Review Stadswild

Review: Stadswild

Stadswild1-small

Kennen jullie het concept ‘Stadswild’ al? Een initiatief van Angélique Heijligers waarmee ze alle stadsmensen aanzet tot het weer opnieuw in contact komen met je eigen natuur. Zo maakt ze mensen door middel van beweging, voeding en ontspanning niet alleen fitter maar ook rustiger, gelukkiger en ongetwijfeld stukken gezonder. Helaas is er in de stad waar ik woon geen Stadswild-groep actief. Gelukkig heeft Angélique nu een boek geschreven waarin ze het mooie Stadswild concept precies omschrijft: Stadswild, Leef Als een Oermens in de Stad.

Het boek is opgebouwd uit vijf verschillende delen, ieder deel is opgebouwd uit 3 principes: Body, Mind en Soul. Op deze manier krijg je een zo compleet mogelijk beeld. Sporten is immers niet alleen op het lichaam gericht, ontspanning niet alleen op de geest, het is een totaalconcept en dat is precies wat Stadswild ook is.
Deel een van het boek omschrijft hoe je als een oermens in de stad kunt leven, maar vooral ook waaróm je dat zou moeten doen. Deel twee en drie gaan over beweging en heten respectievelijk ‘Ruig Trainen’ en ‘Woest Spelen’. Hierin krijg je lekker veel tips om te bewegen in een stad: als sport, maar ook als spel! Spelen is tenslotte erg belangrijk voor een gezond lichaam en geest.
Wist je dat je een fietsenrek ook voor heel andere (sportieve) doeleinden kunt gebruiken dan er slechts je fiets in stallen? En ook een trap en jerrycan (al dan niet gecombineerd) zijn heel geschikt om jezelf eens goed mee uit te dagen. Angélique legt je zelfs uit hoe je een mooie hinkelbaan kunt maken, en waarom je dat als volwassene prima kunt doen in een stad. Want wie heeft immers ooit bedacht dat volwassenen niet meer buiten mogen spelen? Waarom zou iets wat zo leuk en gezond is, ‘ongepast’ zijn?

Stadswild3-small

Na het bewegen is het tijd om te eten; hier gaat deel 4 van het boek over. Wild eten! Helemaal volgens het Paleo principe. Topkok Edwin Sander stelde speciaal voor dit boek een aantal heerlijke gerechten samen die er echt goed uit zien. Van haring tot mangocrème, tot het perfecte gekookte ei. Een lifestyle boek wat ook nog eens goede recepten bevat; dat kan ik zeker wel waarderen!

Stadswild4-small

Deel 5 van het boek gaat over ontspannen, want laten we vooral niet vergeten hoe belangrijk dat is! Hoe kom je tot rust, wat is nu eigenlijk echt belangrijk om aandacht (en energie) aan te besteden? In het onderdeel ‘Choose your battles’ wordt dit heel mooi beschreven in een reeks van tips.

Wil je jezelf eens een yoga-serie aanleren die je ’s ochtends zou kunnen doen? In het boek staat de volledige ‘zonnegroet’ door middel van foto’s uitgelegd: zo kan het niet mis gaan.
Voor degenen die ‘ontspanning’ maar wat zweverig vinden klinken en zich hier liever niet aan wagen, heeft Angélique zelfs de beste tips. Zo maak je ontspanning makkelijk. Zo kom je tot rust, zonder er echt moeite voor te doen.

Een van de beste onderdelen vind ik wel dat het achtvoudige pad van Patanjali (de 8 sutra’s) in het boek uit worden gelegd. Tijdens mijn yogaopleiding leer ik hier veel over, maar je hoeft eigenlijk helemaal geen yogi te zijn om deze stappen in je dagelijks leven toe te kunnen passen. Probeer het eens: al word je je alleen maar bewust van je gedrag, je eigen patronen. Alleen al dat inzicht is geweldig om te hebben.

Stadswild5-small

Dus, wat is het boek Stadswild? Een totaalplaatje voor een beter leven, een duwtje in de rug in boek-vorm. Laat jezelf er door inspireren en motiveren. Al kijk je het af en toe door om jezelf beter te voelen, voor een leuke workout, als reminder dat het goed is om ook te ontspannen of om er een van de lekkere gerechten uit te koken.

Het boek is o.a. te koop via bol.com. Je bestelt het eenvoudig hier.

Stadswild2-small