Impressie van de Gezondheidsbeurs 2015

Paleo FAQ

Gezondheidsbeurs recap1

De Nationale Gezondheidsbeurs 2015 zit erop! Een evenement waar ik toch wel naartoe had geleefd de laatste maanden. Maar het was het allemaal waard, wat heb ik in die 4 dagen veel gezellige mensen ontmoet. Zo leuk om vele van jullie eens in het ‘echt’ te zien!!

Al het werk wat ik doe, doe ik voornamelijk vanuit huis. In mijn eigen keuken en achter mijn eigen laptop. En nu kon ik eindelijk eens al die gezichten zien van degenen die me volgen! Superleuk, dank jullie wel voor het enthousiasme!

COMPLIMENT

Het allermooiste compliment wat ik tijdens de beurs heb gekregen, kwam van 2 dames die eigenlijk helemaal niet bekend waren met Paleo. Dit is wat ze tegen me zeiden: “We hebben die hele beurs afgelopen, maar eigenlijk ziet niemand er echt gezond uit. In die zin dat je iets van ze aan zou willen nemen op het gebied van gezondheid. Maar jullie zien er tenminste wél gezond uit, goed doorbloed enzo, en fit! Ik weet niet wat jullie doen, maar blijkbaar werkt het!”

Een mooier compliment hadden ze me niet kunnen geven! Ik ben zo’n 10 jaar lang ziek geweest (met pieken en dalen) en ik heb er heel vaak verre van gezond uitgezien. Door mijn voedingspatroon en levensstijl aan te passen voel ik mezelf nu zo veel beter en ik ben heel blij dat ik dat ook uit mag stralen.

VEELGESTELDE VRAGEN

Tijdens de beurs heb ik heel erg veel vragen gekregen (welke ik met plezier heb beantwoord!) dus het leek me leuk om die voor iedereen nog eens op een rijtje te zetten. Misschien zit jouw vraag over Paleo er ook wel bij!

  • Hoe spreek je Paleo uit?

Is het PA-leo of pa-LEO? (mijn fonetische schrift is niet zo goed, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel) Hier is niemand echt over uit voor zover ik weet: ik houd het erop dat het allebei goed is! Ikzelf zeg in ieder geval PA-leo 🙂

  • Hoe oud ben je? (en je ziet er kleiner uit dan op de foto)

Tsja, die lengte daar kan ik niks meer aan doen, met mijn 27 jaar ben ik toch echt helemaal volgroeid.

  • Bij Paleo eet je toch heel veel vlees?

Nee, dat valt reuze mee! We eten vlees/vis/eieren weliswaar dagelijks, maar voor de gemiddelde persoon niet meer dan zo’n 300 gram per dag. Daarmee voorzie je je lichaam van voldoende proteïnen en natuurlijk vitaminen en mineralen die specifiek in vlees/vis/eieren voorkomen.

  • Is Paleo ook geschikt voor vegetariërs?

Jazeker! Zolang je elke dag een paar eieren eet (liefst ook een paar keer per week vis, maar dat moet niet per se) en daarnaast kun je eventueel ook wat peulvruchten eten voor extra proteïnen. Let er dan wel op dat je deze ten minste 24 uur laat weken en je ze goed gaar kookt zodat de meeste antinutriënten eruit zijn. Linzen zijn hierbij de beste keuze.

  • Waarom passen peulvruchten niet binnen het Paleo voedingspatroon?

Zoals hierboven uitgelegd: vanwege de antinutriënten. In verhouding tot de stoffen die een negatieve werking op ons lichaam hebben, bevatten ze maar weinig positieve stoffen (zoals vitaminen en mineralen). (zie ook ‘Wat is Paleo‘)

  • En hoe dit dat nou met quinoa en boekweit?

Deze voedingsmiddelen zijn in principe niet Paleo. Het zijn zogenaamde pseudogranen: zaden die eenzelfde effect op ons lichaam hebben als granen. Ze bevatten wederom antinutriënten en leveren ons simpelweg niet zo veel voedingsstoffen op. Zeker niet in verhouding tot groenten, fruit, vlees, vis, eieren, noten en andere zaden!

