Mijn (Paleo) roadtrip in de VS! – deel 2

Deel 1 eindigde bij een aantal geweldige hikes in Zion National Park. Uiteraard was dat nog lang niet het einde van onze reis! Voor de volgende stop reden we zuidelijk, naar Arizona, om de Grand Canyon te bezoeken. Inmiddels waren we zo’n 2 weken onderweg en waren onze benen al gewend aan de vele lange hikes die we wilden maakten. Ons eten? Dat hielden we grotendeels Paleo, simpelweg omdat we ons daar heel goed bij voelen. Achterin de auto stond een koelbox met verse ingrediënten (eieren, gegaarde biologische worst, sauzen, groenten en fruit) en verder hadden we ook nog een grote tas vol houdbare ingrediënten bij ons. Snacks, kokosolie, kruiden, thee, noem het allemaal maar op. Hadden we inkopen nodig? Dan zocht ik online op ‘organic + plaatsnaam’ en dan kwam er meestal wel iets naar boven, ook ‘natural foods’ deed het goed als zoekterm. Al kwamen we soms ook gewoon bij een klein tankstation uit waar we dan maar nootjes, wat fruit (als ze het hadden), kokoswater en soms kombucha mee namen. Gelukkig hadden we meestal wel een pak biologische soep bij ons om toch wat groenten binnen te krijgen, en een supermarkt was eigenlijk nooit echt ver weg.

De Grand Canyon – North Rim

Wij kozen ervoor om naar de North Rim van de Grand Canyon te gaan. Niet alleen kwam dit een stukje beter uit qua autorit, maar we hadden ook gehoord dat het daar minder druk is en de natuur net wat ruiger is. Bovendien is de canyon dieper aan de noordelijke kant. Veel tijd hadden we niet, maar ons doel was duidelijk: naar de bodem van de Grand Canyon hiken en ook weer terug. We zijn nog wel gaan vragen of we een vergunning konden krijgen zodat we op de bodem konden kamperen, maar dat ging helaas niet meer. Een andere man sprak ons aan, nadat hij ons gesprek met een ranger had gehoord, en vertelde ons dat we die hike ook best in één dag konden maken. We maakten een plan (starttijd, tijd waarop we echt om moesten keren, enzovoorts), kochten een flesje zoutoplossing tegen uitdroging en gingen ervoor.

Voorop staat dat het zeer sterk af wordt geraden om deze hike in één dag te doen. Het is slimmer om een paar dagen van tevoren aan te komen en een vergunning te regelen zodat je 1 of 2 nachten kunt kamperen op de bodem van de Grand Canyon. Kortom; doe dit niet zomaar na. Tenzij je fit bent en weet wat je doet natuurlijk.

Zo mooi!

Ik had werkelijk nooit gedacht dat de bodem van de Grand Canyon zo ontzettend mooi zou zijn. Wie aan de rand blijft staan ziet denk ik slechts 30% van wat de Grand Canyon te bieden heeft. Ik heb mijn ogen uitgekeken! Prachtig blauw water, watervalletjes, ontzettend veel verschillende planten (druiven, vijgen, cactussen, enzovoorts), enorme rotswanden… Echt spectaculair.

Bryce Canyon National Park

Bryce Canyon National Park is echt heel uniek te noemen. Volgens mij vind je nergens anders zo’n grote collectie ‘hoodoos’ dan in een ander park – de hoodoos zijn de aparte, maar heel herkenbare rotsformaties. Dat maakt het super indrukwekkend! Je kunt gewoon aan de rand van deze canyon gaan staan, of een van de wandelpaden naar beneden nemen om de hoodoos van onderaf te bekijken. Wij maakten een wandeltocht van ongeveer 3 uur in het park, we kwamen zelfs langs de Tower Bridge (een hoodoo die best veel op het bouwwerk uit Londen lijkt)!

