De 80/20 regel

De 80/20 regel, maak jij er misbruik van?

DE 80-20 REGEL

“Nee, ik eet niet helemaal Paleo. Ik volg de 80/20 regel.”

Bij het horen of lezen van zo’n opmerking komen er altijd een heleboel vragen in me op. Want ik denk daar dus heel anders over, die 80/20 regel. Liefst zou ik hem afschaffen. Ook al begrijp ik heel goed waarom mensen deze regel gebruiken! Ik zal het je uitleggen.

De 80/20 regel wordt in heel veel disciplines gebruikt en er worden meerdere betekenissen aan gegeven. Meerdere betekenissen aan de 80/20 regel? Ja, inderdaad.

Hij wordt binnen de voedingswereld opgevat als: wanneer je 80% van de tijd iets ‘goed’ doet, maakt het niet uit wat je in de overige 20% van de tijd doet. Die overige 20% heeft geen invloed op het resultaat. Klinkt logisch.
In het boek The 4-Hour Workweek van Tim Ferriss (aanrader om te lezen trouwens) wordt het concept van de 80/20 regel echter uitgelegd als:
Je bereikt 80% van het resultaat in 20% van je tijd. In de overige 80% van de tijd die je ergens aan besteedt bereik je slechts 20% van het resultaat. Dit wordt ook wel het Pareto principe genoemd.

“Hmm… Dus als ik 20% van de tijd gezond eet, heb ik al 80% van mijn resultaat behaald?”
Nee, zo simpel is het ook weer niet 😉

Het gaat erom waar je focus ligt. En helaas ligt die focus bij heel veel mensen daadwerkelijk bij die 20%. Want wat eet je allemaal in die 20% van de tijd? Meestal zijn dat de cheatmeals en cheat-days (die zich vaak vertalen in een cheat-weekend). De rest van de week (80%) is je lichaam aan het herstellen van je uitspattingen, tot het weer tijd is voor zo’n ‘cheat’ maaltijd. Het resultaat? Nou, dan voel je jezelf niet zo goed. Die 20% waarin je ongezond eet, bepaalt dan inderdaad voor 80% hoe je je voelt.

Zonde, want het hoeft helemaal niet zo te zijn!

“Ja maar, in die 20% eet ik gewoon lekker en verwen ik mezelf.”

Als je in de 80% dat je wél gezond eet het idee hebt dat je niet lekker eet en jezelf niet verwent, dan klopt er iets niet. Sorry dat ik het even zo zeg, maar zo denk ik erover.
Voeding hoort altijd lekker te smaken. Gezonde voeding is gelijk aan pure verwennerij voor je lichaam, daarmee zorg je juist zo goed voor jezelf. Daardoor krijg je volop energie en kun je lekker genieten van het leven.

Ik kan me dus niet voorstellen dat die mooie gerechten vol groenten helemaal niet lekker zijn. Smaken je maaltijden echt niet zo goed als je zou hopen? Dan is de kans groot dat je last hebt van een suikerverslaving (die je 20% van de tijd toelaat). Dat is zelfs een heel vaak voorkomende reden waarom mensen de behoefte voelen aan zo’n 80/20 regel. Zo’n regel is echter niet de oplossing. Afkicken van je suikerverslaving wel.

Als je van je suikerverslaving af bent kun je veel beter luisteren naar je lichaam en de signalen die het afgeeft. Dan pas proef je hoe het eten echt smaakt (hee, die maaltijden vol groenten zijn eigenlijk echt wel lekker), en het fijnste: de behoefte aan zoetigheid is heel veel minder. Dan pas bepaal je zelf wat je wanneer gaat eten en hoef je je niet door regels te laten leiden.

Ontbijtjes overzicht

Moet je dan altijd 100% Paleo eten?
Nee hoor.

Probeer de 80/20 regel alleen niet te zien als excuus om regelmatig minder gezond te eten. Jij bepaalt wat je in je mond stopt, niemand anders. Jij bepaalt dus ook wat goed voor je is en wat niet. En als jij je er goed bij voelt om een stuk (niet Paleo) taart te eten bij je favoriete koffietentje, ga dan gerust je gang en geniet ervan!! Maar geniet óók van de keren dat je wel gezond eet. Geniet van de keren dat je je eigengemaakte salades meeneemt naar je werk, dat je thuis zelf groenten hebt gesneden en daar een maaltijd (zonder pakjes of zakjes) van hebt gemaakt en geniet van de slowcooker die al staat te pruttelen als je ’s avonds thuis komt.

