Verbeter Jouw Gezondheid met Stilte: 4 praktische tips!

“Een langdurig gebrek aan stilte kan effect hebben op het immuunsysteem en leiden tot bijvoorbeeld hart- en vaatziektes.”

Dit las ik afgelopen week in de Volkskrant over een stuk wat ging over stiltegebieden die verdwijnen. Door de aanleg van wegen, vliegverkeer en bedrijfsterreinen is de afgelopen jaren in zes provincies minstens 15 duizend hectare stiltegebied in Nederland verdwenen. Dit heeft grote gevolgen voor het wild wat daar leeft.

Geluiden zorgen namelijk voor een extra prikkeling waardoor het dier zich niet veilig voelt en hierdoor gestrest raakt. Tjeerd Andringa, een universitair hoofdocent auditieve cognitie aan de Rijksuniversiteit Groningen legt dit uit. En daarnaast benadrukt hij dat ditzelfde geldt voor mensen. En dat het belangrijk is om meer rust te nemen ben ik het zeker met hem eens!

Mobiel gebruik slecht voor de weerstand?

Het is al meerder malen aangetoond dat het nemen van voldoende rust een positief effect heeft op het immuunsysteem. Het wordt steeds lastiger om écht rust en stilte te vinden in dit digitale tijdsperk. Zo was ik laatst wat eten aan het ophalen en zag geen enkel persoon die niet op zijn telefoon zat te kijken in de wachtruimte.

Ik had zelf mijn telefoon thuisgelaten puur om te kijken hoe het zou zijn om weer eens ouderwets te wachten zonder mobieltje. Ik moet zeggen dat ik het behoorlijk confronterend vond om dit te aanschouwen. Zijn we dan allemaal slaaf geworden van het internet?

Begrijp me niet verkeerd ik ben super dankbaar voor internet. Helemaal met Google Maps (echt geen idee hoe ik het voor deze app heb overleefd 😜).

Maar welke schade veroorzaakt dit gedrag van overmatig mobiel gebruik en een constante druk van aanwezig zijn? Of de drang om de laatste Netflix series te bingewatchen waardoor je nog steeds geen stilte ervaart?

Om hier echt een antwoord op te kunnen geven moeten we eerst dieper induiken op hoe stress werkt in het lichaam.

Een sprong terug in de tijd.

Als we helemaal teruggaan in de tijd van ‘The Flinstones’ en waar we nog met zijn allen gezellig om een kampvuurtje zaten, was stress heel noodzakelijk. Het hielp je bij gevaar als er bijvoorbeeld ineens een beer naar je stond te loeren en dacht “Jij wordt mijn nieuwe paleo snack.”

In deze gevallen was het maar al te fijn dat het lichaam een dikke stoot adrenaline afgaf zodat jij als de wiedeweerga weg kon rennen. Op dat moment maakt je lichaam het vecht- of vluchthormoon aan. Je spieren zullen aanspannen en je ademhaling versnelt. Daarnaast geeft het je meer vleugels dan welke energiedrank je ook kan geven.

Als dit een keertje gebeurt is er nog niks aan de hand. Het lichaam zit geniaal in elkaar en zorgt er normaal gesproken binnen 5 minuten voor dat de adrenaline weer afgebroken is in je lichaam. Maar als je voor langere tijd in de stressmodus staat, maakt je lichaam cortisol aan. Dit zorgt ervoor dat je prestaties op kortere termijn vergroot worden. En dit is op langere termijn schadelijk voor en vooral uitputtend voor het lichaam. Het onderdrukt het immuunsysteem omdat er geen ruimte is om te ontspannen.

Het gevolg van langdurige stress

Je weet ondertussen dat je weerstand ontzettend belangrijk is om jezelf te beschermen tegen vervelende indringers als bacteriën en virussen. Maar er zijn nog veel meer vervelende klachten die je kan ervaren als je langdurig onder stress staat. Denk aan:

  • Moodswings,
  • Snel geïrriteerd zijn
  • Angst en paniek gevoel
  • Moeheid, gebrek aan energie, slaapproblemen
  • Hoofdpijn
  • Menstruatieklachten
  • Darmklachten
  • Hoge bloeddruk
  • Hoger cholesterol
  • Misselijkheid
  • Lage libido
  • Gewrichtsklachten
  • Haarverlies

Dit rijtje kan nog wel even doorgaan, maar je begrijpt wat ik bedoel denk ik.