Bij Bryce Canyon hebben we trouwens heel veel herten gezien. Iedere ochtend liepen ze zelfs langs onze tent.

Capitol Reef National Park

De rit van Bryce Canyon naar Capitol Reef National Park is zó indrukwekkend! Je neemt highway 12, de officiële Scenic Byway, welke je langs prachtige uitzichtpunten leidt en uiteindelijk tot in Captiol Reef National Park. Een lange rit, maar heel erg de moeite waard. Onderweg kwamen we in het plaatsje Escalante (echt in de middle of nowhere) een biologisch winkeltje tegen waar je écht even moet stoppen als je er ooit komt. De Escalante Mercantile and Natural Grocery ziet er aan de buitenkant niet zo heel indrukwekkend uit, maar binnen is het een paradijs voor roadtrippers. Koop er een lekker lunchpakketje, koffie, thee of talloze biologische (en paleo!) snacks.

In Capitol Reef National Park zelf maakten we een korte wandeling naar een mooi uitzichtpunt.

Goblin Valley State Park

Rijd je langs Highway 12? Sla dan Goblin Valley State Park echt niet over! Wij kregen het als tip van een local, ze vertelde ons dat dit haar favoriete park was en dat we er écht heen moesten gaan. Gelukkig vertelde ze ons dat, want anders waren we daar echt niet heen gegaan aan het einde van een al lange dag. Goblin Valley State Park is klein, maar leuk! Het bestaat uit heel veel gek gevormde rotsen, een soort paddenstoelen of ‘goblins’. Toen wij er waren was het zelfs toegestaan om op de goblins te klimmen, er tussen heen en weer te springen, noem het maar op. We hebben daar zo veel lol gehad.

Arches National Park

Wil ja naar Arches National Park? Zorg dan dat je er heel erg vroeg bent. Rond 7 uur ’s ochtends kan het al druk zijn, zeker wanneer je naar de bekende ‘Delicate Arch’ wilt lopen. Vroeg komen heeft trouwens nog een fijn voordeel; het is dan nog niet zo warm, want in Arches kan het echt heel erg warm worden. In de rest van zuidelijk Utah trouwens ook 😉

Aanraders in Arches National Park
  • Trek je wandelschoenen aan, zorg dat je veel water bij hebt en loop naar Delicate Arch. De parkeerplaats is hier al snel vol, dus ga echt zo vroeg als je kunt. Het uitzicht wanneer je er eenmaal bent is geweldig!
  • Devil’s Garden Trail – een mooie wandeling helemaal achterin het park, je komt hierbij langs een aantal arches en nog veel meer natuurschoon. Deze route is niet altijd even makkelijk te vinden wanneer je aan het navigeren bent, maar wij zijn er (uiteindelijk) gekomen. Erg mooi!
  • Een enorme salade en een nog grotere smoothie drinken bij Peace Tree Juice Café in Moab is een absolute aanrader. Wij hebben hier heerlijk gegeten! Ze hebben zelfs glutenvrije broodjes, mocht je eens geen zin hebben in een salade.
  • Moab is trouwens toch een heel leuke plaats, je kunt hier prima shoppen voor souvenirs, outdoor spulletjes óf je biologische boodschappen. Die laatste vind je bij de Moonflower Community Cooperative – aanrader voor bijzondere natuurlijke cosmetica, heerlijke snacks, cashewyoghurt en nog veel meer.

’s Avonds op de camping dronken we graag een kop thee bij het kampvuur! Super gezellig.

Dead Horse Point State Park

Nog zo’n tip die we van een local kregen – Dead Horse Point State Park. Vlakbij Arches National Park, maar weer een compleet andere omgeving. Oké, de naam van het park is een beetje cru, maar de uitzichten zijn geweldig. We genoten hier meteen even van een ontbijtje met cashewyoghurt, trail mix en blauwe bessen.

Tot zover deel 2 van onze reis! Klik op de links hieronder om naar de volgende delen te gaan: