Oerbrood beleg

Oerbrood? Dat beleg je zo.

Oerbrood beleg

Paleo brood.

Ik kan me niets wat tegenstrijdiger klinkt voor de geest halen. Het zijn twee woorden die helemaal niet bij elkaar passen. In de oertijd hadden ze geen brood: of het nu gemaakt was van Paleo ingrediënten of niet.

In mijn vorige artikel legde ik al uit hoe je Paleo baksels het beste kunt benaderen. Maar ik ben er om je te helpen en ik wil je dan ook alle handvatten aanreiken die je nodig hebt om het Paleo voedingspatroon zo goed mogelijk onder de knie te krijgen. Op een manier die in JOUW leven past. En wie ben ik dan om je te vertellen dat je beter geen Paleo brood kunt eten wanneer jij dat zo handig en lekker vindt?

Ik wil hiermee niet zeggen dat we massaal aan het Paleo brood (en andere baksels) moeten gaan. In tegendeel. Ik heb liever dat je het niet doet, maar wanneer je dit soort dingen wél regelmatig wilt eten dan heb ik allerlei tips voor je om het nog net wat gezonder te maken. En het blijft makkelijk, dat beloof ik.

Bekijk het eens op deze manier: is jouw Paleo boterham de basis van je maaltijd? Of is het een extraatje, een kleine aanvulling?

Dat laatste is wat het zou moeten zijn: extra. Niet de basis van je maaltijd (dat zijn nog altijd de groenten!) maar gewoon iets wat je erbij eet omdat het makkelijk en lekker is. Om groenten steeds meer te integreren in je lunch of ontbijt geef ik je wat tips & trucs om zo’n Paleo boterham te beleggen: wat eet je erop en wat eet je erbij? In onderstaand filmpje leg ik het je helemaal uit.

In het filmpje ga ik uit van mijn recept voor Oerbrood. Dit is een ontzettend makkelijk te maken broodje, zo makkelijk dat ik dat niet op film wilde zetten want het is echt een kwestie van ‘gooi alle ingrediënten bij elkaar, goed roeren, bakken, en klaar’. Echt waar! In het filmpje heb ik het brood in een vierkante bakvorm gebakken zodat het lekker plat zou zijn. De baktijd werd daarmee aanzienlijk korter: in slechts 20 minuten was het broodje al klaar.

Nog meer inspiratie nodig? Onderstaande lijst geeft je gezonde opties waar je jouw Oerbrood mee kunt beleggen óf een salade mee samen kunt stellen.

  • Geprakte avocado
  • Gerookte zalm
  • Omelet
  • Radijs
  • Augurk
  • Witlof
  • Rode biet
  • Ontbijtspek
  • Rosbief
  • Artisjok dip
  • Romaine sla

Een ander voordeel van het Oerbrood is dat het absoluut geen zoetigheid bevat: alleen noten, zaden, eieren, kokosolie en wat zout. Meer niet! Met dit broodje heb je dus zeker geen suikerdip achteraf, mits je het juiste beleg gebruikt.

Kun je echt niet zonder zoet tijdens ontbijt of lunch? Bekijk dan het EetPaleo Suikervrij programma eens, dat helpt jou van je suikerverslaving af te komen.

Comments 19

  1. Hallo Marinka,
    Bedankt voor je paleobaksels verhaal. Het sluipt er toch weer in om steeds maar lekkere recepten te pinnen enz. Het zet in ieder geval weer aan tot nadenken.

    Ga zo je Oerbrood bakken! Is het nog wat zacht of wordt het een cracker idee vanwege de dikte zou ik wat zacht verwachten.

    1. Post
      Author
  2. Dit is toch vast niet een lunch voor één persoon, toch? Verder ziet het er heerlijk uit! Dank voor je ideeën!

    1. Post
      Author
  3. Mooi filmpje, het heeft me weer op het juiste spoor gezet en op nieuwe ideeën gebracht. Avocado als ‘boter’ en gekookte rode bieten per stuk invriezen. Handig hoor. Zo maak ik als snackje ook wel witlofblaadjes gevuld met zelfgemaakte eiersalade. Ook heerlijk!

  4. weer bedankt voor de informatie,eet al bijna twee jaar paleo.
    Maar je neem snel een boreham mee naar het werk.
    Ben weer wakker geschud.
    Bedankt voor alle leuke recepten
    Cocky

  5. Ziet er heerlijk uit. Meestal maak ik een groenteshake op het werk wegens tijdgebrek als lunch. We werken met steeds minder mensen in de winkel waardoor werkelijk een half uur pauze er niet meer in zit. Nu las ik dat bietjes ook te zoet waren. Maar ik ga er toch vanuit dat deze natuurlijke suikers lang niet zoveel invloed hebben op mijn insuline spiegel.

    1. Post
      Author

      Dat klopt helemaal Jacqui, zolang het groenten zijn (zoals bietjes) hoef je je echt geen zorgen te maken over de hoeveelheid suikers.

  6. ik wil graag gezond brood gaan bakken waarvan je niet zo’n afterdip krijgt. Maar nu lees ik ook dat je die niet iedere dag mag eten.
    Ik had een brood gebakken met appelmoes en walnoten en amandelmeel. Waanzinnig lekker. Ik doe 1 plakje per dag en daarnaast lijnzaad wraps, hartig of zoet en boekweit pannenkoekjes dito. Beleg doen we er niet op, omdat al het lekkers er al door zit. Verder zit er in onze broodtrommel paprikareepjes, mini tomaatjes, bleekselderij en een appel. En een bak met salade met een zakje groente wat daar nog weer in gaat.
    Maar…. Wij willen een paar kilo afvallen…. Hoeveel kun je dan van al die dingen eten per dag? Ongeveer hoor. Is dat gewoon een stuk eten en kijken tot je weer trek krijgt en dan weer iets eten ( zo doen wij dit meestal ) of kun je mij een betere richtlijn geven?

    Met vriendelijke gr. Julia

    1. Post
      Author

      Hoi Julia,
      Als je af wilt vallen dan zou ik je proberen te beperken tot 3 maaltijden per dag met vooral heel veel groenten erin. Aangevuld met vlees/vis/eieren naar keuze en natuurlijk een fijne hoeveelheid gezonde vetten. Naast bijvoorbeeld een grote salade kun je dan best een stukje van je zelfgemaakte brood eten, of een paar pannenkoekjes, maar zie het dan als een extraatje in plaats van het hoofdbestanddeel van je maaltijd. Dan zal het afvallen een stuk makkelijker gaan. Hopelijk kun je hier iets mee!

    1. Post
      Author
    1. Post
      Author
    1. Post
      Author
  7. Als je het oerbrood of Bananenbrood maar 1x per week mag eten, waar blijf je dan met de rest? Ik heb een 1 persoons huishouden, dan vind ik het heel moeilijk worden. In de diepvries blijft het ook geen weken goed lijkt mij. En met een oerbrood doe je wel heel lang. ( wel lekker overigens) Maar beter niet bakken dan? Maar wat betreft de suikerverslaving heb je helemaal gelijk, het sluipt er weer terug in met de al de lekkere recepten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.