Nee stress is niet iets waar we licht over moeten nadenken. En elke keer als we onze rust vervangen door een Netflix serie, een computerspelletje of als we uren scrollen door social media dan blijft je cortisollevel stijgen.

Moeten we dan het mobieltje helemaal afschaffen?

1.   Adem in, adem uit

Het makkelijkste wat je kan doen om die rust te pakken is om in een stille kamer te zitten, je ogen dicht te doen en gewoonweg een paar keer diep in en uit te ademen. Je merkt dat je ademhaling van oppervlakkig naar diep en constant gaat. Je lichaam zal hier direct op reageren waardoor de bloeddruk naar beneden gaat en het snel in een ontspanningsstaat komt te staan.

Ademhalen is de oudste en makkelijkste techniek om overal toe te passen. Veel mensen ademen tegenwoordig op een verkeerde manier. Vooral vrouwen ademen vaak hoog in hun lichaam in plaats van door hun buik. Met een goede ademhaling hoort je buik uit te zetten en niet ingetrokken te worden.

Door meer gefocust op je ademhaling te letten zal je merken dat de cortisol levels in je lichaam dalen en stressklachten hierdoor verdwijnen.

2.   Na veel inspanning komt ontspanning

Dit klinkt logisch maar toch merk ik dat veel mensen dit niet doen. Zelfs als hun lichaam aangeeft dat het tijd is om te rusten gaan ze toch nog even door, ‘want ach, je kan immers in de avond wel weer bijslapen’. Zo werkt het helaas niet.

Na elke inspanning hoort ontspanning te komen om het lichaam op die manier de rust te geven waardoor de weerstand omhoog kan gaan. Ik heb het dan niet alleen over lichamelijke inspanning, maar ook over geestelijke inspanning.

Heb jij een belangrijke meeting op werk gehad? Of een deadline die je nog net hebt afgekregen? Of misschien waren je kinderen vandaag wel extra druk waardoor je veel moest opletten? Dit zijn allemaal momenten die veel energie vergen van het lichaam en waarbij de overlevingsstand aan de gang wordt gezet.

Wat ik vaak doe is dat ik na een drukke dag voor het koken even 10 minuten ga liggen met mijn ogen dicht en even helemaal niks doe. Na 10 minuten ben ik direct opgeladen om te gaan koken en de rest van mijn avondactiviteiten te doen. Bovendien merk ik vooral de volgende ochtend dat ik me weer helemaal fit voel na mijn nachtrust.

3.   Neem een douche of ga in bad

Water heeft een helende en ontspannende werking. Het voert letterlijk alle indrukken van de dag van je af. Heb je een drukke dag gehad, ga dan lekker even in bad. Probeer zonder muziekje of ander geluid even 5 minuten te dobberen en daarna kan je bijv. een rustgevend muziekje opzetten.

Het systeem van je lichaam reageert het snelst op absolute stilte. Als ik me echt gestrest voel vind ik het heerlijk om met mijn oren en gezicht zo ver mogelijk onder water te gaan liggen. Ik probeer dan een beetje te gaan drijven ‘floaten’ waardoor je een intense ontspanning ervaart. Doe je nog een schep Epsom-zout aan je bad en een lekkere lavendelolie en ontspanning is gegarandeerd! Heb je geen bad, geen paniek. Lang en warm douche heeft hetzelfde effect.

4.   Neem een wandeling in het park

De beste manier om je te ontladen en weer op te laden doe je in de natuur. Het liefst op bloten voeten op bijv. een ‘blotenvoetenpad.’ Maar als het daar te koud voor is dan kan je heerlijke wandelingen maken in het bos, in een park of natuurlijk bij de zee. Probeer in dit geval alles in je op te nemen wat je ziet. Die mooie bloemen, een vogeltje die langs vliegt of misschien wel een eekhoorntje die snel de boom inklimt als jij voorbij komt lopen.

Hoe meer je tijdens het lopen op je ademhaling let hoe meer je ontspant. Let er wel op dat ondanks je ontspant door te lopen in de natuur, je lichaam wel actief bezig is. Neem daarom als je thuiskomt alsnog heel even de tijd om je lichaam op te laden.

Ik ben benieuwd welke manier jij het liefste toepast om te rusten. Deel het met ons in de comments!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.