Paleo op vakantie

Paleo op vakantie: dit neem ik mee!

Het is vakantietijd! Misschien zijn jullie alweer terug van een leuk reisje (zoals ik), of hebben jullie juist nog een vakantie tegoed. Hoe dan ook, het kan best lastig zijn om een gezonde maaltijd + snacks mee te nemen.

Dat het vakantie is, betekent tenslotte niet dat je dan ineens niet meer gezond hoeft te eten: vakantie is juist de tijd waarin je je lichaam en geest bij laat komen van drukkere tijden. Extra goed voor jezelf zorgen dus! Ik eet daarom heel graag gewoon Paleo op vakantie.

Daarmee wil ik niet zeggen dat je geen ijsje kan nemen bij de allerbeste ijsboer van het land, om maar iets te noemen. Maar jezelf de hele dag door volstoppen met ongezond eten van het all-inclusive buffet ‘omdat het kan’ lijkt me niet verstandig.

Hieronder lees je hoe ik mezelf qua voeding voor heb bereid op mijn vakantie. Je kunt deze tips gebruiken als je met de auto op vakantie gaat, maar ook wanneer je een lange vliegreis gaat maken. Onze vakantie was erg actief, we hebben wandeltochten van ruim 20km gemaakt, gemountainbiked en wilden daarnaast niet te vaak uit eten gaan.

Je ziet hieronder dus veel voedingsmiddelen die je goed van energie voorzien: eiwitten, vetten en koolhydraten en die ook als onderdeel van een maaltijd kunnen dienen. Is jouw vakantie minder actief en ga je veel uit eten? Pas dan gewoon de hoeveelheden aan naar behoefte en let erop dat je in het vliegtuig alleen vloeibare dingen mee kan nemen in hoeveelheden niet groter dan 100 ml.

Wat heb ik meegenomen op vakantie, voor 2 personen?

Voeding op vakantie 1-klein

Paleo op vakantie: voorraad

Allereerst de ‘voorraad’; eten wat we gedurende 2 weken kunnen gebruiken en wat niet direct op moet vanwege de houdbaarheid. Let erop dat je geen chocola meeneemt als je naar een warm land gaat; als je dit in de auto laat staan wordt het vloeibaar.

  • Kokoswater
    Lekker dorstlessend en handig bij een actieve vakantie, kokoswater bevat namelijk niet alleen vocht maar ook koolhydraten, kalium en magnesium. Deze blikjes zijn tijdens en na lange wandelingen goed van pas gekomen. Zit je vooral aan het strand dan heb je deze waarschijnlijk niet nodig. (wij namen 18 blikjes mee)
  • Kokosboter
    10 handige zakjes met gepureerd kokosvlees, voor een snelle snack als je nog even door moet of wanneer je pas laat uit eten gaat en al honger hebt.
  • Beef Biltong / Jerky
    Beef biltong/jerky is eigenlijk gekruid en gedroogd rundvlees, het is lang houdbaar en levert een hoge kwaliteit eiwitten. Zeker als de beef biltong die je bestelt gemaakt wordt met grasgevoerd rundvlees. De biltong die ik heb gebruikt is van het merk The Naked Ape. Je kunt dit rechtstreeks uit Engeland bestellen, maar sinds kort is het ook via Oerwinkel.nl verkrijgbaar. Er zijn verschillende soorten verkrijgbaar: puur en alleen gedroogd rundvlees, maar ook in combinatie met verschillende soorten nootjes en gedroogd fruit. Mijn favoriet is de ‘Cherry Coco’ maar eigenlijk waren ze allemaal heel lekker!
    Deze zakjes at ik heel vaak bij mijn ontbijt of lunch, ideaal en supergoed van smaak. Ik ben fan!
  • Larabars
    Dit zijn een soort energierepen, maar dan alleen gemaakt van noten en (gedroogd) fruit. Geen onnodige toevoegingen dus. Je kunt deze ook zelf maken, maar die zullen iets minder lang houdbaar zijn. De repen op de foto waren voor mijn vriend; mannen verbruiken toch meer energie dan vrouwen dus deze waren voor hem ideaal als tussendoortje. Vooral tijdens het wandelen/mountainbiken of bij een lange autorit.
  • Geroosterde kastanjes
    Deze kun je bij de toko/oriëntaalse supermarkt vinden, erg lekker tussendoor. Deze heb ik bij Amazing Oriental gevonden. Ze zijn tijdens de eerste autorit (die 10 uur duurde) al op gegaan.
  • Gevriesdroogde ananas
    Ook te vinden bij de toko/oriëntaalse supermarkt, handig wanneer je wat extra energie nodig hebt. Nog beter is het natuurlijk om lokaal vers fruit te kopen aan een kraampje langs de weg, maar een zakje als dit kan altijd van pas komen.
  • Blikjes vis
    Deze vind je bij de supermarkt, heel fijn bij een maaltijd. Zo heb je er alleen wat groente bij nodig en heb je toch een eiwitbron + vetten van goede kwaliteit voor handen zónder dat je zelf hoeft te koken of uit eten hoeft te gaan. Goed voor je budget zonder dat je je gezondheid tekort doet. Let op: neem wel vis in olijfolie, niet in zonnebloemolie.
  • Gedroogd fruit en nootjes
    Deze zijn ook heel fijn om tussendoor te eten als je extra energie nodig hebt. Je kunt deze in veel verschillende winkels krijgen; je kunt kant-en-klare mengsels kopen, maar je zou ook zelf bakjes kunnen vullen met nootjes en gedroogd fruit naar eigen smaak.
  • Gedroogde worst
    Deze worst vond ik in de supermarkt; de ingrediënten zijn erg acceptabel als je paleo eet. Nog beter is het om gedroogde worst bij een biologische slager te halen, nog lekkerder en daarnaast ook lang houdbaar. Helaas hebben wij niet zo’n slager in de buurt -voor zover ik weet-. Onze worst hebben we onderweg omgetoverd tot een salade: een zak gesneden sla over 2 borden verdeeld, stukjes worst erbij, een blikje vis over beide borden verdeeld en daarbij ook stukjes peer. De olijfolie van de vis diende ook meteen als dressing: handig!
  • Thee
    Als je zelf een kookstel meeneemt is het ook lekker om ’s ochtends (als het nog koud is bijvoorbeeld) wat water te koken en een bakje thee te zetten. Helemaal geen must, maar toch wel gezellig.

