Er komt een Paleo baby aan

Er komt een Paleo Baby aan!

Er komt een Paleo baby aan

Ein-de-lijk kan ik het delen: er komt een Paleo baby aan!! Eén van de lastigste dingen in mijn zwangerschap tot nu toe is misschien wel het geheim houden van dit super grote nieuws wat mijn hele leven en dat van mijn man op zijn kop zet. Het is zó bijzonder. Eind augustus 2018 is het zo ver. Ik ben nu 15 weken zwanger dus ik heb nog wel even te gaan, maar we kunnen echt niet wachten tot het zo ver is.

Het leek me leuk om je een kleine update te geven over mijn zwangerschap tot nu toe. Dat is iets waar ik namelijk al vrij vaak vragen over krijg – kun je eigenlijk wel Paleo eten wanneer je zwanger bent, krijg je dan wel alles binnen, enzovoorts.

Mijn antwoord: JA, je kunt heel erg goed Paleo eten wanneer je zwanger bent en je krijgt dan JUIST enorm veel voedingsstoffen binnen die je groeiende kindje zo hard nodig heeft. Zolang je maar naar je lichaam luister natuurlijk, dat is en blijft het belangrijkste.

Het eerste trimester

Mijn eerste trimester was, voor zover ik de ervaren van anderen heb gehoord, relatief makkelijk. Ja, ik was best misselijk maar heb niet over hoeven geven (win!). Verder had ik min of meer alle veel voorkomende kwaaltjes. De vermoeidheid sprong er voor mij wel echt uit, ik heb dagen gehad waarop ik gewoon echt niks gedaan kreeg omdat ik te moe was voor zo’n beetje alles. Gelukkig ben ik nu in het tweede trimester aangekomen en gaat dat een stuk beter.

Ik ben niet langer doodop na het wandelen van 1 kilometer bijvoorbeeld, wat best handig is 😉 Ook val ik niet meer dagelijks overdag in slaap op de bank. Ja, dat gebeurde. Wat op zich best relaxed is met 2 katten op je schoot.

Cravings en aversies

Natuurlijk had ik wel gelezen dat je smaak enorm kan veranderen tijdens je zwangerschap maar hoe dat daadwerkelijk voelt wanneer het zo ver is, dat had ik nooit kunnen voorspellen. Het was fysiek onmogelijk om bepaalde dingen te eten in die eerste 12 weken. Alsof mijn lijf in één keer behoefte had aan een compleet ander voedingspatroon.

Zo lustte ik ineens echt geen broccoli meer, geen eieren, geen noten, geen chocolade en geen koffie meer. Ook aan een salade moest ik echt niet denken. Ook de geur van kokosolie of ghee in de pan was al genoeg om me misselijk te maken. Ik weet nog steeds niet hoe ik het voor elkaar heb gekregen om in die tijd ruim 60 recepten te maken voor Paleo Magazine (die ik mijn man extra heb laten testen voor het geval mijn smaak veranderd zou zijn), maar ook dat is gelukt.

Waar ik juist wel veel zin in had was fruit en alles met koolhydraten. Zoete aardappel, bakbanaan, noem het maar op. Ook had ik regelmatig veel zin in vlees.

Eten op gevoel

Wilde ik per se Paleo eten tijdens mijn zwangerschap? Nou, wel zo veel mogelijk, afhankelijk van de behoeften van mijn lichaam. Het krijgen van een kindje is voor mij juist een reden om extra gezond te eten en geen excuus om alles te eten wat los en vast zit. Maar, juist wanneer je zwanger bent is dat net even wat minder makkelijk. Hormonaal gezien verandert er enorm veel in je lichaam en je krijgt daadwerkelijk meer zin in, laten we zeggen, de minder gezonde opties.

Zo had ik ENORM veel zin in brood, in pinda’s en in heel erg veel suiker. Een puddingbroodje bijvoorbeeld, of dubbelvla. Dat soort cravings heb ik handig op kunnen vangen door gezondere opties. Af en toe een glutenvrij broodje vind ik bijvoorbeeld prima. Met pinda’s heb ik geen moeite dus die heb zo af en toe gegeten (mijn man kwam niet meer bij van het lachen toen ik op een pot pindakaas afstevende in de supermarkt, hoe moe ik ook was, en deze linea recta in het winkelmandje legde).

Suikers vond ik een ander verhaal en ik merk dat ik daar ook nog eens extra gevoelig voor ben geworden sinds ik zwanger ben. Ik wéét dat ik mezelf niet beter ga voelen door het eten van een puddingbroodje of dubbelvla. Dus dat doe ik dan ook niet. Wel heb ik een paar keer zuivelvrij ijs gekocht, maar de suikerrush die ik daarna kreeg was het echt absoluut niet waard.

