Het Belang van de 80/20 Regel

Jarenlang heb ik gespendeerd aan het onderzoeken wat nou precies een gezonde levensstijl is. Zo heb ik heel veel mensen geobserveerd, heb met veel op en top gezonde, fitte mensen gesproken en ben ontzettend veel gaan experimenteren op mijzelf.

Uiteindelijk ben ik er zeker van, de 80/20 regel werkt het beste in de Westerse cultuur. Waarbij je 80% gezond eet en leeft en 20% voedingsstoffen tot je neemt die het lichaam niet per se hoeft te voeden. Het gaat allemaal om een bepaalde balans. Om dit duidelijker uit te leggen zal ik eerst vertellen welke type mensen ik tegen ben gekomen in mijn onderzoek…

Welk type mens ben jij? 

Ik hou er niet echt van om mensen of dingen in hokjes te plaatsen, maar soms is het makkelijk om bepaalde patronen ermee aan te geven en hierdoor meer inzicht te krijgen. Zo heb ik door mijn jaren onderzoek een aantal type mensen met gedragingen gezien die continu terugkomen bij de zoektocht naar een gezonde levensstijl. Ik zal ze de bekendste hieronder beschrijven. Weet dat er altijd variaties bestaan en dat niemand hetzelfde is en dat het soms een combinatie kan zijn van de types die ik beschrijf 😉

  1. Het type dat voor 100% gezond leeft en bijna geen uitzondering maakt om ongezonde dingen te doen
  2. Het type dat probeert voor 100% gezond te leven maar na een tijdje terugvalt naar ongezonde patronen om vervolgens weer opnieuw te proberen 100% gezond te leven
  3. Het type dat graag gezond probeert te leven maar toch ongezonde patronen blijft vertonen
  4. Het type dat door de weeks supergezond leeft en in het weekend helemaal losgaat
  5. Het type dat meestal gezond leeft maar ook kan genieten van de mindere gezonde keuzes die het leven te bieden heeft

Ik zal ze allemaal even toelichten zodat je kan kijken onder welk type jij valt. Maar ook om te kijken of er bepaalde patronen naar voren komen die misschien opgelost kunnen worden door meer inzicht te krijgen uit deze type omschrijvingen.

1. Het type dat voor 100% gezond leeft en bijna geen uitzondering maakt om ongezonde dingen te doen

Er zijn vrij weinig mensen waarbij het lukt om echt voor 100% gezond te leven. Ik heb het dan over mensen die alleen voeding tot zich nemen die daadwerkelijk voedend is voor het lichaam. Die niet vanuit zakjes en pakjes koken, geen gluten en lactose eten maar ook geen aroma’s, toegevoegde E-nummers en ga zo maar door eten.

Daarnaast drinken ze alleen (gefilterd) water of kruidenthee en zorgen dat ze voldoende beweging hebben, genoeg rusten en zo min mogelijk stressvolle situaties opzoeken.

Meestal ontstaan deze type mensen door een ingrijpende gebeurtenis waardoor ze moeten veranderen. Denk bij een ernstige ziekte zoals kanker of auto-immuunziekte. Ze gooien vaak radicaal het roer om en zien in dat deze manier van leven op de lange termijn heel veel voordeel haalt.

Omdat het op dat moment een keuze is tussen ik heb geen kwaliteit meer van leven of ik ga er vol in om weer te kunnen leven. Doordat deze keuze vaak van levensbelang is, zie je bij deze mensen dat het makkelijker vol te houden is. Ze hebben vaak geen behoefte meer in andere dingen omdat het voor hen heel duidelijk is dat het dit is of niks anders.

Zij creëren dan ook letterlijk een nieuwe manier van leven. 

Zoals ik aangaf is het voor veel mensen onmogelijk om voor 100% altijd gezond te leven. Een juiste balans vinden is key bij een goede gezondheid.

2. Het type dat probeert voor 100% gezond te leven maar na een tijdje terugvalt naar ongezonde patronen om vervolgens weer opnieuw te proberen 100% gezond te leven

Dit is een type persoon dat ik best vaak terugzie in mijn praktijk. Het zijn mensen die lichamelijke klachten hebben opgebouwd over de jaren heen of problemen hebben met afvallen. Ze weten dat gezond eten het antwoord is om hen te helpen, maar er zit vaak een grote druk op om alleen maar gezond te eten.

Door deze druk die ze zichzelf opleggen om alleen nog maar gezond te eten vallen ze na een tijdje terug in hun oude patronen. Hierdoor zal de gezondheid weer achteruitgaan of mensen krijgen het bekende jojo-effect als ze willen afvallen. In deze groep leven vaak veel perfectionistische mensen.

Om heel eerlijk te zijn ben ik zelf lang bezig geweest om uit dit patroon te stappen. Ik had het gevoel dat ik altijd gezond moest eten en leven en als dat een keertje niet lukte was ik zo teleurgesteld in mijzelf dat de emotie overweldigend werd en ik vanuit emotie alles ging eten wat juist niet goed voor me was. Chips, chocola, patat etc. Niet 1 dagje maar een hele week achter elkaar of soms zelfs langer totdat ik weer een poging ging wagen om gezond te eten. In deze periode heb ik veel onrust en verdriet ervaren.