Dan doe je gewoon 100% waar JIJ jezelf goed bij voelt, en dan behaal je dus ook het maximale resultaat. Regeltjes? Die heb je dan helemaal niet nodig.

Disclaimer: Dit artikel is niet geschreven om iemand persoonlijk aan te vallen. Ik begrijp heel goed waarom een 80/20 regel houvast kan geven en een handige leidraad kan zijn. Dat is het namelijk ook, maar alleen wanneer je hem op de juiste manier gebruikt. De keerzijde is echter groot en daarom heb ik er voor gekozen deze te belichten. We zijn allemaal zo in de ban van regeltjes dat we al snel vergeten te doen wat echt goed voor ons is. En daar wil ik je bij helpen: doen waar jij je goed bij voelt. Als je de 80/20 regel daarbij graag vast wilt houden is dat natuurlijk helemaal prima!

Comments 10

  1. Hier ben ik het zooo enorm mee eens! Ik irriteer me soms een beetje aan die regel. Het komt zo inderdaad vaak over alsof gezond eten zo’n straf is en dat zou het helemaal niet moeten zijn! Een keer “zondigen” met iets “ongezonds” kan best, maar waarom per se 20% en/of wekelijks? Daarbij reken ik wel dingen als Vivant 92%, een eigen gebakken verantwoord baksel of iets anders dat in mijn voedingspatroon past maar niet direct enorm ongezond is, niet bij die 20% natuurlijk. 😉

  2. Ik eet voornamelijk volgens de paleo-wijze. En soms even niet. Dan heb ik opeens trek in aardappel bijvoorbeeld. Daar eet ik dan nog steeds heel veel groente bij, want die wil ik helemaal niet meer missen. Soms eten we bij iemand en diegene probeert altijd rekening met me te houden, maar dan zit er toch iets bij, wat niet binnen paleo past. Dan doe ik daar ook niet moeilijk over. Maar zuivel laat ik volledig links liggen, omdat dat me echt niet goed doet.
    Ik geloof niet zo in die 80-20-regel. Ik geloof wel in luisteren naar je lichaam en een balans vinden waar je je lekker bij voelt. Maar het blijft oppassen met koolhydraten. Dat heb ik ook gemerkt.

    Groetjes, Marjon.

  3. Ik eet denk ik 90% paleo. Due overige 5% gebruik om wel eens iets te eten wat eigenlijk niet paleo is. Roomboter, paar gebakken aardappeltjes, beetje rijst of heeeeel soms een klein beetje geraspte kaas. Maar dat is dan wel echt zelden 🙂 ik vind dat ik zo lekker eet en ik voel me sinds lange tijd weer gezond. Dat is eigenlijk het echte genieten!

  4. Ik ben het helemaal met je eens. Ik heb er alleen mezelf mee als ik eens een dag denk, ach wat maakt het ook uit. Dan geeft mijn lichaam de volgende dag duidelijk aan dat hij daar niet blij mee was. Ik wil me gewoon goed voelen. Dus gebruik ik eigenlijk de 100 regel met heel soms een uitzondering als het echt niet anders kan.
    Soms ontkom je daar nu eenmaal niet aan als je een dag op visite bent en je krijgt spontaan een maaltijd voor je neus. Dan kan je niet altijd nee zeggen. Ik in ieder geval niet.

