Proteïnen: vis, vlees, gevogelte...

Help! Ik val teveel af!

“Paleo heeft ervoor gezorgd dat ik X aantal kilo’s af ben gevallen.”
“Ik heb 4 kledingmaten kleiner dankzij Paleo!”

Dat is wat je zó vaak leest en hoort in de Paleo succesverhalen. Maar wat nou als je eigenlijk helemaal niet af wilt vallen? Of wat als je te snel afvalt en je dat proces wilt stoppen? Er is een behoorlijke groep mensen die juist daar tegenaan loopt, elke week krijg ik meerdere vragen via de klantenservice. Tijd om daar iets over te schrijven dus.

Laten we één ding voorop stellen: Paleo is een voedingspatroon wat zich richt op GEZONDHEID. Daarbij hoort een gewicht wat bij jouw lichaam past. En daarmee is Paleo dus ook heel geschikt voor mensen met ondergewicht of mensen die al een mooi gewicht hebben.

Dus wat doe als de kilo’s er té hard afvliegen? Of wat als je nu echt niet meer af wilt vallen? Ik geef je een aantal tips!

Binnen een Paleo voedingspatroon is het relatief gemakkelijk om te weinig te eten. De maaltijden verzadigen meer dan je gewend bent, en daarmee kan het zijn dat je niet aan je calorische behoefte komt. Je eet dan dus simpelweg niet genoeg voor jouw lichaam.

Olijfolie

Eet meer vetten

Ben je Paleo gaan eten, maar heb je vast gehouden aan de opvatting ‘vet is slecht’ (wat gelukkig echt niet waar is)? Dan geef je je lichaam niet voldoende brandstof. Paleo is relatief koolhydraatarm en je leert daarmee je lichaam om vet te verbranden. Maar wanneer je vervolgens heel weinig vetten eet, dan gaat je lichaam je reserves aanspreken en dat is in jouw geval misschien niet de bedoeling. Voeg dus altijd extra vet toe aan je maaltijd, naast het vet waar je in hebt gebakken. Denk hierbij aan extra olijfolie, een handje olijven, een klont roomboter (als je dit verdraagt), handje kokosvlokken of wat noten en zaden. En vergeet niet regelmatig vette vis te eten!

Zoete aardappel

Beperk je koolhydraten niet teveel

Ieder mens is anders en de ene persoon functioneert beter op wat meer koolhydraten dan de ander. Vooral bij vrouwen is dat het geval. En let op, waar vet niet de ‘vijand’ is, zijn koolhydraten dat ook niet. Zolang je die koolhydraten maar haalt uit producten die rijk zijn aan vitaminen, mineralen en vezels. Denk daarbij aan zoete aardappel, bakbanaan, pastinaak, pompoen, aardpeer, enzovoorts. Koolhydraatrijke groenten mag je echt elke dag eten. Laatst vroeg iemand me of je bij Paleo alleen groene groenten mocht eten, maar dat is zeer zeker niet het geval. ALLE groenten zijn geschikt, dus varieer daar in en laat de koolhydraatrijke varianten zeker niet weg. In mijn boek Eet Paleo in 7 Stappen vind je een handig overzicht van koolhydraatrijke groenten en hoe je deze kunt bereiden.

Dit zegt dus niet dat je de ‘mazzel’ hebt om nu elke dag Paleo baksels te kunnen eten 😉

Proteïnen: vis, vlees, gevogelte...

Proteïnen: vis, vlees, gevogelte…

Proteïnen zijn belangrijk

Jamaar, je zei toch ook dat Paleo niet alleen om vlees eten draait? Of moet ik nu proteïneshakes gaan nemen? Maak je geen zorgen! Met proteïnen zijn belangrijk bedoel ik alleen dat je lichaam deze nodig heeft om goed te kunnen functioneren: het zijn zeer belangrijke bouwstoffen die je zelf niet aan kunt maken. Bovendien vind je in dierlijke producten enorm veel vitaminen, mineralen én eiwitten die je niet of slechts zeer beperkt uit plantaardige voedingsmiddelen kunt halen.

Je hoeft je dus niet vol te stoppen met vlees. Maar een vegetarische dag inplannen is ook weer niet nodig. Je hebt elke dag opnieuw een bepaalde hoeveelheid aminozuren nodig om optimaal te kunnen functioneren. Probeer van je 3 maaltijden per dag dus ten minste 2 maal (liever 3) iets te eten in de vorm van vlees, vis, gevogelte of eieren. Wissel hierin ook af. Even geen zin in vlees? Zorg dan dat je zelfgemaakte bottenbouillon of kippenbouillon op voorraad hebt, daar kun je deze aminozuren ook uithalen.

