Mindfulness

Stressverslaafd?

Mindfulness-Based-Stress-Reduction-1-C-1024x617

Ontspannen.. Wat is dat ook-al-weer??

Klinkt het bekend?

Misschien heb jij dan ook last van stress. Ja, stress, dat alom gebruikte woord met een enorm negatieve lading. Dat ene woord, wat zo veel invloed op onze levens heeft en waar maar moeilijk onderuit te komen is. Het is heel normaal geworden: even een uurtje (of 2) extra werken, een klusje hier en daar, een agenda vol afspraken, een druk weekend, zogenaamde verplichtingen waar niet aan valt te ontspannen ontsnappen.

Wanneer heb je eigenlijk tijd voor jezelf? En dan bedoel ik écht tijd voor jezelf. Dus niet om je e-mail te checken, facebook updates te lezen, te twitteren en je foto’s te instagrammen. En zeker niet tijdens het eten (oeps, doe ik zelf allemaal!).

Work Life Balance signpost

Om terug te komen op het onderwerp van dit blog: onze Paleo voorouders hadden vooral heel erg weinig langdurige stress. Ja, als er een groot beest achter ze aan kwam was er even stress: een gezonde vecht of vlucht reactie. Maar daaromheen waren ze vooral ontspannen: zolang er eten en een onderkomen was, hadden ze geen enkele reden om zich druk te maken. Geen rekeningen, geen administratie, geen 8-uur durende werkdruk, geen file’s, geen social media.. Alleen zij en de mensen om ze heen, samen ontspannen zijn. (en nee, daar hadden ze toen geen alcoholische drank voor nodig!)

Tegenwoordig ervaren we bijna altijd een vorm van stress: te laat naar bed, negatieve berichten in het nieuws, straling van alle elektronische apparaten in huis/op het werk, e-mails, enz. De gevolgen daarvan? Altijd druk nodig hebben om iets gedaan te kunnen krijgen, deadlines moeten stellen, elke 10 minuten op je telefoon moeten kijken of zelfs in een lichte staat van paniek raken als je eens ‘geen bereik’ hebt of WhatsApp een storing heeft. Er ontstaat een soort verslavingspatroon, een patroon waar maar lastig uit te komen is. Wanneer zich dat lang genoeg in stand houdt krijg je als vanzelf de volgende stap: vermoeidheid. Je wordt bijvoorbeeld niet uitgerust wakker en hebt koffie nodig om de dag te beginnen. En nog zo’n vervelend effect: een verhoogde vetopslag, op je buik. (hoewel er ook mensen zijn die enorm afvallen bij stress)

En uiteindelijk? Uitputting. Bijnieruitputting.

Met dat laatste heb ikzelf veel ervaring. Ik kreeg het niet 1 maar liefst 2 keer! Een ezel stoot zich niet 2x aan dezelfde steen, nou, ik wel. Nadeel daarvan is dat het zo’n 2 jaar duurt voor je volledig hersteld bent, mits je je lichaam daar de kans voor geeft en je de juiste hulp zoekt. Het kan namelijk ook heel wat langer duren. Ik zal er niet te diep op in gaan, maar zo’n uitputting is niet iets wat je ‘eens meegemaakt wilt hebben’. Absoluut niet zelfs.
Het hoeft echter niet tot een echte uitputting te komen. Je kunt ook schijnbaar eindeloos in die vermoeidheidsfase blijven hangen: een fase waarin je je niet zo fit voelt, je je lichaam als het ware versneld afbreekt en de kilo’s er vrijwel ongemerkt aan blijven komen.

stress-relief-beach

De oplossing? Die druist in tegen alles wat op dat moment goed voelt. Je verstand zegt dat het beter is, maar daar houdt het wel mee op. Je zult moeten leren ontspannen, ontstressen. Niet leren hoe je meer dingen op een snellere, efficiëntere manier kunt doen (multitasken is verleden tijd!) maar écht ontspannen en vooral minder doen. En ik kan je wel vertellen, dat is MOEILIJK!! Nooit gedacht dat echt ontspannen zó lastig zou zijn zeg! Het is te leren, maar pfff.. Ik betrap mezelf er nog steeds op dat ik wanneer ik achter mijn laptop zit, zogenaamd ‘te ontspannen’, ik de hele tijd heen en weer zit te klikken tussen e-mail, social media, mijn OneNote bestand, zakelijke e-mail, en die ene leuke website. Soms kijk ik tegelijkertijd een film. Al met al helemaal niet ontspannen dus, want ik ben mezelf constant prikkels aan het geven. Achter je laptop zitten is overigens nooit ontspannen, tenzij het ding uit staat.

Ik heb dus nog veel te leren! Ondanks de yoga-opleiding die ik volg; ‘zen’ worden gaat niet vanzelf of door het beoefenen van yoga. Het is namelijk best hard werken, dat ontspannen.

Mijn grootste valkuil? Mezelf druk maken om het feit dat ik het druk heb, of druk denk te hebben. Als er iets grote tijdsverspilling is, is dat het wel. Waarom zou je je druk maken om de dingen die je ‘nog moet doen’? In die tijd krijg je helemaal niks gedaan (uitstelgedrag…) en ga je er alleen maar meer tegenop zien met als gevolg méér stress zodra je er dan uiteindelijk toch aan gaat beginnen.
Daarom stel ik mezelf regelmatig de vraag: ‘Is dat wel zo?’ (geleerd van mijn yogadocent, een wijs man van 74 jaar oud) Oftewel: heb ik het echt zo druk? Heeft diegene die opmerking wel echt zo bedoeld? Moet ik dat per se nú doen? Staat er echt zo veel druk op mij, of leg ik die mezelf op?
Niet om zweverig te worden ofzo, maar dat zijn wel vragen die je behoorlijk aan het denken zetten, die je laten relativeren. Want ja, waarom maken we onszelf eigenlijk zo druk??

Hoe ga jij om met stress? Heb je er geen moeite mee of is het iets waar je aan kunt werken?

Stress-reduction

Comments 5

  1. Herkenbaar!
    Mooi ezelsbruggetjes dat ik heb geleerd:

    Moet
    Ik
    Dat
    Nu
    Echt
    Doen

    Dat 6 keer doorlezen en bij elke keer lezen de nadruk op een ander woord leggen. Dus MOET ik dat nu echt doen? Moet IK dat nu echt doen.. etc… helpt mij als ik me druk loop te maken 😉

    Succes Marinka!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.