Help! Ik heb een opgezette buik!

Niets zo vervelend als een opgezette buik. Het doet vaak pijn, is ongemakkelijk en staat ook niet echt flatteus…

Ben jij iemand die vaak een opgezette buik heeft? Dan is deze blog speciaal voor jou geschreven. Ik vertel je waar een opgezette buik vandaan komt, welke voeding je beter kan vermijden en welke je kan toevoegen en geef je veel tips om thuis aan de slag te gaan om je darmflora te herstellen 🙂

Ik herinner het me nog zo goed, de eerste keer dat mijn buik ineens begon op te zetten. Ik had mijn lievelingseten gehaald namelijk spaghetti Bolognese bij onze Italiaan om de hoek. Ik at dat elke week wel een keertje. Heerlijk met extra veel kaas eroverheen.

Na 5 minuten begon mijn buik ineens te borrelen. In een hele korte tijd ontstond er heel veel lucht in mijn buik en dit moest er natuurlijk ook weer uit. Maar zoals veel vrouwen dat doen, hield ik het op als er andere mensen bij waren waardoor de pijn in mijn buik steeds erger werd.

In die tijd gebeurde het vaak nog dat ik de volgende dag gewoon weer een platte buik had en nergens meer last van had tot na het avondeten. Hierna begon het proces opnieuw totdat ik opeens ook niet meer de lucht kwijt kon. Alles in mijn buik ging zo strak staan dat er een gigantische druk ontstond en ik alles eraan probeerde te doen om het eruit te krijgen. Zonder resultaat helaas.

Nog wat later kreeg ik al een opgezette buik als ik water dronk. Eigenlijk bij alles wat ik at of dronk begon ik gelijk op te zwellen. Het gevolg was meerdere malen bij de spoed afdeling van het ziekenhuis waar ze zelfs dachten dat ik weeën had en aan het bevallen was.

De pijn was verschrikkelijk en ik ben heel erg blij dat ik dit niet meer hoef te doorstaan. Door mijn voeding te veranderen en de oorzaak aan te pakken zijn mijn darmen weer rustig geworden.

Mijn buik is weer plat en heel af en toe zwelt hij nog op als ik veel stress heb gehad of in die week veel dingen gegeten heb die niet Paleo-proof zijn.

Misschien herken je jezelf in dit verhaal. Misschien zit je in de beginfase waar je buik af en toe opzwelt of misschien zit je wel in de fase waar ik ook een tijd geleden zat. Mijn advies in welke fase je ook zit, ga zo snel mogelijk aan de slag en bespaar je de pijn en de ellende. Lees snel verder wat jij eraan kan doen om dit proces te vertragen en/of op te lossen.

Waar komt een opgezette buik vandaan?

Het is belangrijk dat je weet waar het vandaan komt. Zo kan je veel beter kijken welke stappen je het beste kan nemen om het te verhelpen. Kennis is macht en zo ook in je gezondheid 😉

Er zijn meerdere oorzaken die ervoor kunnen zorgen dat je een opgezette buik kan krijgen. Ik heb er een aantal voor je opschreven waarvan ik weet dat die vaak de boosdoeners zijn.

  • Een afwijkende darmflora
  • Intolerantie voor bepaalde voeding
  • Enzymen te kort
  • Probleem om vet en eiwit goed af te breken
  • Slechte kwaliteit of te weinig maagzuur
  • Een overgroei van Virussen & Bacteriën in de darmen (o.a. Candida)

Een opgeblazen buik gebeurt vaak niet zomaar. Vaak heeft het te maken dat er al langere tijd bepaalde processen in je lichaam niet goed werken of onder druk staan waardoor je uiteindelijk een opgeblazen buik krijgt. Daarom is het altijd goed, zelfs als je nu nog nergens last van hebt om te kijken wat je preventief kan doen om het te voorkomen.

Haal deze voeding uit je voedingspatroon

Zoals je ondertussen waarschijnlijk al weet speelt voeding een belangrijke rol in het gezond houden van jouw lichaam. Voeding kan je maken of breken. Bekijk je lichaam als een auto die op een bepaalde brandstof rijdt. Bijvoorbeeld diesel. Als je dan benzine gaat toevoegen zal de auto uiteindelijk stil komen te staan. Zo werkt het ook met voeding. Als je af en toe kleine hoeveelheden voeding tot je neemt die het lichaam niet ondersteund, zal dit geen probleem veroorzaken. Je lichaam zit prachtig in elkaar en is heel goed in staat om bepaalde (gif)stoffen te filteren en te verwijderen uit je systeem. Maar als je continu voedingsstoffen binnenkrijgt die je systeem belasten dan ga je klachten krijgen.

