Paleo uit eten op vakantie

Paleo uit eten op vakantie

Paleo op vakantie

Paleo uit eten op vakantie waar je de taal niet spreekt: dat is eigenlijk helemaal niet zo moeilijk!

Hierboven zie je wat foto’s van de maaltijden die ik heb gegeten tijdens mijn vakantie in Kroatië; verse vis, heerlijk vlees, gegrilde groenten, ik heb er van genoten. Soms zaten er wat aardappels in mijn maaltijden en die passen niet voor iedereen in een paleo dieet. Omdat ik er zelf intolerant voor ben, heb ik daar omheen gegeten.

Uit eten op vakantie 6

Hoe zorg je ervoor dat je bord niet vol komt te liggen met gluten of melkproducten?

De meeste restaurants hebben wel een Engelstalig menu en vaak spreekt de bediening dan ook redelijk Engels waardoor je je wensen wel duidelijk kunt maken. Wanneer dit niet zo is, is het handig als je wat voorbereidingen hebt getroffen.

Mijn tips voor succesvol Paleo uit eten op vakantie:

  • Zoek thuis alvast uit welke lokale producten er vooral worden gegeten in een land: eten ze vooral vlees of is er juist volop verse vis te krijgen? Kijk hoe dit in de lokale taal wordt genoemd en schrijf het op zodat je het op de menukaart kunt herkennen. Hoe schrijf je ‘salade’ of ‘groente’? Allemaal handig om te weten.
  • Zoek thuis op hoe de producten in de lokale taal worden genoemd die je juist niet wilt eten, zoals brood, kaas, etc; schrijf het op en houd je lijstje bij de hand in het restaurant of in de supermarkt.
  • Bestel van het menu het liefst een stuk vis of vlees en neem er een bijgerecht zoals een salade of gegrilde groenten bij. Mocht je naast je vlees of vis dan toch iets op je bord krijgen waar je niet tegen kunt, dan kun je dat mooi laten liggen en heb je in ieder geval wat groente uit je bijgerecht. In stoofpotjes of andere gecombineerde gerechten zou al snel bloem of room kunnen zitten, deze kun je dus beter vermijden als je echt zeker wilt zijn van wat je op je bord krijgt.

Uit eten op vakantie 2

Het blijft natuurlijk altijd een gok om zomaar iets te bestellen van een menukaart die je niet kunt lezen. Zelf heb ik daarom een allergenenkaartje gemaakt via Allerglobal en deze meerdere keren uitgeprint. Via deze website kun je precies aanklikken waar je niet tegen kunt en vervolgens wordt er in de taal van het land waar je heen gaat een mooi kaartje van gemaakt met een overzicht. Dit kaartje kun je dan afgeven bij een restaurant.

Zelf heb ik ook nog opgezocht hoe je ‘Kunt u alstublieft een gerecht met groente en vlees of vis voor mij maken?’ schrijft in de lokale taal. Dit heb ik op mijn allergenenkaartje geschreven. Vooral het lezen van deze zin leverde veel begrip op in de restaurants waar ik ben geweest en er is keer op keer een heerlijke maaltijd voor me gemaakt.

Zolang je je best doet om iets in de lokale taal duidelijk te maken wordt dit al heel snel gewaardeerd, als je ze dan bovendien ook nog bedankt en er je grootste glimlach bij opzet is dat bijna een garantie voor succes.

Uit eten op vakantie 4

Als laatste wil ik er wel bij zeggen: probeer niet te perfect te eten. Je bent op vakantie en waarschijnlijk kun je niet in elk restaurant volledig eten zoals je zou willen. Als je jezelf voor hebt bereid en telkens een zo gezond mogelijke keuze maakt, dan ben je al heel goed bezig.

Voor degenen met een allergie of sterke voedselintolerantie is dit natuurlijk een ander verhaal; zorg er dan voor dat je voldoende gezonde snacks bij je hebt zodat je toch iets kunt eten mocht een maaltijd in een restaurant niet goed uitpakken. Lees voor tips ook eens mijn artikel over voeding die je mee kunt nemen op vakantie.

Uit eten op vakantie 1

Comments 6

  1. wow, hier heb ik echt wat aan. Ik heb gelijk zo’n kaartje uitgeprint met waar ik allergisch voor ben en wat ik liever niet eet (suiker, gluten, etc). Nooit geweten dat dit bestond, maar zó handig, dank je wel.

    1. Post
      Author
  2. Ik blijf meestal in Nederland waardoor het makkelijker is om mijn eetpatroon gewoon te blijven volgen.
    Ik kook zelf op de camping en dat werkt voor mijn man en mij prima.
    S’avonds ’n rood wijntje is dan mijn enige uitschieter….maar ach…tis vakakantie 😉

  3. Dag Marinka,

    Ik zit al overal volop het dieet te promoten, tot 2 mensen mij vandaag replikeerden:
    ‘ ja, maar wat met mensen en notenallergie ( amandelmeel, amandelmelk)?’en :
    ‘ Ik lust geen kokos’! ( het vet en de melk, meel)
    Wat zeg je daar dan op? Van wat maken we dan het meel?

    Fijne dag nog voor jou,
    Mimi

    1. Post
      Author

      De basis van het Paleo voedingspatroon bestaat uit veel groenten, samen met wat vlees, vis, eieren en gezonde vetten. Daarnaast wat fruit en soms wat noten of zaden. Geen noten of kokos lusten is dus absoluut geen enkel probleem! Dit vormt absoluut NIET de basis van Paleo voeding. Er zijn meer dan genoeg baksels te vinden (die overigens ook niet de basis van Paleo vormen…) zonder noten en/of kokos.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.