Negeer je honger niet

Binnen een Paleo voedingspatroon hoef je absoluut geen honger te lijden. Het gaat er juist om dat je leert luisteren naar je lichaam, en dus ook naar de hongersignalen. Heb je honger? Dan heb je een complete maaltijd nodig. Hoe een goede volledige maaltijd eruit ziet, dat vind je ook in Eet Paleo in 7 Stappen.

Op een rijtje:

  • Voeg extra vetten toe aan je maaltijden.
  • Neem koolhydraatrijke groenten.
  • Eet voldoende proteïnen en zorg dat je bouillon op voorraad hebt.
  • Eet wanneer je honger hebt.

Doe je dit al en blijf je ongewenst afvallen? Dan kan het zijn dat er iets anders aan de hand is. Neem in dat geval contact op met een orthomoleculair therapeut of kPNI therapeut. Hij/zij kan samen met jou bepalen wat er aan de hand is, en een blijvende oplossing bieden.

Comments 9

  1. Fijn dat je hier ook aandacht aan besteed, Marinka. Meestal lees je idd dat mensen blij zijn af te vallen met Paleo. Bij mij is dat zeker niet het geval. Goed dat je ook zegt advies te gaan vragen als het afvallen niet stopt. Ik ben zelf bij een ortomoloculair dietiste met wie ik het dieet aanpas aan mijn specifieke behoeftes.

    1. Post
      Author

      Hi Marije! Ook daar zijn enorm veel oorzaken voor; teveel Paleo ‘baksels’ eten kan er één van zijn. Wanneer je bijvoorbeeld paleo brood gaat eten in plaats van gewoon brood, en tussen de middag nog paleo cake, enzovoorts, dan zul je hoogstwaarschijnlijk niet afvallen. De juiste samenstelling van je maaltijden is echt belangrijk, met de nadruk op veel groenten.
      In mijn boek Eet Paleo in 7 Stappen vind je bijvoorbeeld een specifiek maaltijdplan + boodschappenlijsten voor mensen die af willen vallen, laat ik zien hoe je een complete maaltijd samen stelt en geef ik nog veel meer extra tips en trucs.

  2. Idd loop ik tegen dit probleem aan, zeer blij met mijn paleo levensstijl, alle overtollige kilo’s weg maar mijn gewicht moet ik nu erg goed in de gaten houden dat deze niet verder en teveel naar beneden gaat. Was al bezig met meer vetten te gebruiken en dat werkte al beter.
    Ik ga je tips gebruiken en fijn dat je ook hier aandacht aan schenkt want als je tegen dit probleem aanloopt ben je snel genijgt weer naar suiker te grijpen.

  3. Hoi Marinka,

    Ik was al bezig met paleo maar ik heb dan een slechte stoelgang.
    Dan eet ik weer roggebrood met eigen gemaakte pindakaas en dan gaat het beter.
    Ook gebruik ik 2 x pd veel groenten.
    ‘Smorgens havermout met rood fruit en moeten, zaden en pitten. Of havermout met 2 eieren en een banaan, lijnzaad, chiazaad en kaneel.
    Verder geen zoetigheden. Ik wil graag een betere stoelgang. Heb jij hier nog advies over. Fijnejaarwisseling en een heel gezond 2017.
    Gr. Ria

  4. Ik ben nu 4 weken bezig met volledig Paleo. Helaas ben ik aangekomen. Ik ben van nature slank, dus dit vind ik even moeilijk. Voel me vooral heel erg opgeblazen. Misschien is het vocht? Kan dat in het begin? Suikerspiegel schommelt ook nog steeds vervelend.

    1. Post
      Author

      Hi Liek! Het kan zeker zijn dat je in het begin wat vocht vasthoudt, omdat je darmflora zich aanpast aan je nieuwe voedingspatroon. Maar ik weet niet zeker of dat bij jou ook het geval is natuurlijk, aangezien ik niet weet wat je precies eet. Paleo kun je op heel veel manieren implementeren – mensen die heel veel noten gaan eten in het begin en veel Paleo ‘baksels’ eten, komen inderdaad vaak aan. Eet je echter 3 maaltijden per dag met veel groenten, wat proteïnen en gezonde vetten (en geen tussendoortjes) dan zou je in principe niet aan moeten komen. Tenzij je juist ondergewicht had voor je paleo ging eten, dan komt je lichaam vanzelf in balans en kom je dus inderdaad aan. Kortom; ik kan zo niet zeggen waar het door kan komen. Maar in mijn boek Eet Paleo in 7 Stappen wordt dit verder uitgelegd en vind je ook richtlijnen hoe je maaltijden opbouwt voor jouw lichaam en activiteiten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.