Paleo voor Sporters

Yes, de sportscholen gaan weer open! Ik kan je niet vertellen hoe gelukkig ik hiermee ben. Want ik moet eerlijk toegeven dat ook bij mij de Corona kilo’s er een beetje aan zijn gekomen. Het thuis zitten en nergens naartoe kunnen zijn nou niet bepaald een gezonde richtlijn voor mijn lichaam en geest.

En nu de zomer bijna voor de deur staat wordt het hoog tijd om die extra kilo’s eraf te halen 💪🏼

Waarom is het belangrijk om te sporten?

Één van de meest voorkomende redenen om te gaan sporten is omdat mensen graag willen afvallen. We weten allemaal wel dat overmatig vet in ons lichaam niet bevorderlijk is voor onze gezondheid. Maar sporten helpt bij nog zoveel meer dingen. Ik zet ze even op een rijtje voor je

  • Langer leven

Het is bewezen dat overgewicht gepaard gaat met veel gezondheidsproblemen. Zo heb je sneller kans op Diabetes, hart- en vaatziekten, verhoogde bloeddruk, verhoogd cholesterolgehalte en nog veel en veel meer. Tegenwoordig krijgen één op de drie mensen te maken met chronische ziekte en kanker. Deze getallen doen mij echt schrikken. De stijging van het aantal kankerpatiënten is in de afgelopen 30 jaar verdubbeld! Lees dat opnieuw.

Veel is te wijden aan een slechte levensstijl en verkeerde voeding. Zo jammer dat we deze getallen door een wijziging in onze levensstijl kunnen verminderen. En wat ik nog erger vind is dat er weinig tot geen aandacht aan wordt gegeven om mensen te helpen of bewust te maken van de gevolgen van verkeerde levenskeuzes in de lifestyle.

  • Lymfeklieren worden geactiveerd

Misschien heb je wel eens over lymfeklieren gehoord. Deze klieren zitten verspreid over heel je lichaam. Je kan ze zien als verdelgers van indringers zoals virussen en bacterien. Ze voorkomen dat je ontstekingen in je lichaam krijgt en zorgen dat de probleemmakers afgevoerd worden. Ik kan je niet genoeg benadrukken hoe belangrijk je lymfesysteem is. Ik ken weinig mensen die chronisch ziek zijn en geen problemen hebben met hun lymfesysteem.

Helaas pompt het lymfesysteem niet uit zichzelf zoals bijvoorbeeld het bloed in je vaten in beweging wordt gezet door je hart. Je lymfesysteem is afhankelijk van beweging. Vroeger, voordat we kantoorbanen hadden waar we de hele dag zitten, waren we bijna de hele dag in de weer. We speurden kilometers naar voedsel en we bleven altijd in beweging. Door te lopen activeer je al je lymfesysteem. Daarom is sporten heel erg goed aangezien we vaak niet meer de mogelijkheid hebben om zoveel te lopen op een dag. Dus hop, naar de sportschool 😉

  • Emotioneel voel je je beter

Hoe beter jij in je vel zit, hoe beter jij je voelt.

Veel mensen die overgewicht hebben voelen zich niet fijn. Ze zijn sneller moe en dragen bovendien veel emotionele ballast mee. Meestal slaat emotie zich op in je lichaam. Het kan ervoor zorgen dat je vocht vasthoudt of dat je gaat ‘emo’ eten.

Als de emotie opslaat in je lichaam, wordt je lichaam stroef en moeilijk beweegbaar. Daarom is het vaak lastig aan het begin voor sommige mensen om zich toe te zetten om te gaan sporten. Doordat het vast gaat zitten is bewegen pijnlijk en vermoeiend. Toch raad ik aan om te gaan sporten en eventueel met professionele hulp. Door sporten komt er weer beweging in je lichaam. Je wordt soepeler en laat emoties door het sporten letterlijk los.

Het is een hele krachtige tool om onverwerkt trauma te helen. Ook wordt in veel gevallen het zelfbeeld verhoogd. Je gaat je krachtiger voelen, mooier en er wordt dopamine tijdens het sporten aangemaakt. Dit hormoon zorgt ervoor dat je je fijn voelt.

Als je de stap hebt gezet om te sporten waar kan je dan op letten met je Paleo voeding?

