5 Direct Toepasbare Tips voor Meer Focus

Heb jij een druk leven?

Ik denk dat iedereen tegenwoordig deze vraag kan beantwoorden met een ja.

We leven in een maatschappij waar we de hele dag ‘aan’ moeten staan.

Zo hebben vrouwen tegenwoordig vaak een baan naast dat ze moeder zijn, werken mensen gemiddeld veel langer op een dag en door de komst van de mobiele telefoon kan je 24/7 je mails controleren en bijhouden. Daarnaast is het ook belangrijk om je sociale status op Facebook en Instagram hoog te houden #selfie ;).

Je zou voor de gein eens kunnen kijken hoeveel uur jij gemiddeld kwijt bent door op je telefoon te zitten.

Doordat je lichaam en geest continu onder deze druk staat kan dat uiteindelijk effect gaan hebben op je concentratievermogen. Het is helemaal niet haalbaar als je continu alleen in actie modus staat zonder ook echt even te ontspannen en even helemaal niks te doen (op de bank Netflixen valt niet onder ontspanning helaas ;p).

We kunnen vaak niet zo snel veranderingen maken in ons werkleven of de kinderen even uitzetten als we thuiskomen. Gelukkig kunnen we wel veel dingen doen om onze focus en concentratie te blijven ondersteunen tijdens deze drukke dagen. Hier een aantal tips!

1. Pomodoro techniek

Ben je wel eens gestart aan een taak en dat je halverwege jezelf afvraagt wat je nou precies gedaan hebt? Dat je ondertussen 5 andere dingen hebt gedaan en dat je uiteindelijk nog steeds die ene taak niet hebt kunnen afronden hierdoor? Juist, that was me not long ago!

De Pomodoro techniek kan je hiermee helpen. Het idee is als volgt. Zoals ik al eerder aangaf in deze blog, je kan maar een bepaalde periode echt aan staan en gefocust zijn en dan is er een periode nodig van rust en opladen. Als je dit niet doet zal je merken dat je concentratie steeds minder wordt omdat je lichaam op een andere manier probeert om die rust in te bouwen. Hierdoor ontwikkel je die momenten dat je niet meer weet wat je allemaal gedaan hebt en de tijd ineens voorbij is.

Daarom gelooft de Pomodoro techniek erin dat je beter in blokken kan werken. 25 minuten ga je gefocust zonder afleiding aan een taak werken, vervolgens heb je 5 minuten rust. Je kan dan even een stukje wandelen, kopje thee pakken, of even een ontspannen praatje maken met die leuke collega. Vervolgens ga je weer onafgebroken verder aan de volgende taak. Voor mij persoonlijk waren die 25 minuten te kort en werk ik liever in blokken van 50 minuten met 10 minuten pauze. Probeer voor jezelf wat het fijnste werkt voor jou. Langer dan 50 minuten aan 1 stuk wordt niet geadviseerd omdat je dan je focus verliest.

Fun fact: De Pomodoro techniek dankt zijn naam aan het de kookwekker die lijkt op een tomaat. Pomodoro is Italiaans voor tomaat.

2. Alpha-beats

Als ik echt een deadline wil halen en druk bezig ben op kantoor met van alles en nog wat dan zet ik een muziekje op met alpha-beats erin. Deze beats geven een bepaalde frequentie af aan de hersenen waardoor je automatisch in een ontspannen staat terecht komt. Zo zijn er verschillende beats die je hersengolven positief kunnen beïnvloeden. Bijvoorbeeld voor betere concentratie, diepere slaap, creativiteit en meer. Als je naar YouTube gaat en je vult in alpha-beats music dan krijg je verschillende muziekjes die je kan aanzetten. Wel belangrijk om met oortjes of koptelefoon te werken zodat de beats sneller werken.

3. Sprouts

Zoals je misschien weet vind ik het heerlijk om mijn lichaam te ondersteunen met gezonde en voedende voedingstoffen. Sprouts is 1 van mijn favoriet als ik drukke dagen heb. Het makkelijke is dat je sprouts overal op en doorheen kan gooien. Door je smoothie, juice maar ook over je salade, of naast je avondeten. Ze bevatten veel mineralen zoals ijzer, calcium, magnesium, zink en nog veel meer. Daarnaast zit er vit. A, D, C, K en B-complex in. Allerlei stoffen die de hersenen actief en gezond houden en je lichaam de juiste brandstof geven om die drukke dagen door te komen.

4. Daily 3

Ik heb een hele lange tijd gewerkt met to do lijstjes. Ontzettend handig om die naast je te hebben en superfijn gevoel als je dingen kan afstrepen. Maar… Ik merkte dat mijn to do lijstje nooit afgerond was. Er kwam elke keer weer wat nieuws op de agenda en daardoor had ik nooit het gevoel dat iets af was. Ik kreeg hier steeds meer stress van merkte ik, vandaar dat ik tegenwoordig met een daily 3 werk. Ik kies van mijn to do list 3 hoofd to do’s uit en dat wordt mijn focus van de dag. Zo is het makkelijker voor mij om echt dingen af te krijgen en voel ik ook echt dat ik iets heb afgerond aan het einde van de dag. Elke to do die ik extra kan doen voelt als extra beloning in plaats van weer een ding erbij.

5. Magnesium

Van alle supplementen die ik neem is dit één van mijn favorieten. Er gaat geen dag voorbij dat ik geen magnesium neem. Ik merk dat ik er een stuk beter door kan slapen, waardoor ik minder vermoeid opsta en ik geconcentreerder door de dag kom.

Voor een onderhoudsbeurt neem ik 2 magnesium capsules 2 uur voordat ik ga slapen.

Belangrijk bij het kiezen van een goed magnesiumsupplement is dat je kiest voor een ‘organisch gebonden’ variant. Denk hierbij aan vormen als magnesiumtauraat, magnesiummalaat of magnesiymglycinaat. Dit zijn vormen van magnesium die veel beter worden opgenomen door je lichaam.

Vermijd varianten zoals magnesiumoxide of -sulfaat.

Magnesium is als mineraal betrokken bij talloze biochemische processen, waaronder ook het functioneren van je zenuwstelsel. En uiteraard is het dus ook betrokken bij het functioneren van jouw hersenen, het belangrijkste knooppunt in het zenuwstelsel.

Magnesium is betrokken bij het reguleren van diverse neurotransmitters in de hersenen, waaronder GABA (gamma aminoboterzuur). Dit is een stofje dat een rustgevend effect heeft.

Hierdoor kun je je beter focussen, concentreren en tevens is het bevorderlijk voor de nachtrust.

Organische gebonden magnesium, zoals magnesium glycinaat, is bij uitstek geschikt om je brein te ondersteunen.

Een goede optie is Magnesium Boost van Foodie.

Dit is een hoogwaardig magnesium supplement dat je voorziet van pure magnesium glycinaat. Klik hier voor huidige aanbieding bij Foodie!

Nou voldoende tips om weer aan de slag te gaan voorlopig. Op naar een gefocuste jij!

Liefs Danielle

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.