Paleo Perikelen

Paleo Perikelen – deel 2

Paleo Perikelen

Paleo is geen dieet maar een levensstijl. Hoe vaak heb je die opmerking al gehoord?

Maar hoe cliché het ook klinkt, het is waar. Paleo is zo veel meer dan voeding alleen! En gelukkig is het helemaal aan jou om te bepalen wat voor JOU ook bij een Paleo levensstijl hoort. Waar jij je goed bij voelt.

Ikzelf? Nou, ik kan je vertellen dat ik al héél veel heb geprobeerd qua levensstijl. Echt waar.. En het was zeker niet altijd een succes. Hieronder deel ik mijn Paleo escapades met je 😉 Vergeet niet hieronder een reactie achter te laten met jouw ervaringen, want daar ben ik natuurlijk heel benieuwd naar!

Deel 1 van deze serie vind je hier.

6. Een staand bureau gebruiken

Mijn droom is nog steeds een ‘treadmill desk’ oftewel een bureau met een loopband waarbij je al werkend kunt lopen. Maar ik mag ook zeker niet klagen over mijn staande bureau, want die is ook heel erg fijn. Zoals bij vrijwel alles, wat dit ook echt even omschakelen!

Allereerst: hoe vind je zo’n bureau? En hoe zorg je dat het betaalbaar is. Want op de meeste ergonomisch verantwoorde webshops waren ze toch al gauw 500+ euro. Google bood uitkomst en zo leerde ik dat je met een bepaald type IKEA bureau en een laptop standaard een prima staand bureau kon maken. Het bureau tikte ik op de kop via Marktplaats (want deze is uit het assortiment van IKEA) en de laptopstandaard bestelde ik via Amazon.com (merk Furinno, ik heb ‘m in het paars). Verder had ik nog een extra toetsenbord en een muis nodig, want mijn handen zitten nu eenmaal niet op dezelfde hoogte als mijn ogen. Uiteindelijk was ik ca. 175 euro kwijt voor mijn bureau, en ik ben er super tevreden over.

In het begin merk je dat je snel vermoeide benen of pijnlijke voeten krijgt. Maar als je gewend bent om stil te zitten, denk je dat je ook stil moet staan tijdens het werken. Niets is minder waar. Het beste werkt het om regelmatig te bewegen achter je bureau. Van de ene op de andere voet, enzovoorts. Doe wat natuurlijk voelt.

Alleen voor werk waarbij ik me écht heel erg goed moet concentreren (als ik iets ingewikkelds zou moeten leren bijvoorbeeld) dan ga ik zitten. Dan kan ik me nog net iets beter concentreren dan wanneer ik sta, maar om eerlijk te zijn ben ik er al zo goed aan gewend dat het verschil niet groot meer is.

Het meest belangrijke wat ik heb geleerd is dat langdurig zitten eigenlijk helemaal niet fijn is. Ik wist dat natuurlijk wel, maar het is heel fijn om dat ook als zodanig te ervaren.

Paleo Perikelen

7. Survivalruns

Als je (een van) mijn boeken hebt gelezen dan weet je dat ik een flinke ziektegeschiedenis achter de rug heb. Jarenlang sportte ik heel intensief, maar ineens kon ik dat niet meer. Nu ik wél weer voldoende energie heb om te sporten ben ik er op een heel andere manier naar gaan kijken. Sporten gaat namelijk niet alleen om winnen (ik dacht van wel..) of om calorieën te verbranden zodat je die er weer aan kunt eten (ik dacht ook van wel).

Sporten is voor mij nu gewoon iets wat ik doe omdat ik het ontzettend leuk vind, en omdat ik me er goed bij voel.

Mijn vriend traint al jarenlang voor survivalruns en het leek me al tijden heel leuk. Maar toen we in de zomer van 2015 een Klettersteig route deden en ik niet eens wist of mijn armen mij wel konden houden als ik me op zou trekken (al hangende halverwege een bergwand van 20m hoog..), besloot ik dat er wel NU iets aan moest gebeuren. Dus ging ik met mijn vriend mee naar de trainingsbaan.

Wat is dat een ontzettend leuke sport zeg! En nee, dat is echt niet hetzelfde als een MudRun / Mudmasters ofzoiets. Het is technisch en vereist behoorlijk wat kracht en flexibiliteit. Maar het mooie is dat je die kracht, techniek en flexibiliteit niet hoeft te hebben op het moment dat je begint. Dat leer je vanzelf!
Gezien mijn geschiedenis met overbelasting (grenzen, wat zijn dat?) bouw ik het trainen heel langzaam op. Meestal train ik een half uur, en dat is genoeg voor mijn lichaam. Helemaal prima vind ik dat. Want ik heb wel echt het gevoel dat ik iets heb gedaan, ik herstel goed én ik heb er ook spierpijn van. Oh en ik zie elke training weer wat vooruitgang, dat is ook mooi meegenomen.

8. Twee Paleo katten opvoeding

Hoe kan een kat nu Paleo zijn, vraag je je af? Nou, kattenbrokken (of hondenbrokken) zijn eigenlijk niet echt optimaal. Net zoals een mens niet is gemaakt om granen/brood/pasta te eten, is een kat niet gemaakt om brokjes te eten. Katten zijn carnivoren en van nature eten ze rauw vlees. Gelukkig zijn er steeds meer en meer voorstanders van deze manier van eten voor huisdieren, dus dat is ontzettend fijn.

We geven onze Paleo kat Jip en Paleo kater Pieter dan ook lekker rauw vlees. Ze zijn er helemaal dol op! Ze krijgen meestal gemalen vlees (met bot en organen erdoor gemalen), maar soms geven we ze een parelhoenkarkas, een hele haring (en nee, niet zo’n schoongemaakte van de visboer) of kippenpootjes.

