5 Tips voor een betere nachtrust.

5 Tips voor een betere nachtrust

Slaaptips

Slaap is heel belangrijk om gezond en fit te blijven, hoor je altijd. En dat is ook zo. Tijdens mijn opleiding leerde ik: je hoeft niets volgens een vast schema op gezette tijden te doen, behalve slapen. Eigenlijk heel logisch, want de mens heeft een soort ingebouwde klok die wordt beïnvloed door het zonlicht, zo was het in de oertijd al! Zodra het donker wordt gaat je lichaam melatonine aanmaken: een hormoon wat je helpt in slaap te vallen en te blijven. Wordt het licht; dan neemt de hoeveelheid melatonine af en word je weer wakker.

Maar stel nou, dat dat slapen bij jou helemaal niet zo gemakkelijk gaat? Daar is gelukkig wel iets aan te doen. Onderstaande simpele tips kun je toepassen om je slaapkwaliteit te verbeteren.

1. Ga slapen wanneer je moe bent.

Een vrij logische stap die alle kinderen aan wordt geleerd: gaan slapen zodra je moe bent. Maar doe je dat eigenlijk wel? Hoe vaak vecht je eerst een uurtje (of 2) tegen de slaap voordat je naar bed gaat, of voor je een soort opleving krijgt en vervolgens helemaal niet meer kunt slapen? Je lichaam geeft niet voor niets aan dat je moe bent; dan is het tijd om te rusten, te herstellen, om te gaan slapen. Wees dus lief voor jezelf (je zit namelijk nog een hele tijd met hetzelfde lichaam opgescheept!) en luister naar de signalen.

2. Eten voor het slapen gaan.

Dit is zo’n punt wat echt voor iedereen anders is, maar het is zeker iets om rekening mee te houden. Heb je ’s avonds laat nog iets zwaars gegeten en heb je daardoor ’s nachts last van je maag? Probeer die zware maaltijd vlak voor het slapen gaan dan eens achterwege te houden. Heb je echt honger? Eet dan iets wat licht verteerbaar is. Andersom kan het ook zo zijn dat je juist niet kunt slapen vanwege een rommelende maag omdat je zo’n honger hebt. Kijk dus eens wat voor jou werkt.

June-06-2012-19-15-52-ergerg

3. Ontspan voor je gaat slapen.

Melatonine is het slaaphormoon, dat is vaak wel bekend. Maar wist je ook dat de melatonine-spiegel in het bloed de tegenhanger is van de cortisol-spiegel? Cortisol is simpel gezegd het stresshormoon. Dit houdt in dat wanneer de cortisol-spiegel hoog is, de melatonine-spiegel in het bloed laag is. En andersom. De logica hier achter is dat het in tijden van stress niet zo handig is om te gaan slapen; stress is voor ons lichaam de ‘survival-stand’ waarbij er ergens gevaar is en we dus moeten zien te overleven. Als je bijvoorbeeld achtervolgd wordt door een roedel wolven kun je tenslotte niet zeggen: “Wacht even jongens, ik ben nu moe, ik ga slapen, morgen mogen jullie mij verder achtervolgen.” Nee, dan ben je al opgegeten op het moment dat je nog maar aan slaap denkt.
Daarom is ontspanning voor het slapen gaan dus belangrijk. Ontspanning kent vele vormen, dus ik ga jullie niet vertellen dat je yoga moet gaan doen. Dat kan helpen, maar als je niet van yoga houdt dan is dat óók stress en dus niet effectief. Een gezellig gesprek met een kop thee, een boek lezen, lachfilm kijken, avondwandeling, enz. Allemaal heel effectieve manieren om te ontspannen voor het slapen gaan.

4. Schakel alle elektrische apparaten in en om de slaapkamer volledig uit.

Elektriciteit en de bijbehorende straling kunnen heel verstorend voor de mens zijn. Meer informatie hierover lees je op deze website: Woonbiologie. (hier is overigens heel veel interessante informatie te vinden!) Straling verstoort ons hele systeem, het brengt het constant uit balans en zo kan het lichaam niet herstellen. Juist ’s nachts is de tijd waarin je lichaam werkt aan herstel en reparatie, waarin je verwerkt wat je mee hebt gemaakt. Straling kan dit proces behoorlijk beïnvloeden met als gevolg dat je helemaal niet uitgerust wakker wordt. De oplossing is héél simpel, en goedkoop: zet ’s nachts je telefoon eens helemaal uit, schakel de wifi uit (als je slaapt heb je echt geen internet nodig, geloof me..) en zet de TV in de slaapkamer niet op de stand-by maar écht helemaal uit.

5. Slaap in een donkere kamer.

Wanneer het écht donker is, slaap je dieper. Ieder beetje licht heeft invloed; hoe meer licht, des te lichter je slaapt. (letterlijk en figuurlijk!)  Zorg dus voor goede verduisterende gordijnen zodat de slaapkamer ’s nachts ook echt donker is. Dat zal je slaap veel ten goede komen!

Naast deze tips kun je natuurlijk ook nog denken aan het beperken van geluid (slechthorende buren die de TV nog tot laat aan hebben staan bijvoorbeeld..), zorgen voor voldoende frisse lucht in de slaapkamer, etc.
Wat is jouw ultieme tip om goed te kunnen slapen?? Ik ben benieuwd!

Comments 9

    1. Post
      Author
  1. Ultieme slaaptip…je laten testen.
    Mijn zoon die vanaf zijn geboorte niet kon slapen op 11 jarige leeftijd laten testen bij de kinderarts. En ja hij maakt geen melatonine aan, die krijgt hij sindsdien als medicatie. Nu 6 jaar later slaapt hij nog steeds als één roosje de nacht door 😉 hadden we deze tip maar jaren eerder gekregen…

  2. Een houten bed is erg belangrijk om goed te kunnen ontspannen. In een metalen bed kan je niet aarden en het werkt als een antenne op omgevingsstraling.

  3. Ik gebruik een energie laken op mijn bed.

    Er zit een speciaal draadje aan en dat loopt Door het raam naar de grond buiten de slaapkamer.
    Kan ook via het stopcontact of radiator van de verwarming.

    Door het contact met de energie in de aarde geeft het laken dit door aan mijn lichaam.
    Ik slaap hierdoor veel beter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.