Voeding op vakantie 2-klein

Paleo op vakantie: koken

Vervolgens laat ik jullie zien wat we meenamen om lekker te kunnen koken; we hebben het simpel gehouden!

  • Kruidenmengsels
    Je ziet hierboven 3 verschillende mengsels die je voor verschillende groenten en vlees kunt gebruiken. Zorg ook dat er wat zout in de mengsels zit zodat je dit niet apart mee hoeft te nemen. Als aanvulling zou ik ook nog kerrie meenemen, maar daar kwam ik op vakantie pas achter.
  • Kokosolie
    Zo’n klein emmertje van 500 ml is handig mee te nemen; lekker compact. Wat ik je wel aan zou raden is het in een ander (lekvrij) bakje over te scheppen voor je vertrekt; rond de 25 graden Celsius wordt kokosolie vloeibaar en kan zo’n bakje gaan lekken. Ons boodschappenkrat heeft zo een laagje kokosolie gekregen, dat was niet helemaal de bedoeling.
  • Extra Vergine Olijfolie
    Handig als dressing wanneer je een salade maakt.

Verder zie je op bovenstaande foto ook een zak worteltjes, maar deze zijn niet ideaal. Ik kan je vertellen dat het lekkerder en gezonder is wanneer je zelf een bosje wortels koopt en de moeite neemt ze even te wassen en te snijden. Dit heeft zeker mijn voorkeur, maar wij hadden er deze keer voor gekozen om een kant-en-klare zak mee te nemen omdat dat wat sneller was.

Daarnaast namen we ook stukjes verse kokosnoot mee, heerlijk en gezond voor onderweg. Hier kun je tenminste even op teren.

Voeding op vakantie 3-klein

Paleo op vakantie: onderweg

Ook handig is het om voor de eerste dag een lunch en diner mee te nemen; zo wordt je niet verleid tot ongezond -en veel minder lekker- voer wat je bij een tankstation onderweg kunt krijgen. Ook kom je zo veel fitter op de plaats van bestemming aan.