  • Wat vind je van havermout?

Nog zo’n leuke vraag! Ik sta er niet achter. Havermout is eigenlijk helemaal niet zo voedzaam, bevat óók veel antinutriënten (ondanks dat het vaak glutenvrij is) en voor ons lichaam is het niet echt makkelijk te verteren. (daarom zit je er zo lang vol van, maar dan niet op een goede manier)

  • Is spelt gezond?

Nee. Spelt is niet gezond. Het is weliswaar een ‘oergraan’ en minder doorgekweekt dan tarwe en veel andere graansoorten. Het is en blijft een graan en granen zijn NIET gezond voor ons. Spelt is niet eens glutenvrij.. (zie ook ‘Wat is Paleo‘)

  • Wat zijn antinutriënten?

Antinutriënten zijn stoffen die de plant aanmaakt om zijn ‘kindjes’ (de zaden) te beschermen. Deze stoffen zijn in meer of mindere mate giftig voor het dier/mens wat deze zaden opeet. Ook een plant wil zich namelijk voort kunnen planten en heeft zijn eigen verdedigingsmechanisme in de vorm van antinutriënten. Alle planten bevatten antinutriënten (zelfs broccoli en boerenkool!), maar sommige soorten bevatten deze in een veel hogere concentratie. Het eten van de zaden van die planten heeft een groter negatief effect op ons lichaam dan dat het een positief effect heeft (in de vorm van vitaminen, mineralen en antioxidanten). Hieronder vallen: ALLE granen, pseudogranen (quinoa, boekweit, amaranth, enz.), nachtschades (tomaat, paprika, peper, aubergine, aardappel, goji-bes) en peulvruchten.

  • Moet je alles biologisch eten?

Wat betreft vlees, vis en eieren raad ik absoluut aan om deze biologisch te eten. Wat betreft groenten en fruit is het ook aan te raden maar het hoeft niet per se. Laat je hierin vooral leiden door je portemonnee! Een niet-biologische broccoli is altijd nog 10x beter dan een boterham met kaas of een pakje met macaroni-mix.

  • Raad je het aan om ‘superfoods’ te eten?

Nee, dat raad ik zeker niet aan. Superfoods zijn leuk en aardig, maar een echt gezond voedingspatroon begint met heel veel groenten (1kg per dag!!), fruit, noten, zaden, vlees, vis en eieren. Laten we dat eerst maar eens onder de knie krijgen. Superfoods dienen niet als compensatie voor een minder gezond voedingspatroon. Maar vind je het leuk/lekker om af en toe superfoods toe te voegen aan je maaltijden? Ga gerust je gang, het kan zeker geen kwaad.

  • Wat eet je als ontbijt bij een Paleo voedingspatroon?

Ikzelf ontbijt meestal niet, omdat ik geen honger heb wanneer ik wakker word. Het beste ontbijt is een maaltijd zoals elke andere maaltijd van de dag: groenten met vlees/vis/eieren, gezonde vetten en eventueel wat fruit/noten/zaden.

  • Moet je altijd 100% Paleo eten?

Nee hoor, natuurlijk niet! Paleo is een levensstijl waarvan je zelf bepaalt in hoeverre dat bij jou past. De richtlijnen zijn er, maar welke draai je daar aan geeft in je eigen voedingspatroon: dat is aan jou.

Heb jij nog een vraag voor mij? Stel deze dan hieronder (of stuur me een mailtje) en dan zal ik mijn best doen deze te beantwoorden!

Gezondheidsbeurs recap2

Comments 27

  1. wat leuk om je te ‘volgen’,ik ben sinds kort met PAleo bekend en probeer mn eigen draai aan deze levensstijl te geven. Het gaat goed en ik voel me er super goed bij!!
    Bedankt voor alle informatie en recepten!!

