Paleo Baksels

Hoe ga je om met Paleo baksels

Paleo baksels

Een Paleo broodje als lunch. Een Paleo brownie tussendoor en doe er ook nog maar een stuk Paleo taart bij.

Zolang de ingrediënten maar Paleo zijn is het immers gezond! Toch?

Nou, nee.

Voordat je een dramatische armbeweging maakt, een diepe zucht slaakt en roept “Wat mag ik dan nog wél eten?”: lees nog eventjes door. Ik zal het je uitleggen!

Ik zal er kort over zijn: het vervangen van een gezonde maaltijd (je weet wel, zo’n maaltijd die uit groenten met vlees/vis/eieren en vetten bestaat) door een Paleo baksel is niet altijd aan te raden. Zelfs al zijn alle ingrediënten Paleo.

Jouw innerlijke cavewoman

Ook binnen het Paleo voedingspatroon kun je ingrediënten op een zodanige manier combineren dat er een geweldig feest voor je suikerverslaving ontstaat. Iets wat jouw innerlijke cavewoman maar al te lekker vindt in haar leventje van overdaad. Je hebt tenslotte een oven, een beslagkom en van die leuke bakvormpjes. Dus waarom zou je die dan niet regelmatig gebruiken?

Allereerst is het goed om te begrijpen dat de basis van het Paleo voedingspatroon bestaat uit groenten, fruit, vlees, vis, eieren, noten en zaden. Hieruit stel je heerlijke, voedzame maaltijden samen. Natuurlijk kun je je creativiteit daar volop op loslaten. Tegenwoordige hebben we zo’n beetje alle ingrediënten altijd tot onze beschikking en daarmee kunnen we dus heerlijke combinaties maken. Wat kruiden hier en daar, een beetje olijfolie erover en je nieuwe favoriete gerecht is klaar.

Je lichaam is ingesteld op zo’n maaltijd. Het is de perfecte combinatie voor het spijsverteringsstelsel. Je voelt je goed, je bent energiek en je hebt eigenlijk nooit een ‘suikerdip’.

Terug bij af

Totdat je die maaltijden begint te vervangen voor Paleo baksels. Want ‘s ochtends een Paleo broodje met notenpasta is toch zo lekker, en ‘s avonds wil je wel iets ‘lekkers’ bij de thee natuurlijk. Als lunch is het ook veel makkelijker om een stuk bananenbrood of een Paleo mueslireep mee te nemen. Voor je het weet eet je eigenlijk alleen nog een substantiële portie groenten of kwalitatief goede proteïnen bij het diner.

En voor je het weet… Ben je weer terug bij je oude, ongezonde voedingspatroon, maar dan in een Paleo jasje. Die gewoontes hebben je waarschijnlijk niet zo ver gebracht (je bent niet voor niets Paleo gaan eten). Je kunt dan ook niet verwachten dat je jezelf heel veel beter zult voelen door je oude voedingspatroon het stempel ‘Paleo’ te geven.

In de tussentijd heb je steeds vaker zin in zo’n zoet gerechtje en gaan groenten je eigenlijk een beetje tegen staan. Laat de alarmbellen maar klinken, want je suikerverslaving is terug.

Je lichaam krijgt genoeg te eten: niet te veel, niet te weinig. Maar toch kom je aan. Een van de verklaringen daarvoor is dat jouw lichaam denkt dat er nog steeds een schaarste is. Want al die lekkere baksels, die bevatten niet zo veel vitaminen, mineralen en antioxidanten. Laten dat nu net de stoffen zijn waar je lichaam op zit te wachten, de stoffen welke het juist zo hard nodig heeft.

Je hoeft die Paleo baksels echter niet voorgoed te laten staan.

Zolang je er maar op de juiste manier mee om gaat is er niets aan de hand! Ik weet maar al te goed hoe makkelijk het kan zijn om een Paleo broodje te maken en hoe leuk het is om toch een stukje taart te kunnen eten. Of wat dacht je van een filmavondje waarbij je toch iets te knabbelen hebt?

Ik wil niet zeggen dat dat gezonde gewoontes zijn, maar we leven in de 21e eeuw en niet meer in een grot. Jij en ik leven in een moderne maatschappij en daar hoef je niet uit te stappen om Paleo te kunnen eten. Zeker niet. Voeding is niet alleen maar een kwestie van overleven, het heeft ook een heel sterke sociale functie. Voeding is voor enorm veel mensen gekoppeld aan emoties, aan comfort, en daar is helemaal niets is mee. De bedoeling is juist het Paleo voedingspatroon te integreren in je huidige leven, zodat dat het zo makkelijk mogelijk is.

Ik zeg bewust ‘zo makkelijk mogelijk’, want ja: gezonde maaltijden bereiden kost tijd. Het is anders dan een pakje en een zakje waar je alleen water bij hoeft te doen. Het is anders dan een boterham besmeren. Maar het is ook niet zo dat het reuze ingewikkeld en tijdrovend is om Paleo maaltijden te maken, in tegendeel zelfs. Alleen het feit dat het anders is dan hetgeen je gewend bent kan betekenen dat het in het begin best lastig lijkt.

Maar hoe ga je nu om met al die lekkere en makkelijke bakrecepten?