Er zitten maar een paar nadelen aan, maar die wegen echt niet op tegen de voordelen.

  • Je moet vaker dweilen. Zo’n kippenpoot blijft echt niet in het voerbakje liggen. Zorg maar dat je als politieagentje klaar staat, want voor je het weet ligt die kippenpoot op de bank of het vloerkleed. Het gemalen vlees blijft gelukkig -meestal- wel in het voerbakje wanneer ze eten.
  • Je bent er een lade in de vriezer aan kwijt. Ja, rauw vlees neemt meer ruimte in beslag dan een zak met brokken.
  • Hygiëne is heel belangrijk. Was je handen goed nadat je het vlees aan hebt geraakt. Zo had ik vorig jaar een salmonella infectie aan mijn handen, en ik kan je zeggen dat dat erg pijnlijk was.

Oja en de katten krijgen er ook aanzienlijk meer energie door. Dat kan zowel positief als negatief zijn 😉

9. Squatty Potty

Uiteraard kon ik er niet omheen om deze te proberen. De squatty potty is een krukje voor bij de wc, zodat je in een squathouding terecht komt (gehurkt dus). We kennen het idee allemaal wel van de toiletten in Frankrijk of Italië, maar je kunt zoiets dus ook gewoon thuis creëren!

Waarom een squathouding beter is wanneer je naar het toilet gaat? Dat zie je in dit filmpje (met een eenhoorn die regenboogijs poept)! Hier thuis bevalt de squatty potty in ieder geval prima.

10. Capsule Wardrobe

Ken je dat, een hele kast vol met kleding waarvan je uiteindelijk maar een heel klein deel draagt? Voor mij was dit een bekend verhaal. Om minder stress te hebben en om toch iets meer minimalistisch te leven, besloot ik het concept van de capsule wardrobe te proberen. Alle kleding uit de kast halen dus, en vervolgens slechts een beperkt aantal items selecteren die ik dat seizoen (3 maanden) zou gaan dragen. Ik ben nog maar pas begonnen maar ik wil nu al niet meer terug! Echt geweldig. Ik kan het iedereen aanraden.

Al was het in het begin wel een kwestie van aanpassen. Zo had ik echt te weinig kleding voor één seizoen (t-shirts horen er bijvoorbeeld niet echt bij in de winter..) en moest ik nog een paar items erbij shoppen. Maar inmiddels ben ik tevreden met mijn collectie en draag ik alles met veel plezier.

Meer uitleg over een capsule wardrobe vind je hier!

Ben je op zoek naar basic lifestyle tips om beter te kunnen slapen en minder stress te ervaren? Die vind je in Eet Paleo in 7 Stappen. Daarmee kun je direct aan de slag.

Comments 6

  1. Goed idee! ik heb ook kleding die ik praktisch nooit draag, maar om het weg te doen is ook wat. Je moet dan wel vaker wassen denk ik. Aan de andere kant geeft het misschien wel rust in je hoofd.
    Je kleding is dan ook wel eerder versleten zeker?.
    Groetjes, Elisabeth.

    1. Dat valt wel mee eigenlijk, hierdoor koop ik wel kleding die wat beter van kwaliteit is (maar uiteindelijk ben ik wel minder geld kwijt) en daardoor gaat het ook echt lang mee. En of je nu 20 kledingstukken 6 maanden draagt, of 10 stukken 3 maanden, dan gaan ze in verhouding nog net zo lang mee 🙂

  2. Wow, wat heb je dat goed gedaan. Ik vind het ook een levensstijl. Lekker en eenvoudig. Ik zou niet anders meer willen. Het geeft me ook veel meer energie, dan ik had. Ik ben nu ongeveer 5 jaar bezig, ben nu 70 jaar, dus voor de “wat” oudere mensen is het ook geschikt. Ik ben er blij mee. Ik ga ook eens bedenkn wat ik met mijn kleding doe. Heb het ff in het engels gelezen. Vind het wel wat. Ik ben erg blij met je site en je emails/nieuwsbrieven, ik eet ze zo wat. Haha! Ik probeer ook veel uit. Heel erg bedankt!

  3. Inspirerende voorbeelden!! Wat ik doe is met de hand afwassen met voornamelijk heet water en soms een beetje afwasmiddel. Dit helpt me de dag te verwerken.
    Mijn haar zelf knippen. Hiervoor heb ik een uitdunschaar gekocht en helpt mijn man met de achterkant. Hij knipt zijn hele leven al zijn haren zelf.
    We hebben de televisie weggedaan en alle boeken, cd’s en dvd’s die we gelezen hadden, je leest ze niet voor de tweede keer, nooit zullen lezen, cd’s die grijs gedraaid zijn, dvd’s die we hebben gezien naar de kringloop gebracht. Veel spullen weggegooid waar ‘oude’ energie aan kleefde of die we hadden gekregen. Ruimte gemaakt door wat oude stoelen en meubels weg te doen. Dit geeft allemaal zo’n rust en stilte met mogelijkheden voor, creativiteit, muziek maken, tekenen, schilderen, koken, goede gesprekken, een spelletje doen enz.. Ik leen bij de bibliotheek allerlei materialen en kijk iets wat ik wil zien op YouTube of bij uitzending gemist.
    Door de dag heen drink ik wat groene thee en verder vooral heet water. Heerlijk!!!

  4. Hi Marinka, allereerst beken je ik dat ik niet Paleo eet. Maar toch vind ik je inspirerend, ik volg je al een lange tijd en vind het leuk dat je blog breder gaat dan alleen eten. Dus, doe zo verder en bedankt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.