  5. Ik heb totaal geen moeite om Paleo te eten en de andere voedingsmiddelen te laten staan. Probleem (?) zit bij mij bij het drinken. Koffie en wijn. Is dit Paleo of niet? De één zegt van wel en de ander van niet. Met mate, ja dat probeer ik te doen. Maar soms kom ik dan toch op drie koffie per dag. En twee glazen wijn…. Vaak ook minder, maar helemaal vrij voel ik mij daar niet in…. 😉

    1. Post
      Author

      Af en toe koffie en wijn kan helemaal geen kwaad binnen een Paleo voedingspatroon, maar probeer het niet te veel te laten worden. Koffie alleen ’s ochtends (voor 12 uur), en liefst biologische rode wijn. Er is dus geen reden om dit jezelf te ontzeggen, maar als je jezelf er niet vrij in voelt dan kan minderen zeker geen kwaad 🙂

  6. Voor de vakantie veel paleo gegeten. Het is wel lastig met een gezin. Brrod en aardappels eet ik al jaren niet meer. Maar ik heb twee zoons de ene lust geen sla de andere geen vis. De zoete aardappel vinden ze niet lekker. Maar gewone aardappels het liefst elke dag. Ik eet dus de groeten en vlees. Heb je alsjeblieft tips voor mij? Ik heb al de boekem online al besteld. Hier moet ik het dan mee doen. Of heb je ideën ? Alvast bedankt want ik wil de 4 vakantie kilo’s er weer graag af hebben. Groeten Mariët.

    1. Post
      Author

      Hallo Mariët, zo te horen ben je al heel goed bezig hoor. Gewoon de groenten met vlees eten, zonder de aardappels, is toch prima? Zolang je dat volhoudt en jezelf er vooral niet te druk om maakt (stress is niet gezond!) gaan die kilo’s er ook wel weer af hoor 🙂
      Blijf gewoon steeds nieuwe dingen serveren aan je gezin, uiteindelijk vind je wel iets wat iedereen lust (of hoe je het voor jezelf nog makkelijker een paleo versie kan maken). Als jij al een hele tijd geen brood en aardappels eet, dan kunnen je zoons vast ook wel eens zonder gewone aardappelen, toch? Als jij degene bent die kookt, mag er met jou ook rekening gehouden worden.

  7. Ik vind het helemaal geen probleem om aardappels, granen bonen en dergelijke te laten staan en suiker gebruik ik al sinds afgelopen mei niet meer en ik drink alleen groene thee en water maar soms komen al die groentes me echt de neus uit.. Paprika en bloemkool reageer ik op en sla vind ik gewoon echt niet lekker.. Verwennerij voor mijn lichaam maar mijn smaakpapillen schreeuwen : blijf eruit! Ik blijf allerlei groenten uitproberen en ik geef nog niet op maar makkelijk is anders, ik hoop dat het ooit niet meer zo’n strijd met mezelf is..

  8. Eigenlijk is de 80/20 regel niet meer (of minder) dan een excuus om te zondigen. Even iets niet paleo te eten. Ik gebruik dit excuus ook, maar probeer het tot een minimum te beperken. Soms gebruik ik roomboter ipv van kokosolie om in te bakken, gewoon omdat het lekker is. Ik eet 1x per week bij mijn moeder van 84, haar ga ik niet uitgelegd krijgen wat paleo precies in houdt. En dus eet ik 1x per week aardappels (kapot gekookte) groente en (doorbakken) vlees. Niet omdat het lekker is, maar omdat mijn moeder het eten zo bereidt. Dit past prima binnen het 80/20 excuus. De rest van de week eet ik heerlijk paleo samen met mijn vrouw. Zeker als je het excuus gebruikt moet je voldoende blijven bewegen om de extra calorieën er weer af te halen. Ik eet inmiddels een maand of 3 paleo en het bevalt mij prima. Soms wil ik wel eens experimenteren om uit te vinden wat mijn oude voeding nu precies doet. Vaak merk ik de effecten binnen 24 uur en heb er soms dagen last van. Erg zoete dingen zoals een hazelnoot schuim gebakje vind ik na een aantal happen al niet eens meer lekker, veel en veel te zoet. Terwijl ik daar voor paleo echt van kon genieten. Door zo af en toe iets niet paleo te eten weet ik nu hoe mijn lichaam reageert en wat ik moet doen om de effecten te verminderen. Dit is voor mij leuk om te weten mocht ik een keer niet in de gelegenheid zijn om 100% paleo te eten of een zwak moment hebben. En als ik me echt niet lekker voel na een zwak moment dan leer ik dat vanzelf af. Al zal een koud pilsje na een dag werken op een warme zomerdag er zo af toe best goed in gaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.