fucosyllactose ergomax

Suikers uit borstvoeding voor je darmflora

Dat borstvoeding gezond is voor baby’s weten we allemaal. Het is de beste basis die je ze kunt geven, zoals de natuur het heeft bedoeld. Qua voedingsstoffen, immuunsysteem en darmflora. Dat specifieke suikers uit borstvoeding echter ook nu nog goed voor je darmflora kunnen zijn, als volwassene, dat wist ik niet!

Ik was dan ook een beetje skeptisch toen Ergomax mij vroeg of ik hun nieuwste product wilde testen; 2′-Fucosyllactose. Mijn eerste reactie: “Fuco-wat??”. Ik had geen idee wat het was. Dus besloot ik erin te duiken en het zelf natuurlijk ook te testen! Mijn conclusie? Het doet écht iets, en het kan écht de moeite waard zijn om dit te nemen! Waarom? Ik leg het je hieronder uit.

Suikers voor je darmflora

Ik schreef eerder al over het verschil tussen prebiotica en probiotica, en 2′-fucosyllactose valt dan ook in het groepje prebiotica. Het is een suiker die niet zoet smaakt, maar een voedingsbron is voor de bacteriën in de darm. Let op; dit is geen gewone suiker en dit voedt dus niet de bacteriën, schimmels en gisten die je niet in je darm wilt hebben. Het voedt juist de goede darmbacteriën.

Dit soort suikers voor je darmflora zitten bijvoorbeeld ook in arisjokken, shiitakes en zeewier. Maar 2′-fucosyllactose vind je dus alleen in.. borstvoeding.

suikers uit moedermelk

Wat doet 2′-fucosyllactose?

Deze suiker vormt voornamelijk de voeding voor de bifidobacteriën in de darm. Dit zijn de bacteriën die je bijvoorbeeld ook in yoghurt vindt, ze zetten suikers om in zuren en helpen zo de omgeving van de darm ook zuurder te maken. Daardoor krijgen bacteriën zoals E. coli en andere ziekteverwekkers minder kans, aangezien zij niet in een zure omgeving kunnen overleven.

Zuurtegraad

De zuurtegraad van de darm op verschillende plekken heeft veel invloed op de werking van de spijsvertering. Ieder stukje van de darm heeft zijn eigen optimale zuurtegraad. Die zuurtegraad zorgt ervoor dat de juiste bacteriën op de juiste plek overleven en dat je voeding dus optimaal af wordt gebroken, wat weer ten goede komt aan de opname hiervan in het lichaam.

Welke voeding je eet heeft hier veel invloed op. Wanneer je niet zo gezond eet, kan de balans tussen de zuurtegraad en de bacteriën in de darm verstoord raken. De omgeving voor de bacteriën is dan bijvoorbeeld te basisch, waardoor bacteriën waar je niet op zit te wachten de overhand krijgen. Met alle gevolgen van dien. Denk daarbij aan darmklachten, maar ook vaak ziek worden kan hiermee te maken hebben.

Bifidobacteriën

Hierboven heb je al kunnen lezen waarom het belangrijk is om de juiste zuurtegraad in de darm te hebben, op de juiste plaats. Voeding én bacteriën dragen bij aan het in stand houden van de juiste balans.

Dit kun je dus op 2 manieren aanpakken: gezonder eten én de gezonde bacteriën specifiek voeden, want het is niet altijd voldoende om met alleen voeding te werken wanneer je je darmflora wilt verbeteren.

In het geval van 2′-fucosyllactose houdt dat in dat je voornamelijk de bifidobacteriën voedt. Een laag gehalte aan bifidobacteriën wordt onder andere in verband gebracht met diabetes en prikkelbare darm syndroom. En een disbalans in de darmflora wordt bij nog meer verschillende ziektebeelden gezien, zoals Parkinson’s, maar ook angststoornissen, depressie en rugklachten.

Kortom; bifidobacteriën zijn belangrijk. Alleen om nu elke dag een glas borstvoeding te drinken? Dat is ook niet echt haalbaar, en hoogstwaarschijnlijk verteer je dat op jouw leeftijd allang niet meer. Juist daarom kan het handig zijn om de suikers uit borstvoeding in te nemen, naast je (zelfgemaakte) kokosyoghurt, kombucha, gefermenteerde groenten en probiotica supplement.

fucosyllactose ergomax

Mijn ervaring

Voor ik überhaupt besloot hierover te schrijven, heb ik het 2′-fucosyllactose supplement ongeveer 1 maand getest. Mijn darmflora vind ik erg belangrijk en ik doe er dan ook veel aan om deze in goede conditie te houden. Niet alleen door gezond te eten, maar ook door een probioticum te nemen en regelmatig een glas zelfgemaakte kombucha te drinken. Al wist ik van mezelf dat ik op het gebied van de prebiotica nog best wat winst zou kunnen behalen.

Je kunt tenslotte niet één periode je darm herstellen, en dan verwachten dat de darmflora altijd in goede conditie blijft. Dit is iets waar je altijd aan werkt door goed voor jezelf te zorgen en stress te beperken. Net zoals je sixpack niet zichtbaar blijft wanneer je ineens stopt met bewegen en ongezond gaat eten.

Zoals bijna altijd wanneer je een nieuw soort of grotere hoeveelheid prebiotica introduceert in je voeding, levert dat wel een reactie op in de darmen. Je kunt bijvoorbeeld last krijgen van gasvorming, een opgeblazen buik, veranderde stoelgang, dat soort dingen. Daarna horen klachten die je voorheen had zo langzamerhand minder te worden. Of het supplement voor mij echt iets doet? Ik heb het idee van wel! In het begin rommelde de boel nogal, en na een week begon ik juist verbetering te merken. Ik blijf het voorlopig dus zeker nemen.

Let op: heb je een lactoseintolerantie, wees dan voorzichtig met dit supplement aangezien het een vorm van lactose bevat.

Dit artikel is mede mogelijk gemaakt door Ergomax.

Comments 1

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.