Als je gaat sporten is het belangrijk dat je je lichaam goede ondersteuning geeft om zo goed en snel mogelijk te herstellen. Dit kan je doen door je lichaam optimaal te voeden met gezonde voedingsstoffen en eventueel de juiste supplementen. Het moment dat je gaat sporten komen er kleine scheurtjes in je spieren waardoor je lichaam hard moet werken om dit te helen. Hier komt de bekende spierpijn vandaan. Gelukkig kan je met voeding ervoor zorgen dat je spierpijn verminderd wordt en dat je lichaam snel herstelt. Hieronder leg ik uit hoe je dat het beste kan doen

  • Eten voordat je gaat sporten

Om een goede basis te bouwen is het belangrijk om je lichaam van tevoren goed te voeden. Het is bewezen dat je hierdoor betere sportprestaties kan behalen waardoor je sneller resultaat zal zien. Je kan het beste 2 tot 1 uur voordat je gaat sporten wat eten. Probeer van tevoren gezonde koolhydraten te eten. Denk bijv. aan havermout met banaan en amandelmelk. Dit geeft je lichaam voldoende energie om te gaan trainen, maar het bevat ook eiwitten en wat vetten.

  • Drinken tijdens het sporten

Tijdens het sporten is het belangrijk om voldoende gehydrateerd te blijven. Een goede hydraterende drank is kokoswater. Het bevat meer elektrolyten (kalium) die ervoor zorgt dat je een betere spierprestatie hebt tijdens het sporten. Daarnaast hydrateert het je lichaam sneller dan water

  • Eten direct na het sporten

Als je echt intensief traint dan is het belangrijk om je spieren direct voeding te geven na het sporten. Veel mensen nemen hier een whey poeder maar ik ben hier niet zo’n voorstander van. Deze poeders bevatten vaak ongezonde stoffen en het is heel moeilijk verteerbaar voor het lichaam. Dat willen we juist voorkomen. Je hebt tegenwoordig eiwitpoeders gemaakt van insecten. Dit blijkt het beste te werken omdat het makkelijk verteerbaar is, heel veel eiwitten bevat, maar ook antiallergeen is. Helaas zijn deze poeders vaak erg duur en veel mensen vinden het idee van insecten eten niet echt heel smakelijk. In dit geval zal ik eerder adviseren om een goed Collageen poeder te nemen. Ideaal voor direct na het sporten!

  • Eten voor herstel

Als je gesport hebt wil je hierna je lichaam natuurlijk zo optimaal herstellen. Dit zorgt niet allen voor minder spierpijn, maar ook dat je lichaam krachtig en gezond aanvoelt. Een Paleo dieet is ideaal voor sporters. Het bevat genoeg eiwitten en gezonde vetten. Voor meer inspiratie naar Paleo recepten verwijs ik je graag door naar https://www.eetpaleo.nl/recepten/

Let’s talk Supplementen

We zijn beland aan het einde van dit artikel. Als laatste wil ik het nog hebben over het belang van hoogwaardige supplementen tijdens het sporten. Als je beweegt zal je lichaam meer voedingsstoffen nodig hebben en soms is het dan fijn om je lichaam hierbij te ondersteunen. Ze zeggen dat je alleen vanuit voeding al je voedingsstoffen kan halen, maar doordat we onze landen hebben uitgeput is de kwaliteit van ons eten erg achteruitgegaan. Daarom ben ik een voorstander van supplementen.

Dit zijn mijn favoriete supplementen tijdens het sporten:

  • Collageen (helpt bij spieropbouw en herstel) bijv. deze: Collageen Plus
  • Glucosamine (beschermt de gewrichten)
  • EPA en DHA (verhoogde spierfunctie tijdens sporten) bijv. deze: Krillolie
  • Magnesium (helpt spieren herstellen, helpt tegen vermoeidheid) bijv. deze: Magnesium Boost
  • Vitamine D (zorgt voor betere calciumopname en sterkere botten) bijv. deze: Vit D
  • Multivitamine of vitamine C (helpt voor betere weerstand)

Heel veel succes met jouw sportavontuur!

Liefs Danielle

Comments 1

  1. Super leerzaam stuk. Bedankt. Een klein spelfoutje bespeurd: iets is ‘te wijten aan’ ipv te weiden. Groetjes!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.