Zondigen? Dat doe je zo

Zondigen? Dat doe je zo.

Zondigen? Dat doe je zo

Cheaten, vreemdgaan, zondigen… Er zijn zo veel namen voor het afwijken van je gezonde voedingspatroon.

Doe jij het ook wel eens?

Van veel mensen hoor ik dat ze graag eens een keertje ‘zondigen’ en hey, dat moedig ik ook best aan. Als je écht geniet van bepaalde voeding en je krijgt er geen buikpijn van (of die buikpijn is het waard), ga dan gerust je gang.

Eigenlijk is het een kwestie van keuzes maken, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Voor de ene persoon is het makkelijk: diegene kiest ervoor om lekker te genieten van dat stukje appeltaart wat oma met liefde heeft gemaakt, en gaat de volgende dag gewoon gezond verder. Voor de andere persoon is het echter niet zo eenvoudig; diegene eet vandaag een stukje taart en dan lijkt het hek van de dam te zijn. De volgende dag nog een stuk taart. De dag erna 2 stukken, en vervolgens dan maar helemaal niet meer gezond omdat je toch al ‘niet goed bezig’ was.

In de stress? Maak je niet druk!

Het verschil? Dat zit hem in de mindset, of hoe je de keuze benadert.

Zie je het eten van dat stuk taart gewoon als iets wat je jezelf gunt omdat je er zo van geniet (omdat je toch al helemaal niet op dieet was!). Of zie je het als een ‘zonde’, iets wat eigenlijk niet mag. Oftewel: oordeel je in negatieve zin over jezelf na het eten van het betreffende stuk taart.

In dat laatste geval wordt het eten van de taart stressvol, en daarmee daadwerkelijk een stuk minder goed voor je dan wanneer je er wél gewoon van zou genieten. Stresshormonen razen door je lichaam alsof je door een tijger achterna wordt gezeten, je spijsvertering schakelt daardoor over op een laag pitje (wie heeft er nu tijd om te verteren wanneer je moet rennen voor je leven?), je humeur wordt een stuk minder leuk. Bovendien zorgt een stressreactie dat je lichaam een voorkeur voor een suikerverbranding krijgt – snelle energie – en daarmee krijg je na een tijdje ook enorme trek in zoet. Een trek die eigenlijk niet te stoppen is, dit gaat alle wilskracht te boven.

Je raadt het al; door vast te houden aan het negatieve oordeel over jezelf wanneer je iets zoets eet raak je op deze manier in een vicieuze cirkel. En dan leidt dat ene stuk taart inderdaad tot een tweede stuk, en een derde, en ga zo maar door.

Wees lief voor jezelf

Hoe je dit voorkomt? Oordeel niet in negatieve zin over jezelf wanneer je iets eet wat normaal gesproken niet binnen je voedingspatroon past. Want waarom is het eigenlijk zo ‘slecht’ om een keer een stukje taart eten als dat bijdraagt aan een geweldige dag (zolang je er maar geen buikpijn van krijgt natuurlijk)? Streng zijn voor jezelf is wel het laatste wat op de lange termijn effectief is.

Maar hoe weet je nu welke keuze je het beste kunt maken? Dat is aan de ene kant een kwestie van uitproberen en analyseren. Beschouw het als een experiment. Onderstaande keuzehulp kan je daarbij nog wat verder helpen om te bepalen of iets het waard is om te eten of niet. Gebruik het als leidraad, word bewust van de keuzes die je maakt en wie weet hoe gemakkelijk het dan ineens wordt.

Keuzehulp bij het eten van taart

Keuzehulp voor taart (of waar je ook maar zin in hebt!)

Begin bij 1 en kijk waar je uitkomt 🙂

  1. Heb je héél veel zin in een specifiek voedingsmiddel (wat niet Paleo is)?
    Nee? Eet het dan niet.
    Ja? Ga naar vraag 2.
  2. Ga je echt van dit voedingsmiddel genieten omdat het heel speciaal voor je is?
    Nee? Eet het dan niet.
    Ja? Ga naar vraag 3.
  3. Ga je enige klachten krijgen wanneer je dit voedingsmiddel eet? (denk aan buikpijn, hoofdpijn, stemmingswisselingen, gewrichtspijn, opvliegers, enzovoorts)
    Ja? Ga naar vraag 4.
    Nee? Ga naar vraag 5.
  4. Je weet dat je klachten gaat krijgen van dit voedingsmiddel. Is het je nog steeds waard om dit te eten?
    Ja? Als je echt zeker weet dat dit het waard is, eet het dan en geniet!
    Nee? Eet het niet.
  5. Je gaat geen klachten krijgen wanneer je dit eet, maar besef je je wel dat dit nog steeds geen gezonde optie is voor je lichaam?
    Ja? Ga naar vraag 6.
    Nee? Het is hoogstwaarschijnlijk echt niet gezond. Ga naar vraag 6.
  6. Is er een ‘minder slechte’ optie verkrijgbaar? (zoals een Paleo brownie of pannenkoek)
    Ja? Ga naar vraag 7.
    Nee? Ga je gang, GENIET en probeer er niet té veel van te eten.
  7. Is de minder slechte optie voor jou net zo bijzonder, geeft het eenzelfde gevoel?
    Ja? Kies voor de minder slechte optie.
    Nee? Oké dan, eet de ‘slechte’ optie en geniet er volop van.

Hopelijk gaat dit je helpen om de keuze gemakkelijker te maken!

Wil je jezelf liever eerst een goede reset geven? Dan helpt EetPaleo Suikervrij je in 21 dagen van je suikerverslaving af. Het wordt dan veel gemakkelijker om naar je lichaam te luisteren en bovenstaand schema wordt dan ineens heel vanzelfsprekend.

Het kan echt helpen om eerst af te kicken van je suikerverslaving. Dan kom je meteen uit die negatieve spiraal. Ik help je daarbij in mijn 21-daagse programma.

Comments 2

  1. Dank voor je info. Ik heb alle stappen zelf al doorgemaakt. Wordt echt beroerd als ik “vreemd” ga met eten.
    Ik probeer mij er keurig aan te houden!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.