Vragen als ‘Waarom lukt me dit nou niet?’ of ‘Hoe komt het toch dat ik steeds weer terugval?’ kwamen dagelijks naar boven.

Uiteindelijk zie ik in deze groep dat gezonde voeding een MOET is in plaats van een natuurlijke manier van leven. Door de stress die dit type vaak meedraagt is het moeilijker om echt te genezen of af te vallen.

Als jij jezelf herkend in dit type dan is het goed om met je mindset aan de slag te gaan. Vaak zit er veel emotioneel trauma achter waardoor dit patroon terugkomt.

Soms is het dan handig om met een professional eerst je trauma op te lossen waardoor je vanuit nature goed voor jezelf gaat zorgen. Niet omdat het MOET maar omdat je het wilt. 

Het creëren van een gezonde lifestyle gaat veel verder dan alleen gezond eten. Het betekent dat je ook op emotioneel vlak aan de slag gaat met jezelf om zo trauma op te lossen en alles weer kan gaan stromen. 

3. Het type dat graag gezond probeert te leven maar toch ongezonde patronen blijft vertonen

Wat ik bedoel met dit type, is dat het starten van gezond leven vaak zo ver weg ligt en overweldigend is, dat ze het vaak ontkennen of niet aan willen beginnen.

Ze weten stiekem wel dat ze niet heel gezond leven, maar bij de gedachte om er echt wat aan te willen doen verstijven ze. Ze proberen zoveel mogelijk in de ontkenningsfase te blijven hangen en er niet mee bezig te zijn.

Toch blijft er in de onderstroom van de gedachten wel de gedachte naar boven komen dat het belangrijk is om gezond te eten en leven. Meestal zie je bij deze types dat ze meer ervaringen van buitenaf nodig hebben om te veranderen. Bijv door een ziekte die na lange tijd naar boven komt waardoor ze niet meer eronder uit kunnen om toch aan de gezondheid te gaan werken. Meestal veranderen deze types dan in type 2.

En zelfs dan in sommige gevallen is het heel lastig voor hen om te veranderen. Bij deze mensen liggen er vaak onderliggende trauma’s die opgelost moeten worden voordat zij echt verder kunnen met stappen maken. Een stukje zelfliefde wat minder aanwezig is of een angst om te falen.

Het is belangrijk in dit geval om eerst de emotionele kant op te lossen voordat er langzaam stappen gezet kunnen worden naar een gezonde levensstijl.

4. Het type dat doordeweeks supergezond leeft en het weekend helemaal losgaat

Dit type leeft zoals hierboven aangegeven heel gezond door de weeks. Geen alcohol, weinig ongezonde voeding, bewegen en sporten veel. Al met al een supergezonde levensstijl. Tot in het weekend… Dan gaan alle remmen los 😜 

Lekker wijntjes drinken, aan de taart en uitgebreid uit eten, feestjes en noem maar op. Op zich niks mis mee want de rest van de week krijgt het lichaam voldoende voedingsstoffen binnen. Toch zit er een kleine kanttekening aan. Het lichaam zit superslim in elkaar. Eigenlijk onthoudt je lever en de rest van je lichaam jouw patronen. Vaak denken mensen dat ze vrije keus hebben in wat ze doen, maar door patronen die door de jaren heen erin zijn geslopen is het bijna onmogelijk voor een mens om echt spontane dingen te doen.

Ze hebben wel eens een onderzoek gedaan hierna en wat blijkt. Zelfs als jij denkt dat je spontane en willekeurige acties uitvoert is dit niet zo. Je kan het zien als een algoritme die afspeelt in je onderbewuste en je bepaalde acties laat uitvoeren. Het is best lastig om zo’n algoritme te veranderen. Daarom is het ook zo lastig om bepaalde gewoontes te veranderen. 

Maar even terugkomende op de slimheid van je lichaam. Zo weet je lever dat jij in het weekend hoogstwaarschijnlijk wat gaat drinken. Waardoor hij voordat jij drinkt al zich klaarmaakt om de alcohol in het lichaam te gaan verwijderen. Hij ligt je galblaas in, en je andere belangrijke organen die zorgen dat je lichaam weer opgeschoond wordt. Zo heb jij de minste impact in je lichaam als je drinkt. Zo werkt het ook met ongezonde voeding of levensstijl. Vaak weet je lichaam al van tevoren dat dit soort dingen gaan komen en bereid jou erop voor. 

Superhandig natuurlijk! Maar er zit ook een minder leuke kant aan. De hormonen in je lichaam worden ook beïnvloed door dit proces. Waardoor er meer adrenaline vrijkomt of cortisol om je de klappen op te vangen. Het kan dus als je dit voor langere tijd blijft doen voor ernstigere klachten zorgen. Je hebt bijvoorbeeld meer kans op een burn-out of het ontwikkelen van een chronische ziekte doordat de bijnieren worden uitgeput. 

