stress verlagen

Gastblog: De invloed van stress (en hoe je het kunt verlagen)

stress verlagenDeze gastblog is geschreven door Susan Dullink, sinds 2011 op zoek naar haar optimale leven. Ze schrijft hierover op Mesa Verde blog. Van gezonde (paleo) recepten tot artikelen over persoonlijke groei: alles voor meer gezondheid, energie en geluk.

Je eet gezond, je gaat op tijd naar bed, sport regelmatig en toch voel je je moe, verdwijnen klachten niet en val je niet af. Super frustrerend, want je doet toch alles goed?

Het heeft waarschijnlijk te maken met iets dat veel mensen onderschatten: stress.

Ik schreef er al over in mijn eerste gastblog: ik wilde alles perfect doen. Gezond eten, veel sporten, een slank lijf, een succesvolle carrière. Dat hield ik best een tijdje vol, maar op een gegeven moment had ik meer stress dan ooit tevoren. Ik raakte oververmoeid en zat opeens ziek thuis.

Niet zo gezond.

Langdurig vs. kortstondig

Denk nu niet dat stress altijd ongezond is. Simpel gezegd is stress een vorm van spanning in het lichaam veroorzaakt door externe prikkels. Er ontstaat een fysiologische reactie die helpt bij bedreigende situaties, ook wel de vecht- of vluchtreactie genoemd. Er komen hormonen zoals adrenaline en cortisol vrij die je tijdelijk meer focus en een sneller metabolisme geven.

Stress hebben we als mens nodig. Het helpt je om alert te zijn en snel te kunnen handelen. Als er een hond de straat op rent en jij kan met je auto nog op tijd remmen, dan is dat dankzij een gezonde stressreactie.  

Het probleem zit ‘m vooral in langdurige stress. Deadlines, geldzorgen, files, ruzies, streven naar perfectie: er zijn zoveel oorzaken van stress. Dit is geen korte stressreactie meer, vaak sluimert dit continu in onze drukke levens.

Een chronisch verhoogd cortisolniveau zorgt voor een verminderde werking van het immuunsysteem. Op een gegeven moment raken je bijnieren zelfs uitgeput en kunnen ze niet meer voldoende cortisol produceren. Dat zijn de eerste stappen richting een burn-out.

8x stress verlagen

Als je echt uitgeputte bijnieren hebt, dan kan het jaren duren voordat deze weer goed kunnen functioneren. Zo ver wil je het niet laten komen, toch?

Gelukkig zijn er veel dingen die je zelf kunt doen om stress te verlagen. Een drukbezet leven hoeft niet te betekenen dat je continu veel stress hebt!

Dit zijn mijn 8 tips om stress te verminderen.

1. Laat je perfectionisme los

Voor mij was de belangrijkste stap om mijn torenhoge verwachtingen te verlagen. Altijd 100% paleo eten? Mij lukte dat niet altijd en dat zag ik als een mislukking. Maar twee keer gesport in een week? Wat was ik lui. 

Achteraf zie ik hoe streng ik was voor mezelf. Dat gaf me enorm veel stress, terwijl ik al hartstikke goed bezig was. Ik leerde het stapje voor stapje los te laten, het hoeft niet perfect meer. Wat een opluchting!

Perfectionisme komt vaak voort uit angst. Angst om te falen of dat anderen je niet meer aardig vinden.

Probeer eens bij jezelf na te gaan waarom bij jou altijd alles perfect moet zijn. En wat gebeurt er als dat eens niet zo is? Onthoud dat je goed genoeg bent zoals je nu bent en probeer meer tevreden te zijn met wat je hebt.

Moeite mee? Lees ook eens mijn uitgebreide artikel over zelfwaardering en perfectionisme eens.

2. Bouw tijd voor ontspanning in

Altijd maar druk, druk, druk? Plan tijd in voor ontspanning. Doe dan lekker waar je zin in hebt, zoals een boek lezen, in bad gaan of een taart bakken. De boog hoeft niet altijd gespannen te zijn.

3. Meditatie

De gedachten in je hoofd razen vaak continu door. Ik heb wel eens gehoord dat ongeveer 80% van onze gedachten negatief zijn en vaak ook helemaal niet op feiten gebaseerd zijn. Een hele fijne manier om meer rust en ruimte in je hoofd te krijgen is meditatie.

Ik hoor je al denken: “Daar heb ik helemaal geen tijd en geduld voor!” Dan kun je het juist goed gebruiken. 😉

Meditatie helpt mij heel erg om mezelf los te kunnen zien van mijn gedachten. Tijdens het mediteren komen er nog steeds allemaal gedachten omhoog, maar ik probeer ze dan direct weer los te laten. Soms gaat dat goed, soms word ik meegesleurd door die gedachten. Ook al oefen je maar 10 minuten per dag, vooral op de lange termijn heeft dit zeker effect.

Steuntje nodig? Gebruik een app als Headspace om te beginnen.

4. Maak een planning

Een planning van je taken en afspraken geeft overzicht en overzicht geeft rust. Maak overigens wel een realistische planning, want anders geeft het vaak alleen maar meer stress. Blok meteen tijd om te ontspannen (zie punt 2)!

5. Vermijd cafeïne

Koffie helpt om wakker te worden en je een boost te geven, maar als je veel stress hebt, kun je de koffie beter laten staan. Drink in ieder geval na 15:00 geen koffie meer, want anders kan het je slaap beïnvloeden.

6. Ga naar buiten

Een stukje wandelen in de buitenlucht, het liefst in de natuur, helpt om je stress te verlagen. Bovendien kun je de stress vaak beter relativeren en het wandelen heeft een positief effect op je hormoonhuishouding. Win-win!

7. Verminder prikkels

Social media, nieuws, e-mails, het zorgt ervoor dat we altijd ‘aan’ staan. Continu zijn we alert op wat er om ons heen gebeurd. Probeer daarom zelf vaker afstand te doen van deze prikkels. 

Ik volg nauwelijks nog het nieuws en probeer mijn mail maar twee keer per dag te openen. Dat geeft mij al veel meer rust. En geloof mij, de belangrijke dingen mis ik echt niet.

Ligt je telefoon op je nachtkastje als je slaapt? Zet ‘m dan op vliegtuigstand!

8. Zoek de oorzaak van stress

Wat zorgt er nou eigenlijk voor dat je zoveel stress ervaart? Is het je werk, je relatie of misschien het streven naar onnodige perfectie? Geef jezelf de tijd om te achterhalen waardoor het komt. Als het een duidelijke oorzaak heeft, dan kun je het bij de bron aanpakken. Dit geeft je meer controle en rust, waardoor je al een stuk minder stress zult ervaren.

Natuurlijk zijn er zoveel meer manieren om stress te verminderen. Denk aan schrijven, dansen, yoga, schilderen of zingen.

Uiteindelijk komt het erop neer dat je meer tijd voor jezelf maakt, leuke dingen doet, lief bent voor jezelf, accepteert wie je bent en dat je controle krijgt over je (negatieve) gedachten. 

Dat lukt misschien niet zomaar, maar als je er met deze stappen aan werkt, zal het op den duur steeds makkelijker worden. Dat maakt het leven een stuk leuker!

Wat doe jij om stress te verminderen? Heb je aanvullende tips of trucs? Deel het hieronder in de comments!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.