Insulineresistentie tijdens de zwangerschap

Eigenlijk is dat niet zo gek trouwens. Iedere zwangere vrouw wordt in meer of mindere mate insulineresistent. Tijdens de zwangerschap is dat een handige truc van het lichaam om ervoor te zorgen dat het kindje voldoende glucose binnen krijgt om te groeien (in de oertijd waren suikers tenslotte erg schaars dus het was extra belangrijk dat de suikers die er waren naar de baby gingen). Als zwanger vrouw voel je dat door een extra sterke suikerrush – glucose wordt daarbij namelijk minder snel opgenomen in de cellen.

Voor mij een reden om juist niet veel suiker te eten tijdens de zwangerschap, misschien nog wel minder dan daarvoor. Niet dat ik koolhydraatarm eet overigens, ik eet juist een stuk meer fruit en meer koolhydraatrijke groenten. Dat kan mijn lichaam perfect verwerken en ik voel me er goed bij.

Het draait dus echt allemaal om eten op gevoel, ook tijdens de zwangerschap. Ik vind het echt een fascinerend proces.

Hier was ik 13 weken zwanger – deadliften gaat nog prima en voelt goed

Sport en beweging

Ja, ik sport nog steeds. Ja, het is niet meer wat het is geweest. En dat is helemaal oké. Ik vind het heel belangrijk om mijn spieren te blijven trainen tijdens mijn zwangerschap, niet alleen omdat dat bijdraagt aan de gezondheid van mijn kindje (tenzij je extreem veel sport natuurlijk), maar ook omdat ik dan na de bevalling als het goed is sneller herstel.

Ik probeer 2x per week krachttraining te doen. Iets wat de ene keer beter gaat dan de andere keer. Mijn trainingen zijn qua tijd gehalveerd en qua intensiteit ook zoiets. Eigenlijk doen we vrijwel alleen statische krachttraining op dit moment – deadlifts, squatten, bench press en pull-downs. Slepen met gewichten of iets wat me cardiovasculair belast is op dit moment teveel dus dat doen we gewoon niet.

Mijn lijf geeft aan wat wel en niet kan dus daar luister ik naar. De rest van de tijd probeer ik iedere dag lekker te gaan wandelen! Bewegen vind ik gelukkig nog steeds erg leuk en ik kan er enorm van opknappen.

Favoriete producten tijdens mijn eerste trimester

Oké, tot zover de samenvatting van mijn eerste trimester. Ik dacht dat je het misschien wel leuk zou vinden om te weten welke producten ik in mijn zwangerschap juist graag gebruik, dus die heb ik op een rijtje gezet:

Voeding:

Alles wat snel en voedzaam is eigenlijk. Maar wat me door de lastigere periodes heen heeft geholpen zijn:

Supplementen:

Ik gebruik een aantal voedingssupplementen. Mocht je dit ook willen doen, raadpleeg dan uiteraard even jouw behandelaar om te kijken of dit voor jou ook geschikt is!

Overige fijne producten

  • Waterfilter – ik drink echt alléén gefilterd water, zeker nu ik zwanger ben
  • Leggings – zo veel mogelijk, mijn gewone broeken kunnen niet meer dicht! De Align pants van Lululemon zijn favoriet.
  • Dekentje van Belly Armor – om mijn kindje te beschermen tegen straling van mijn laptop, telefoon en dergelijke. Deze gebruik ik wanneer ik mijn laptop vlakbij me heb staan, bijvoorbeeld op de bank (ik zet mijn laptop trouwens nooit op schoot en al helemaal niet nu ik zwanger ben). Ik heb ook een buikband in huis van dit merk, maar die past nog net niet.

Heb je een vraag over Paleo en zwangerschap of wil je weten hoe ik iets specifiek aanpak? Laat het me hieronder weten! Dan kan ik er bijvoorbeeld weer een artikel over schrijven.

Wat ik overigens wel heb geleerd is dat zwangerschap een mooie, maar ook een onzekere tijd is waarin je leert los te laten en dingen te accepteren zoals ze zijn. Waarin je erachter komt dat je echt niet meer kunt doen dan je best. Hoe ik eet, beweeg, enzovoorts tijdens mijn zwangerschap kan voor jou dus compleet anders zijn en dat is helemaal oké. Ik ben dan ook niet op zoek naar ongevraagd advies/commentaar over mijn zwangerschap 🙂 (voor het geval je dat van plan was te geven, ook al is het goed bedoeld)

Comments 20

  1. Van harte gefeliciteerd! Ik ben aan het einde van mijn 2e zwangerschap. Ik vind dit echt super interessant 🙂
    Gebruik je levertraan én krillolie dagelijks? Want als ik het goed begrijp is het beide omega 3? Gebruik je dan ook van beide de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid?

    Bedankt alvast en geniet nog van je zwangerschap 😉

    1. Dankjewel voor de felicitaties! Marinka neemt inderdaad elke dag een levertraan en krill olie supplement in. Je kunt de ADH aanhouden, maar voor advies over precieze hoeveelheden kun je het beste contact opnemen met een orthomoleculair therapeut of kPNI therapeut bij jou in de buurt.

