beide prima invriezen trouwens.
  • Heb je de keuze? Kies dan niet voor plastic. Neem bijvoorbeeld je eigen tassen (liefst van stof!) mee wanneer je gaat winkelen en accepteer geen plastic tasjes.
  • In enkele supermarkten heb je de keuze uit plastic tasjes of papieren zakjes om je groenten en fruit in mee te nemen. Kies in dat geval voor papier. (en recycle deze zakjes na gebruik)
  • Zorg dat je een RVS drinkfles hebt die je altijd mee kunt nemen. Deze kun je vullen met kraanwater. Zo hoef je niet telkens plastic flesjes met water te kopen.

Plastic

Comments 3

  1. Vriest glas niet kapot?
    Ik heb glazen ovenschaaltjes kunnen die ook in de vriezer met een portie paleo lasagne?

    1. Post
      Author
  2. Ik gebruik ook zoveel mogelijk glas. Maar aan de binnenkant van de dekseltjes van glazen potjes zit ook een soort coating. Is dat ook zoiets als bpa?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.