  • Zie de zoete baksels (met veel honing, ahornsiroop of gedroogd fruit) als een traktatie die je zo heel af en toe eet. Ik heb het hier over ongeveer eens per week, liefst minder vaak.
  • Heb je nog last van een suikerverslaving? Laat de zoete baksels dan helemaal weg en probeer ze ook niet te vervangen.
  • Zie de hartige baksels, zoals Paleo brood, als een extraatje. Eet ze niet als maaltijd, maar als toevoeging aan je maaltijd. Een stukje Paleo brood bij je salade? Ja, dat kan. Een stuk Paleo brood met jam als lunch? Nee.
  • Groenten gaan altijd voor. Als er iets is waar je vrijwel altijd meer van mag eten dan is het groenten. Alle groenten, in alle soorten en maten. Je doet je lichaam er een groot plezier mee. Laat groenten dus niet staan zodat je een Paleo baksel kunt eten!

Ben je benieuwd hoe je zo’n Paleo boterham nu eigenlijk belegt? Bekijk dan mijn filmpje eens, ik geef je heel wat ideetjes!

Comments 11

  1. hoi hoi, oh wat fijn om te lezen dit artikel. In het begin heb ik paleo en bananenbrood gebakken en voor ons hoeft het niet (waren we ook nooit gebaketers, dat scheelt) Nadat ik weer brood/wafels weg moest gooien omdat het gewoon niet opgaat hebben we besloten het volledig te schrappen en nog meer te gaan genieten van de groente, het vlees en een lekkere omelet. We zijn goed bezig dus!
    Groetjes Natas

  2. Een goed artikel Marinka!!
    Mijn ervaring is dat veel bloggers hele lekkere dingen plaatsen en daarmee een hoop mensen “lokken” maar ze niet wijzen op de gevaren van het suikermonster.
    Het is zo’n valkuil om, onder het mom van “het zijn allemaal gezonde ingrediënten”, voor veel baksels te kiezen.
    Zeker..iets lekkers hoort erbij! maar met de nadruk op erbij en zo af en toe.
    Fijn dat je hierover schrijft en je laat horen.
    Top!

  3. Ik gebruik om de dag één sneetje van Oerkracht’s Palleo brood, noten en ei vrij, of hun recept voor
    een Heerlijk Hartig Paleo Brood. Daar zit volgens mij toch echt niets in wat niet Palleo is en ook niets dat zoet is.
    En dat is alleen maar bedoeld als toevoeging aan een paleo maaltijd.
    Een bananenbrood is echt wel iets anders. Maar als ik bij iemand op bezoek ben en die biedt mij een plakje aan om te proeven, zeg ik geen nee. Maar ik ben in 4 weken van 89 kg naar 80,5 kg gegaan….

  4. Heel helder en duidelijk beschreven. Ik merkte ook al aan mijzelf dat ik meer gefocused was op de baksels dan op de rest. Nu ben ik Paleo gaan eten omdat ik van mijn suikerverslaving af wilde en mijn koolhydraten tick. Helaaas heb ik nooit echt goed groentes leren eten waardoor het lastig is om aan de goede verhouding groente/vlees te komen. Het wordt wel beter zo gaandeweg maar ik schat in dat ik niet aan meer dan 400 gram groenten per dag kom. De baksels gebruikte ik trouwens tussendoor, dus niet als vervanging van een maaltijd. En dan 1tje per dag, dus een koekje of stukje brownie. Thanks voor de info, ga hier zeker opletten! Wel leuk vindt ik ia dat mijn familie mijn baksels zeer waardeerden. Laatst had ik niets en vroeg mijn vader, die een normaal koekje kreeg, of ik geen lekker paleo cakeje had….

  5. Hallo Marinka, Ik ben al jaren aan mijn voedingsgewoonten aan het sleutelen (om gezondheids redenen) 🙂 Met paleo heb ik echt mijn ding gevonden. Ondertussen heb ik al veel nieuwe groenten leren kennen en nieuwe gewoonten aangeleerd :-). deze laatste tip had ik het meeste aan vermits ik toch wel moeite heb met suikerverslaving. Ik kan het maar niet laten om na het eten twee kleine stukjes donker chocolade naar binnen te werken :-). Bedankt voor de leuke tips! fijne reis 😉 Grtjs Myriam

  6. Dank je wel Marinka! Ziet er allemaal super lekker uit, ik ga het zeker proberen! Niet zo zeer om af te vallen maar meer om gezonder te eten en als ik af val is dat mooi meegenomen…

  7. Ik ben vegetariër en vind het heel lastig om vol te raken van groenten groenten groenten… Na 2 jaar paleo en intreden van de overgang voor het eerst in 30 jaar aangekomen…baal
    Ik laat nu bananenbrood staan maar hoe kom ik vol?

    1. Post
      Author

      Paleo is echt niet alleen maar groenten natuurlijk, proteïnen en vetten spelen een heel belangrijke rol. Dus probeer voldoende eieren te eten, maar vooral ook veel vetten (dit is je voornaamste brandstof!). Denk dus aan nootjes over de salade, extra olijfolie, olijven, kokos, avocado, noem het maar op. Daarnaast is de overgang natuurlijk een teken dat je hormoonhuishouding flink aan het veranderen is, daar hoort voor veel mensen ook een net iets anders voedingspatroon bij dan ze gewend waren. Via een orthomoleculair therapeut of kpni therapeut kun je dit het beste bespreken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.