  2. Ik ging tijdens mijn eerste zwangerschap resoluut over van vegetarisch naar vlees eten. Oeps! Ik moest en zou vlees. Zo heeft inderdaad iedereen wel wat.
    Maar zo fijn, zeg: zwanger! Gefeliciteerd 🙂

  3. Van harte gefeliciteerd, Marinka. Wat heerlijk voor jullie beiden! Ik wens je een hele mooie verdere zwangerschap toe.

  4. Wat leuk zeg! Gefeliciteerd. Voor mij was mijn zwangerschap (nu bijna 11 weken) juist een reden om weer van Paleo af te gaan (deden het nog maar 2 weken). Ik ben veel te bang dat mijn kindje straks allergisch wordt voor zuivel e.d. als ik het niet eet. Voor mij voelde het goed om gewoon gezond, veel fruit/groente, af en toe brood en een glaasje melk te eten/drinken. En uiteraard zuinig om te gaan met geraffineerde suiker! Wel knap dat je het zo volhoudt! Respect en een hele fijne zwangerschap toegewenst!

    1. Dankjewel! Dat je zelf geen zuivel eet tijdens de zwangerschap betekent niet dat je kindje er intolerant voor raakt 😉 Goed dat je naar je lichaam luistert!

  5. Gefeliciteerd!
    Ik ben heel benieuwd naar jouw ideeen straks over voeding voor je kindje. Mijn zoontje is nu 11 maanden en ik vind het echt moeilijk. Denk vooral aan crèche, opa en oma (lees daar zijn ook neefjes en nichtjes) en feestjes!
    Geniet van je zwangerschap en de mooie momenten die nog gaan komen 🙂

  6. Hallo Marinka,
    Wat komt dit als een godsgeschenk uit de lucht vallen. Voor jou natuurlijk omdat er een kleintje in je groeit, maar ik weet ook sinds enkele weken dat wij papa en mama worden en ik zat toch wel met vragen en onzekerheden tav mijn leefstijl en voeding (ik ben niet 100% paleo).
    Van harte gefeliciteerd. Ik hoop dat jullie er enorm van kunnen genieten.
    Ik ben op dit moment niet vooruit te branden en voel me voornamelijk enorm uit balans. Ik kan niet zeggen dat ik me slecht voel, maar sporten gaat totaal niet lekker en ook het eten is totaal niet meer on point. Ik probeer nog altijd suikers te mijden, maar de inname fruit is behoorlijk verhoogd en ik hunker inderdaad enorm naar brood en pasta. Glutenvrij en volkoren, maar toch.
    Ik ga je met veel interesse en spanning volgen en ik wil je graag een fijne en gezonde zwangerschap wensen.

  7. Gefeliciteerd en super goed dat je er zo bewust mee bezig bent! Dat komt jouw kindje straks vast ten goede! En wat betreft dat ‘kan niet wachten’, heel cliché maar geniet maar van de wachttijd en de me-time die je nog hebt! Voor een beetje humor kijk op you tube maar het filmpje ‘people without kids have no idea’. Hillarisch!

    1. Bedankt voor je felicitaties! Het nieuwe nummer van Paleo Magazine ligt rond 20 maart in de winkel 🙂

  8. Gefeliciteerd kanjers!!! Fantastisch nieuws. Onze nieuwste aanwinst is nu 4 maanden en net voor mijn zs besloot ik Marjolijn van oerspronkelijk mee te laten denken om mijn darmen gezond te krijgen en mee te denken in mijn zs. Dat was een super beslissing. Ik heb veel gehad aan de tips en volledig paleo eten lukte goed maar inderdaad dat fruit! Onverzadigbaar. Bataten en bakbanaan onbeperkt op menu en vooral vette vis deed/doe ik het goed op want verzadigd blijven en niet meer dan drie keer dag eten was zoeken maar heel nuttig en fijn. Succes en heel veel plezier in deze bijzonder mooie tijd!

  9. Wauw wat goed nieuws, gefeliciteerd.

    Ik heb ook een vraagje, ik heb veel voedselallergieen en daardoor lijk ik bijna veganist. Nu gebruik ik wel dagelijks honing in mijn warme citroen thee. Voor de rest eet en drink ik geen dierlijke producten. Nu vroeg ik me af kan ik dit combineren met paleo levensstijl? en zo ja hoe doe ik dat op een gezonde manier?

    Groetjes Loes

    1. Bedankt voor je felicitaties! Paleo is in principe niet voor vegetariërs of vegans opgezet, maar het kan zeker wel. De basis van het Paleo voedingspatroon bestaat nog altijd uit groenten, dus op dat gebied zit je helemaal goed 🙂 In dit artikel lees je alles over vegetarisch én Paleo eten: https://www.eetpaleo.nl/tips-trucs/paleo-voor-vegetariers En hier lees je hoe Marinka denkt over het eten van vlees: https://www.eetpaleo.nl/faq/alles-over-vlees

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.