De kracht van gedachten positief denken

Gastblog: De kracht van gedachten – zo leer je positief denken

De kracht van gedachtenDeze gastblog is geschreven door Susan Dullink, sinds 2011 op zoek naar haar optimale leven. Ze schrijft hierover op Mesa Verde blog. Van gezonde (paleo) recepten tot artikelen over persoonlijke groei: alles voor een leuker, simpeler en bewuster leven.

Wist je dat we ongeveer 40.000 tot 60.000 gedachten per dag hebben? Het schijnt dat zo’n 70% van die gedachten negatief zijn. Toen ik dat hoorde, schrok ik wel. Denk ik ook zo negatief? En kun je dat veranderen naar meer positief denken?

Feit of fictie

Natuurlijk is het onmogelijk om altijd positief te zijn, zeker als het gaat om heftige gebeurtenissen. Angst, verdriet, rouw en pijn zijn emoties die er mogen zijn.

Maar er zijn ook een heleboel onnodige negatieve gedachten. In de meeste gevallen zijn die niet eens op de waarheid gebaseerd, maar is het alleen jouw perspectief op de waarheid. Denk bijvoorbeeld aan je zelfbeeld, overtuigingen over anderen, situaties in het verleden of in de toekomst, noem maar op.

Er is geen één waarheid, dat ten eerste. Iedereen heeft zijn eigen kijk op de wereld en op gebeurtenissen. Op dat gebied kan een beetje meer positiviteit geen kwaad, toch?

Ontdek je negatieve overtuigingen

Een toepasselijke uitspraak is deze van Henry Ford:

“Whether you think you can, or you can’t, you’re right.”

Gedachten zijn krachtige dingen. Ze bepalen vaak, bewust en onbewust, of iets gaat lukken. Begin je bijvoorbeeld met gezonder eten, maar denk je van te voren al dat je het niet gaat volhouden? Dan is de kans groter dat het niet lukt.

Het is best lastig om te zien waar je negatief over denkt. Gedachten heb je heel vaak onbewust, ze zijn er de hele dag door. Vaak heb je niet eens door dat je aan het nadenken bent.

Het probleem ontstaat als je je altijd laat leiden door je gedachten. Zeker als ze ook nog eens overwegend negatief zijn. De kans is dan groot dat het je gedrag (en je leven) gaat beïnvloeden.

Placebo versus nocebo

Het placebo-effect illustreert perfect wat de kracht van je gedachten is. Als je overtuigd bent dat een pil werkt, dan heeft deze ook daadwerkelijk effect, zelfs als er niks in zit. Je kan je er daadwerkelijk beter door voelen.

Het gaat dan dus niet om wat er in de pil zit, maar om welke overtuigingen je hebt bij die pil. Je hersenen zijn het medicijn.

Omgekeerd werkt het ook zo, dat wordt wel het ‘nocebo-effect’ genoemd. Geloof je niet in een medicijn, dan is de kans ook kleiner dat deze aanslaat. Je geest is zo sterk, dat het de werking kan verminderen. Best heftig!

Het is nog onduidelijk hoe dit precies werkt en in hoeverre een placebo daadwerkelijk ziektes kan genezen, maar dat je gedachten effect op je lichaam hebben staat vast.

6 oefeningen voor positief denken

Het is niet altijd makkelijk om positief denken toe te passen, dat begrijp ik. Toch kan het heel erg helpen om het te oefenen, op den duur wordt het daardoor steeds makkelijker.

Het is toch fijn om je wat minder zorgen te maken en meer te genieten van het moment? Dat kan echt! Met deze 6 oefeningen kun je direct aan de slag.

  1. Affirmaties herhalen

Vind je het lastig om de neerwaartse spiraal van je gedachten te doorbreken? Dan kan het helpen om iedere dag een aantal affirmaties op te schrijven of ze hardop tegen jezelf te zeggen.

Denk bijvoorbeeld aan “je bent goed genoeg” of “je bent mooi”. Het kan vanalles zijn, bedenk iets waar jij je goed door voelt. In het begin voelt het misschien gek, maar hoe vaker je het doet, hoe meer je het gaat geloven.

  1. Dankbaarheid opschrijven

Als je veel met de toekomst bezig bent, dan kan het helpen om wat vaker stil te staan bij wat je nu allemaal al hebt. Ik schrijf iedere ochtend drie dingen op waar ik dankbaar voor ben. Een kop koffie, de zon die schijnt, het kan vanalles zijn. Het helpt me om bewuster en positiever de dag te beginnen!

  1. Train je hersenen

Hiermee bedoel ik geen sudoku’s, ik bedoel meditatie. Dat kan op de traditionele manier, zittend op een kussen, maar ook tijdens een ontspannen activiteit, zoals wandelen of yoga.

Het gaat er in alle gevallen om dat je je hoofd leegmaakt en je gedachten loslaat. Laat ze komen, maar ook weer gaan. Probeer je ondertussen op je ademhaling te focussen. Hiermee train je je hersenen, zodat je steeds beter je gedachten kunt beheersen in plaats van dat ze invloed op jou hebben.

  1. Relativeer

Is het echt zo erg dat het regent of dat de trein vertraging heeft? Een beetje relativeren maakt het leven een stuk lichter.

  1. Buig je gedachten om

Na regen komt zonneschijn. In vrijwel alle negatieve dingen zit ook iets positiefs. Soms lastig om te zien, maar probeer het toch eens te oefenen. Het kan je helpen om vol te houden, om te leren van negatieve ervaringen. Of om te stoppen met piekeren, als je weer eens negatief zit te denken zonder directe aanleiding.

  1. Geef ruimte aan je gevoelens

Een baaldag, een dip, het mag er zijn. Als je het onderdrukt, verdwijnt het niet op magische wijze. Het is beter om het ruimte te geven, zodat je het kan verwerken. Vaak is het daarna makkelijker om weer positiever te denken. Dat lucht op!

Misschien lukken deze oefeningen niet altijd en dat geeft ook niet. Blijf het proberen, zoek je eigen weg hierin en ik weet zeker dat het steeds makkelijker wordt. Zeker in combinatie met mijn tips om stress te verlagen, kunnen deze oefeningen helpen om je leven een stukje leuker en gezonder te maken!

Wat doe jij om positief denken te oefenen?

Comments 1

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.