Review Minder Focus Meer Effect

Review: Minder focus, meer effect – Srini Pillay

Review Minder Focus Meer Effect

Te weinig focus om je werk gedaan te krijgen? Wil je echt wel effectief werken, maar lukt het gewoon niet om je aandacht er bij te houden? Misschien is dat wel heel normaal! Srini Pillay, schrijver van het boek ‘Minder focus, meer effect, heeft me hierover heel wat nieuwe inzichten gegeven. In zijn boek geeft hij onder andere tips en trucs om flexibel te leren denken en daardoor juist effectiever te gaan werken én leven.

Zodra het persbericht over dit boek in mijn inbox verscheen dacht ik: Ja! Die wil ik lezen. Om me heen hoor ik zo vaak mensen roepen dat ze steeds minder focus hebben, ze zijn moe en krijgen minder gedaan. Laat staan hun gezonde voedingspatroon of lifestyle vasthouden.

Ontfocussen om effectiever en creatiever te werk te gaan

Volgens Srini (neurowetenschapper, therapeut en psychiater, onder andere verbonden aan Harvard Medical School) zijn we als mens té gefocust op focussen. Daardoor raken de belangrijke dingen op de achtergrond, wordt het heel moeilijk om beslissingen te nemen en kom je niet zomaar tot een creatieve oplossing voor problemen. Juist terwijl creativiteit bij ons als mens heel natuurlijk is. Maar hoe spreek je die creativiteit opnieuw aan? Hoe maak je je hersenen flexibeler?

De oplossing is simpel: ontfocus. Kortom: stop met jezelf te pushen om te kunnen focussen. Houd op met jezelf ergens in vast te bijten, maar laat het ook eens los. Die gedachten die constant door je hoofd malen? Verwelkom ze.

Nieuwe inzichten onder de douche

Ikzelf zo’n denkwijze echt geweldig! Er wordt best vaak aan me gevraagd hoeveel uren ik werk, omdat mensen om me heen vinden dat ik zo veel gedaan krijg. Ze denken dat mijn werkweek minstens 60 uur is. Niets is echter minder waar. Ik werk helemaal niet zo veel. Maar áls ik werk, dan werk ik effectief. Wanneer ik ergens niet helemaal uit kom dan laat ik het even los, dan ga ik een rondje wandelen of ik slaap er een nachtje over.

Voor ik het weet bedenk ik onder de douche een nieuwe invalshoek voor een probleem, en kan ik weer vooruit. In plaats daarvan had ik ook urenlang door kunnen werken aan datzelfde probleem, ik had Google eindeloos kunnen raadplegen en ik had waarschijnlijk heel wat koppen koffie en repen chocola nodig gehad om een klein stukje verder te komen. Had dat me iets opgeleverd? Nee! Juist door problemen even los te laten wanneer je niet meteen een oplossing bedenkt, kom je later wel weer tot een nieuw inzicht. Dan krijgt je creativiteit de ruimte.

Review Minder Focus Meer Effect

Wetenschappelijk en spiritueel tegelijk

Helaas is zo’n manier van werken niet altijd even makkelijk gezegd als gedaan. Want hoe stop je met focussen wanneer je een deadline hebt, wanneer je baas veel van je verwacht of wanneer je een gezin moet runnen? In Minder focus, meer effect staat dat precies uitgelegd. Ik ben er na het lezen van dit boek echt van overtuigd dat er voor iedereen bruikbare tips in staan.

Het boek heeft een wetenschappelijke benadering maar alles wordt tegelijkertijd heel duidelijk uitgelegd zodat alles op zijn plaats valt. Het onderwerp is wellicht te zien als zweverig of spiritueel, maar door de wetenschappelijke insteek wordt dat juist heel logisch gemaakt. Een ideaal boek voor degenen die graag willen weten waarom iets werkt voor ze het gaan proberen. Aan het einde van ieder hoofdstuk wordt alles nog eens opgesomd wat is besproken in een tabel, zodat je meteen een overzicht hebt van de actiepunten. Dat vind ik altijd erg handig, vooral wanneer je na het lezen van het boek nog eens iets na wilt zoeken.

In Minder focus, meer effect wordt wetenschappelijk omschreven wat sommigen als zweverig beschouwen. Ontfocussen, loslaten, proberen, creatief zijn. Daarmee is het een perfect boek voor iedereen die zijn leven anders aan wil pakken, zonder gedoe.

Je kunt het boek Minder focus, meer effect onder andere bestellen bij Bol.com, het kost €18,99 en is ook beschikbaar als ebook.

P.S. Mocht je je niet zo goed kunnen focussen en spreekt vooral het stuk cheesecake op de foto’s je aan, dan kun je hier het recept voor de cheesecake vinden!

Review Minder Focus Meer Effect