    1. Post
      Author
  2. Waarom mag je voor paleo mayonaise geen zonnebloemolie gebruiken? We gebruiken toch wel de zonnebloempitten…
    Wij zijn sinds begin dit jaar serieus begonnen met Paleo en voelen ons er heel goed bij. We wonen in zuid Portugal en sommige ingredienten zijn hier niet zo makkelijk te vinden, ik ben nog steeds op zoek naar arrowroot, weet je misschien een internetsite waar ik kan bij bestellen? Velen leveren ook nog niet aan Portugal..
    Alvast bedankt,
    Martine

    1. Post
      Author

      Zonnebloempitten bevatten veel meer dan alleen olie; dit als geheel zorgt voor een stabiele situatie en een mooie zonnebloempit die lang houdbaar is. Bij zonnebloemolie is alleen de olie over gebleven: zonnebloemolie heeft een minder gunstige vetzuursamenstelling en daarnaast oxideert het erg snel. Tijdens het oxidatieproces verandert de moleculaire structuur van het vet; daardoor is het voor het lichaam niet meer herkenbaar en zorgt het voor vrije radicalen in het lichaam. Deze vrije radicalen zorgen op hun beurt voor veel schade aan de lichaamscellen.

      Arrowroot kun je bestellen via puurmieke.nl maar je zou ook eens kunnen kijken bij amazon.de of amazon.co.uk

  3. Beste Marinka,

    Bedankt voor je nieuwsbrief en deze vraag- en antwoordrubriek nav de beurs! Ik sta helemaal achter je antwoorden! Complimenten ook voor je e-book Smaak! Prachtig paleo-alternatieven op de bekende smaakmakers uit wereldkeukens. Ikzelf maak graag pesto met huisgeroosterde pompoenpitten, een verrassend en voordelig alternatief op de traditionele pesto met pijnboompitten. Doe er avocado bij en je hebt een oerlekkere guacamole.

    Succes met OERkracht!

    Martin

  4. Wat een lekkere recepten, ik doe sinds een jaar aan Paleo en voel me veel beter dan ik me ooit gevoeld heb.
    Gelukkig kan ik in NZ heel veel van de producten die ze erin gebruiken hier kopen., Bedankt.

  5. Pingback: Leefstijl: Paleo - Eetfabriek

  6. Een vraagje ik kan echt niet zonder brood twee dagen in de week eet ik zuurdesem brood mag dat wel ,is zuurdesem een beste keuze wat brood betrefd.

    1. Post
      Author

      Helaas is zuurdesembrood ook echt geen goede optie. Het bevat nog altijd granen.. Kijk eens op oerkracht.nl voor wat Paleo broodrecepten, daar kun je wel wat mee. En probeer het eens zonder brood, ik weet zeker dat je dat wel kunt, na een tijdje went het echt.

      1. Ik ben nu twee weken bananen brood en kaneel- eiwit brood en havermout- abrikozen brood aan het bakken, Heerlijk mee naar het werk en zonder beleg en ik ben 2,5 kilo kwijt. Het is heerlijk en je hoeft het niet te beleggen. Ik ga niet helemaal paleo, dat is me te gek…maar met tarwe minderen en dus met te veel en te zoet beleg helpt hier al enorm. Mijn vriend is geen vlees eter en ik geen vis eter, dus ik heb nog wel moeite met de warme maaltijden. We eten wel altijd al heel erg veel groente en gerechten gecombineerd et fruit en noten en kaas.

  7. Hoi, je schrijft hierboven dat ook nachtschades niet in het dieet passen vanwege de antinutriënten. Zit dit in de hele vrucht of alleen in de zaadjes? Kan ik nog wel tomaatjes en paprika eten?

    1. Post
      Author

      Hoi! Dit zit in de hele vrucht, maar het is een persoonlijke keuze of je ze wel of niet eet. Ikzelf eet ze zo min mogelijk. Maar als je er geen last van hebt kun je best tomaten of paprika’s eten, zolang ze maar in de zon zijn gerijpt.

  8. Vraagje, in het stuk over antinutrienten heb je het over de nachtschades zoals Aubergine en Tomaat. Toch worden deze groentes veel gebruikt in Paleo recepten. Waarom zijn deze dan wel toegestaan? En hoe vaak mag je dit eten.?

    1. Post
      Author

      Ikzelf gebruik deze groenten al erg lang niet meer in mijn recepten; ze passen officieel gezien niet binnen het Paleo voedingspatroon. Toch is het voor veel mensen een persoonlijke keuze om ze wel of niet te eten en het hangt er vanaf of je er last van hebt of niet. Als je ze eet, probeer dan in ieder geval voor zongerijpte tomaten, aubergines, etc. te kiezen want daarin is de hoeveelheid antinutriënten op zijn laagst.

  9. Hallo Marinka,,
    ben de laatste tijd enorm moe en het gaat ook niet zo goed met me, heb ineens een te hoge bloeddruk , hoog cholesterol en suiker is niet goed, en ben enorm moe, wat ik nooit was. ben altijd heel gezond geweest, maar het blijkt toch niet goed voor mijn lichaam nu ik ouder wordt wat ik eet, het leuke is dat ik nu al weet dat Paleo in mijn lijven hoort. ik kwam op je site bij de recepten en dacht jeetje wat een heerlijke recepten, al lezende ontdekte ik dat het andes was, als wat we normaal eten daarna kwam ik op de paginga waar het uitgelegd werd en wist ik, dit is wat ik nodig heb. ben de dag erna op weg geweest voor andere levensmiddelen, en kwam in een winkel een vrouwtje tegen die zei, hee je eet vast paleo als je dat op je lijstje hebt staan. we raakten aan de praat, ze heeft me haar telefoonnummer gegeven en zei als je hulp nodig hebt bel me maar, voor mij een teken, dat paleo inderdaad in mijn leven hoort, het komt allemaal ineens op mijn pad.
    ik zal heel veel gebruik van je site gaan maken en vind het geweldig wat je doet, mijn dank is groot, ik laat je over een poosje weten hoe het met me gaat en hoe ik het ervaar, lieve groet, Birgit

    1. Post
      Author

      Hallo Birgit, bedankt voor het delen van je verhaal! Ik hoop dat Paleo je enorm gaat helpen!! Als je er vragen over hebt (maakt niet uit wat) dan kun je ook altijd een mailtje sturen naar . Heel veel succes 😀

  10. Hi Marinka,
    Je hebt het telkens over kokosolie.
    Kokosolie heeft een aparte geur.
    Is roomboter een goed alternatief?
    Hartelijke groeten,
    Fred

    1. Post
      Author

      Hallo Fred, wanneer je de ontgeurde kokosolie neemt dan ruikt deze nergens naar en is het prima om in te bakken. Roomboter raad ik niet aan omdat dit nog steeds melkeiwitten bevat, maar ghee (geklaarde boter) is wel een prima alternatief.

  11. Dag Marinka,

    Hoe beoordeel jij de werking van kerfir binnen Paleo, want dat drink ik elke dag, weer als alternatief op melk

    1. Post
      Author

      Hallo Wilma! Kefir past zeker binnen een Paleo voedingspatroon, het bevat veel gezonde darmbacteriën. Maar het is alleen aan te bevelen wanneer het niet is gemaakt van dierlijke melk. Kefir op basis van kokosmelk of waterkefir zijn bijvoorbeeld heel goede opties.

  12. Ik deed het paleo dieet al maar dan in de vorm van Atkins. Hoewel daar wel melkproducten zijn toegestaan. Maar in de 1ste 2 fase weinig zetmeel. Helaas toen ik ben gaan samenwonen ben ik gestopt en daardoor iets aangekomen. Was 40kg afgevallen door het Atkins dieet en 5kg maar aangekomen. Nu ga ik verder met Paleo omdat de koolhydraten wat hoger zijn zodat mijn vriend dit ook kan eten. Zelf eet ik al ruim 13 jaar glutenvrij. Al meer dan 30 jaar last van mijn buik gehad. Komt door bepaalde zetmeel. Leuke recepten die makkelijk te maken zijn. Ik denk dat mensen beter naar hun gevoel moeten luisteren qua eten. Waarom eten bepaalde mensen bepaalde voeding niet. Vooral kinderen luisteren beter naar hun gevoel. Wij volwassene zouden daar van kunnen leren. Als kind wilde ik nooit rijst en pasta en was ik gek op vette dingen. Maar dat mocht ik niet want het was slecht. En moest ik meer pasta,rijst en brood eten. Als kind voelde ik al aan dat dit geen goede producten voor mij waren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.