Kurkuma - gezondheid

Kurkuma – waarom is dat zo gezond?

Kurkuma - gezondheid

Neem je een kurkuma latté, als supplement, gebruik je het in stoofschotels en andere gerechten, of zet je toch liever zo’n mooie kurkuma plant in huis? Kurkuma zie je tegenwoordig overal. Maar waarom is het eigenlijk zo populair? Ik leg je precies uit welke gezondheidsvoordelen kurkuma heeft en hoe je het gebruikt (zodat het voor jou werkt).

Waarom is kurkuma zo gezond?

Het actieve ingrediënt in de kurkuma wortel (curcuma longa) is curcumine. Curcumine wordt de laatste tijd veelvuldig onderzocht in verschillende wetenschappelijke onderzoeken, de resultaten zijn veelbelovend! Bij verschillende vormen van kanker kan kurkuma gunstige effecten hebben. Maar ook bij Alzheimer, MS, reumatische klachten en psoriasis worden positieve resultaten gezien wanneer kurkuma wordt gebruikt.

Persoonlijk vind ik dat heel indrukwekkend klinken, en dat is het natuurlijk ook. Een worteltje, gewoon uit de natuur, wat zulke grote effecten heeft. ‘Het zal dus wel goed voor je zijn’ is een gemakkelijk te trekken conclusie. Naar mijn mening is het zeker goed voor je, maar wat doet het eigenlijk in je lichaam wanneer je weinig of geen gezondheidsklachten hebt?

Best veel! Kurkuma heeft de volgende voordelen:

  • Het helpt de lever te ontgiften
  • Werkt sterk ontstekingsremmend (er wordt gezegd dat het net zo goed werkt als ontstekingsremmende medicijnen, alleen heeft kurkuma geen bijwerkingen)
  • Heeft een pijnstillende werking
  • Bevordert de wondheling

Daarnaast wordt het in de Chinese geneeskunde van oudsher gebruikt bij de behandeling van depressie.

Kurkuma gezond

Waarom zou je kurkuma willen gebruiken?

Heeft je lichaam kurkuma nodig wanneer je al heel bewust leeft en eet? Misschien niet. Toch vind ik het wel waardevol om regelmatig te gebruiken, voornamelijk vanwege de ontgiftende en ontstekingsremmende werking.

Niet iedereen eet tenslotte altijd alleen maar gezond, en niet iedereen (bijna niemand?) heeft een leven zonder al teveel stress. We worden regelmatig blootgesteld aan verschillende bacteriën en virussen, en daarnaast eten we allemaal weleens iets wat ontstekingen veroorzaakt in het lichaam. Kortom; het immuunsysteem heeft het daardoor zwaarder te verduren dan we zouden willen. Er vormen zich ontstekingen en dat is waar kurkuma bij kan helpen – het remmen van deze ontstekingen door het immuunsysteem een handje te helpen.

Ook chemicaliën, vanuit onze omgeving, de lucht die we inademen en waarmee onze voeding wordt bespoten, vormen een extra belasting voor het lichaam. Specifiek voor de lever, welke vervolgens ook wat extra hulp kan gebruiken bij het ontgiften hiervan.

Wist je dat stress ook een ontstekingsreactie in het lichaam tot gevolg heeft? Een drukke baan, dagelijks in de file, negatief over jezelf denken, noem het maar op – het zijn allemaal bronnen van stress, en daar hebben de meeste mensen meer van dan ze zich realiseren.

Kortom; je kunt nog zo gezond eten en bewust leven, het lichaam kan in deze tijd best wat ondersteuning gebruiken bij het ontgiften en het remmen van ontstekingen. Wanneer je dat op zo’n gemakkelijke en veilige manier kunt doen als met kurkuma dan vind ik dat erg waardevol.

Voor wie is kurkuma niet geschikt?

Hoewel deze wortel heel veilig in het gebruik is en er geen bijwerkingen van bekend zijn, zijn er een aantal situaties waarbij je er voorzichtig mee moet zijn. Zo kunnen mensen met galstenen of cholestase beter geen kurkuma in grote hoeveelheden gebruiken. Ook werkt kurkuma bloedverdunnend, waardoor het geen goede combinatie is met bloedverdunnende medicijnen. Ook voor zwangere vrouwen is het verstandig om te overleggen met een arts voor ze dit gaan gebruiken, omdat het de baarmoeder kan stimuleren.

Overleg dus altijd met een arts voordat je met een supplement begint.

Kurkuma Latté

Hoe gebruik je kurkuma?

Er zijn veel verschillende manieren waarop je kurkuma kunt gebruiken. Bijvoorbeeld:

Uiteraard is het de kurkuma die je verwerkt in maaltijden en drankjes net even iets anders dan wanneer je het als supplement neemt.

Het verschil is eenvoudig. Kurkuma voor culinair gebruik is simpelweg de gedroogde en gemalen kurkuma wortel. In het supplement vind je juist veel van de werkzame stof curcumine, dit is dus veel sterker geconcentreerd en bevat een hogere dosering curcumine dan je binnen zou krijgen wanneer je een zelfde hoeveelheid gemalen kurkuma wortel toe zou voegen aan een gerecht.

Daarnaast is niet iedereen fan van de smaak (het heeft mij jaren gekost voordat ik het echt kon waarderen) waardoor een supplement een betere optie kan zijn.

Kurkuma als supplement

In supplementvorm spreken we dus niet echt meer van kurkuma, maar van curcumine. Het is daarbij, zoals bij ieder supplement, belangrijk om te kijken naar de opneembaarheid in het lichaam. Want iets innemen wat je lichaam niet op kan nemen heeft over het algemeen niet zo veel zin.

Voor een optimale opneembaarheid wordt aangeraden een extract met minimaal 95% curcuminoiden te kiezen (bron), liefst van biologische oorsprong.

Deze BCM-95 biologische curcuma van Ergomax is sowieso een aanrader.

Dit artikel is gesponsord door Ergomax, maar door mijzelf geschreven. Ik raad alleen producten aan waar ik persoonlijk achter sta.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.