  • Lactose (suiker) is één van de bekendste boosdoeners van een opgezette buik. Vooral kaas zorgt ervoor dat je darmen van slag raken. Dit product zal ik als eerste van mijn ‘eet’lijstje afhalen als je wilt dat je darmen weer rustig worden.
  • Gluten staat hoog aan het lijstje van probleemveroorzakers van een opgezette buik. Dus weg met de pizza, pasta en boterhammen. Gelukkig zijn er heel veel glutenvrije vervangers te vinden zodat je gewoon je pasta en boterhammetje kan maken. Meer glutenvrije en lactosevrije recepten vind je hier.
  • Bonen staan algemeen bekend om het veroorzaken van gasvorming. Het kan al helpen als je bonen van tevoren weekt zodat het makkelijk te verteren is.
  • Gevoelige mensen kunnen ook last krijgen van noten. Als je last hebt van een opgezette buik probeer dit even uit je voedingspatroon te halen om te kijken of dit een boosdoener is. Sowieso is het handig om noten te weken van tevoren zodat je ze goed kan verteren.
  • Kruisbloemige groente zoals bloemkool en broccoli kunnen extra gassen geven in de darmen. Hoe langer je ze kookt hoe minder last je hiervan krijgt. Helaas verliest de groente dan wel veel nutriënten. Beter kan je aan de slag gaan met je verteringssysteem zodat je dit makkelijker kan tolereren.
  • Grote hoeveelheden eiwit tijdens de maaltijd kan zorgen voor veel gassen. Je weet dat je te veel eiwit hebt gegeten als je een windje laat die heel erg naar rotte eieren ruikt. Zo’n hele stinkende haha. Veel sporters hebben hier last van als ze Wei poeder nemen na het sporten. Doordat het systeem de eiwitten niet kan verteren gaat het ‘rotten’ in het lichaam. Dit veroorzaakt de lucht. Niet fijn voor jou of de buitenwereld 😉 Probeer daarom nooit te veel eiwitten in één maaltijd te stoppen.
  • Peulvruchten bevatten veel vezels waardoor de darmen heel hard moeten werken om deze te verteren. Hierdoor kan een opgezette buik ontstaan. Linzen zijn vaak makkelijker verteerbaar dan bonen. In het Paleo dieet maken we geen gebruik van peulvruchten.
  • Knoflook en ui zijn fantastische darmreinigers en hebben heel veel voordelen op hun naam staan. Toch krijgen heel veel mensen een opgezette buik van deze producten. Ik ben wel voorstander om deze producten toe te blijven voegen in je voedingspatroon. Ze fungeren namelijk als prebiotica voor de dikke darm. Uit onderzoek is gebleken dat als je elke dag ui en knoflook eet dat het opgeblazen gevoel uiteindelijk weggaat. Vaak al na zo’n 3-8 weken. Gekookt, of gebakken geven ze minder klachten dan rauw. Je kan ervoor kiezen om het heel langzaam op te bouwen door steeds een klein beetje meer te gebruiken en extra lang te verwarmen zodat je de minste klachten ervan krijgt.
  • Frisdrank en/of alcohol geven vaak een opgeblazen buik. Vooral als er veel toegevoegde suikers in zitten die de slechte bacteriën in je darmen voeden.

Alles start bij een gezonde darmflora

Soms is het een beetje lastig om erachter te komen waar je precies wel en niet op reageert. Het moment dat de darmflora verstoord is en je last krijgt na het eten van bepaalde voeding en je buik gaat opzetten, dan kan het voorkomen dat je darmen soms op alles gaan reageren. Zo ook op de producten die er juist voor zorgen dat je darmflora weer hersteld wordt. Een goed voorbeeld hiervan is bijv. de knoflook en ui. Deze helpen de goede bacteriën in je darmen juist om te groeien, maar dit proces geeft aan het begin dezelfde klachten als dat je de slechte bacteriën voedt, namelijk een opgezette buik.

Hoe weet je nou welke voeding wel en niet geschikt is voor jou?

Het beste wat ik kan zeggen is eet wat je in de natuur kan vinden. Alles wat van tevoren klaar gemaakt is of gefabriceerd is door de mens is eigenlijk niet geschikt om te eten. Of in hele kleine maten te eten. Brood, kaas, frisdrank, snoep en koek kan je beter vermijden. Groente, fruit, zoete aardappel en vlees (in kleine hoeveelheden) kan je toevoegen.

Je kan daarnaast je darmflora ondersteunen door een probiotica supplement te nemen, zoals deze: Foodie Probiotica Je zal merken dat hoe beter je darmflora is hoe makkelijker je dingen verteert waardoor je een opgezette buik voorkomt.

Daarnaast hebben sommige mensen moeite om op een goede manier eiwit en vet te verteren in de darmen. Soms komt dit doordat ze te weinig maagsappen hebben of omdat de kwaliteit hiervan naar beneden is gegaan. Je reageert dan veel sneller op eiwitten en vetten waardoor je soms ook misselijk kan worden tijdens het eten. In deze gevallen is het raadzaam om te kijken naar enzymen die de darmen ondersteunen waardoor het verteringsproces makkelijker verloopt en er minder gasvorming ontstaat. Kijk eens naar deze: Digestive Enzymes

Liefs Danielle

 

Comments 4

  1. Hoi danielle, probiotics helpt het beste bij een opgezette buik toch?

    1. Hi Annelies, niet perse. Digestive Enzymes kan ook helpen om het verteren te vergemakkelijken en daardoor een opgezette buik te voorkomen 🙂

  2. Hallo Danielle,
    Ik wil je bedanken voor de info.
    Heel fijn deze nieuwsbrieven..bedankt daarvoor 🙂

    Je schrijft ook over kaas, er zit toch geen lactose in oude kaas?
    Groetjes karin

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.