Dit namen wij mee:

  • Een salade van ananas en komkommer
  • Hardgekookte eieren
  • Avocadopuree
  • Een salade met spekjes, geroosterde zoete aardappel en gerookte zalm

Voeding op vakantie 4-klein

Daarnaast ging deze tas met fruit ook nog mee, én een avocado. Al met al vond ik het erg handig om zoveel eten mee te nemen; het paste met gemak in onze kleine auto (naast de kampeerspullen) en ik heb geen moment gehad waarop ik moest kiezen voor eten waar ik eigenlijk niet tegen kon. Het laatste wat ik wilde is dat ik minder van mijn vakantie kon genieten vanwege mijn voedselintoleranties!

Natuurlijk zijn we ook regelmatig gezellig uit eten gegaan, in deze post lezen jullie hoe ik dat aan heb gepakt.

Comments 10

  1. Hee wat een leuke tips, ik zie onder andere de kokosnootstukjes van de AH, deze is dus helemaal Paleo-proef?! Ik kon niet terug vinden of er toevoegingen bij zitten… 😉

    1. Post
      Author
    1. Post
      Author
  2. Wat een lekkere recepten op je weblog! Ik ben alles aan het doorlezen en misschien ga ik ook nog wat maken 🙂

    Die schelvislever klinkt wel interessant, maar die moet je waarschijnlijk wel eerst bakken voordat je ‘m kan eten?

    Wel jammer dat er zoveel dingen in plastic verpakkingen zitten… 😛

  3. Hallo Marinka, bedankt voor de handige tips, maar mijn zus en ik gaan met de fiets op de trein naar Frankrijk en gaan daar fietsen en kamperen.We kunnen niet zoveel ingredienten meenemen. Less is more.
    We koken wel zelf, misschien af en toe uit eten.
    Wat ik echt zal missen is mijn blender, maar die kan echt niet mee.
    En niets zal koel blijven in onze fietstassen.
    Heb je voor ons ook nog handige tips?
    veel groetjes Aukje

    1. Post
      Author

      Hoi Aukje! Ik kan je aanraden toch een klein (opvouwbaar) koeltasje mee te nemen. Koop gewoon onderweg een diepvries-item (wat niet kan gaan lekken) en laat dit als koelelement dienen, daarmee kom je per dag al een heel eind. Aan het einde van de dag eet je het diepvries-item natuurlijk gewoon op. Je kunt dan denken aan bessen, groenten of vlees (maar laat het vlees zeker niet te warm worden).
      Verder zijn er in Frankrijk heerlijke gedroogde worsten verkrijgbaar die ambachtelijk worden gemaakt, die kun je zonder koeling bewaren en ze zijn heerlijk als proteïnebron tijdens de dag. Daaromheen kun je verse groenten en fruit kopen, maar die hoeven ook niet koel bewaard te worden wanneer je ze vrij snel op eet. Vergeet trouwens niet voldoende vetten mee te nemen, die kun je tijdens fietstochten wel gebruiken: een flinke hoeveelheid kokosolie (in een lekdichte verpakking!), nootjes, notenpasta en natuurlijk af en toe een avocado.
      Hopelijk kun je hier iets mee! Heel veel plezier tijdens jullie vakantie alvast!

  4. Hallo Marinka, dank je wel voor de tips! Wij gaan eind juli naar Noorwegen en we zijn van plan om veel eten
    van hier mee te nemen, alleen al voor de prijzen daar. Heb je nog tips voor ons?

    1. Post
      Author

      Hoi Marieke! Noorwegen is een prachtig land, maar voeding is er inderdaad best duur.. Ik zou zo veel mogelijk producten meenemen die wat langer houdbaar zijn (minimaal 1 week). Denk aan: blikjes vis, gedroogd rundvlees (biltong), kokosolie om in te bakken, zoete aardappels, wortels en andere knol-/wortelgroenten, fruit, notenpasta’s, losse noten en zaden en/of gedroogd fruit (als tussendoortje bijvoorbeeld) en natuurlijk je eigen kruidenmengsels. Courgettes, pompoenen, spitskool, witte kool en koolrabi’s blijven ook wel een tijdje houdbaar. En natuurlijk potten met augurken, olijven, kappertjes en dat soort smaakmakers. Zuurkool is ook erg goed houdbaar natuurlijk, en koud lekker in een salade. Gedroogde worst is ook echt een uitkomst.
      Ter plekke kun je misschien wat vaker voor verse vis gaan (ik vermoed dat dat niet extreem duur is omdat het lokaal wordt gevangen).
      Hopelijk kun je hier iets mee!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.