Ook merk ik het meeste in deze types dat ze het weekend als een soort beloning zien omdat ze dan keihard hebben gewerkt aan hun gezondheid. Waardoor je een houding in gaat nemen van als ik goed gedrag vertoon heb ik daarna toestemming om los te gaan (beloning).

En ondanks dat er meer kans is om op langere termijn klachten te ontwikkelen zie ik toch ook wel dat deze types heel gelukkig zijn in hoe ze het doen. Er komt geen schuldgevoel bij kijken omdat ze grotendeels heel gezond leven. Ook genieten ze ten volle teugen van het leven in het weekend en hoeven zich nergens zorgen over te maken. 

5. Het type dat meestal gezond leeft, maar ook kan genieten vna de mindere gezonde keuzes die het leven te bieden heeft

Dan komen we uit op het laatste type die ik wil omschrijven. Natuurlijk heb je nog heel veel variaties op de types die ik hierboven uitleg, maar dit zijn de meest voorkomende.

Eigenlijk is dit type mens bezig met de 80/20 regel. Dit houdt in dat ze op een dag heel gezond leven. Ze weten dat dit belangrijk is en kunnen ook oprecht genieten van gezonde voeding en beweging. Daarnaast doen ze vaak 1 of 2 dingen op een dag die minder gezond zijn maar wel ze wel intens van genieten. Zoals een glaasje wijn bij het eten, of een lekker toetje etc.

Eigenlijk weten ze doordat ze de rest van de dag heel veel gezonde voedingsstoffen binnenkrijgen dat het niet zo erg is om af en toe het afweersysteem wat op te schudden. Want dat is wat er gebeurt als je af en toe wat neemt dat niet per se heel gezond is. Het houdt je afweersysteem sterk en alert, maar daarnaast zorg je ervoor dat je lichaam ook voldoende binnenkrijgt om het afweersysteem zo goed mogelijk te laten functioneren. 

Er is wel een hele belangrijke regel die nagevolgd moet worden om ook echt gezond te blijven als je op deze manier leeft. Dit heeft alles te maken met stress. Als jij in je hoofd hebt zitten dat je heel fout bezig bent als je iets eet wat niet zo gezond is dan zal het lichaam dit ook behandelen als iets heel ongezonds.

De stress en schuldgevoelens die daarbij komen kijken zijn vele malen belastender voor het lichaam dan hetgeen wat je hebt gegeten. Stress is de nummer één veroorzaker van ziekte. 

Mensen die intens kunnen genieten van een stukje taart zonder schuldgevoel hebben vaak helemaal niet zoveel klachten ervan als ze daarnaast gezond leven. Ze zien het meer als een emotionele voldoening dan een lichamelijke vermindering. Door deze instelling zorg je ervoor dat je kan genieten van alles wat we hier op aarde hebben. Ook de lekkere vaak wat minder gezondere dingen. 

Uiteindelijk is dit type ook het gezondst en gelukkigst in het leven. Want eigenlijk mogen ze van zichzelf alles wat ze willen alleen met een gezonde mate. Als je dit kan heb je ook een gezonde houding tegenover voeding en een gezonde lifestyle. Er zit niet een MOETEN op, maar het gaat in een flow en in balans. 

En juist door deze lichtheid zie je dat mensen genezen van chronische ziekte of sneller afvallen. Er staat geen druk meer op. Want zoals alles waar je op focust wordt versterkt.

Conclusie 

Streef naar een gezonde verstandshouding met voeding, beweging en alles wat te maken heeft met gezondheid. Het leven hoort leuk te blijven en licht. Niet volgens extreem veel regels en dingen die je MOET doen van jezelf. Blijf jezelf ontwikkelen om daar te komen waar er zo min mogelijk stress wordt ervaren en waar je echt kan genieten van het leven. Waar je speels kan zijn en waar je nieuwe dingen kan proberen en ontdekken. Dit zijn de mensen die het oudst worden en gelukkigst zijn.

Liefs Danielle

Comments 3

  1. Lastig… ik ben het type wat gezond probeert te leven, maar ook vaak ineens ongezond eet en soms ook iets teveel.

    1. Hee Margriet, speciaal voor jou is de 80/20-regel dus 🙂 Als je het 80% van de tijd kan doen (laten we zeggen doordeweeks) dan kan je in het weekend iets losser gaan. Je gaat merken dat je minder teveel gaat eten als je beetje ongezond mag eten.

  2. Dank je wel voor je reactie, dat is in ieder geval een geruststelling. Nu ben ik ook begonnen met sporten ben nu aan het rondkijken waar ik moet beginnen. Ik wil elke dag sporten of in ieder geval actief zijn. Mijn trainer ze dat ik om spieren op te bouwen zeker een eiwitshake moet drinken. Zou je dit ook aanraden, zoja waar moet ik op letten? Ik koop meestal al mijn supplementen online (op deze website http://www.flinndal.nl ) maar er is zoveel keuze, welke moet ik kiezen?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.