Soja bonen

Soja

Hoewel soja een peulvrucht is, is het toch een geval apart.

Behalve de grote hoeveelheden anti-nutriënten die het bevat (net zoals andere peulvruchten), zijn er nog meer redenen waarom soja niet binnen het Paleo voedingspatroon past.

Naast het feit dat sojaproducten veelal afkomstig zijn van genetisch gemodificeerde gewassen, zit het grootste probleem hem in de fyto-oestrogenen. Dit zijn plantaardige stoffen die enigszins lijken op het menselijk hormoon oestrogeen. Ons lichaam maakt fyto-oestrogenen niet zelf aan, maar omdat het zo sterk op het menselijke oestrogeen lijkt, herkent ons lichaam het op eenzelfde manier. De productie van oestrogeen in het lichaam wordt er zelfs door aangewakkerd. Kort gezegd: fyto-oestrogenen houden ons lichaam voor de gek.

Het gevolg daarvan is een verhoogd oestrogeengehalte in het lichaam en daarmee een verstoring in de natuurlijke hormonale balans. Dat kan veel vervelende klachten teweegbrengen zoals:

  • Vocht vasthouden
  • Vermoeidheid
  • Slaapstoornissen
  • Vetopslag
  • Borstvorming bij mannen
  • Toegenomen PMS klachten bij vrouwen

Het doel van het Paleo voedingspatroon is juist om het lichaam zijn eigen natuurlijke balans weer terug te laten vinden. De hormoonhuishouding speelt daarin een zeer grote rol.

soya-83087_1280

Comments 10

  1. dag Marinka, ik geloof heilig in paleo, vind het ook heerlijk om te eten, maar heb een probleem met de hoeveelheden. door jarenlang ‘gewoon’ eten en de verkeerde suikers vooral, weet ik niet hoe ik maat moet houden bij paleo. het advies is: eten tot je genoeg hebt, maar geldt dat ook voor de zoete recepten? zoals die heerlijke cheesecake bijvoorbeeld?
    en: ik verdaag een koemelk (lactose-intolerant) en wil soms toch heel graag een koffie verkeerd. welke alternatieven zijner dan? rijstemelk. amandelmelk en kokosmelk (uit een pak) zijn te dun en te waterig.
    misschien heb je een suggestie voor mijn beide vragen?

    1. Post
      Author

      Hallo Marga! Om jezelf een goede basis te geven bij het Paleo voedingspatroon kan ik je aanraden eens 30 dagen lang geen zoetigheid te eten. Gewoon echt veel groenten, aangevuld met vlees/vis/eieren en voldoende vetten. Neem niet teveel fruit en zeker geen Paleo baksels. Na die periode heeft je lichaam zich al behoorlijk aangepast en wordt het veel makkelijker om maat te houden: dan gaat je lichaam de juiste signalen afgeven. Lees ook dit artikel even over Paleo ‘baksels’ en misschien is het Puur30 programma fijn om je op weg te helpen. Wat betreft de koffie verkeerd kun je misschien kokosroom proberen? Dat is dikker dan gewone kokosmelk. Bij de toko hebben ze dat van het merk Aroy-D. Ik hoop dat dat gaat lukken 😀

  2. Ik heb net het kookboek in huis. Ik wil mijn voedingspatroon veranderen, omdat ik in de overgang zit en ineens aankom, zonder mijn voedingspatroon te veranderen.
    Ik eet sinds een paar jaar weer vlees en vis, maar heel minimaal. Wat kan ik dan goed gebruiken i.p.v vlees en vis?
    Wat ik ook tegenkom, is dat de ingrediënten redelijk prijzig zijn en mijn inkomen niet hoog. Hoe zou ik dat kunnen oplossen?

    1. Post
      Author

      Hi Ina! In plaats van vlees of vis kun je het beste eieren eten, en verder noten en zaden. Paleo kun je voor zo’n beetje elk budget geschikt maken, het is maar net waar je je boodschappen haalt eigenlijk. Niet alles hoeft biologisch te zijn wanneer je portemonnee dat niet toelaat en het helpt ook om bepaalde ingrediënten in grotere hoeveelheden in te slaan, dan is het vaak goedkoper. Het duurste zijn natuurlijk de baksels met amandelmeel en dat soort ingrediënten, die zijn prijzig! Maar het fijne is dat die baksels absoluut niet de basis vormen van Paleo, het zijn juist extraatjes die je zeker niet elke dag eet. De basis bestaat uit veel groenten, wat vlees, vis en eieren, fruit, noten en zaden, en die zijn er natuurlijk in alle soorten maten en prijzen.

  3. Heel interessant item, bovenste 4 problemen zijn bij mij van toepassing, omdat ik al 37 jaar vegetarisch eet kom je automatisch op vega vlees terecht, het kwartje (knaak) is nu gevallen, Door de challens ben ik meer vis gaan eten (verdraag ik wel, pds ) veel eieren, heb nu vega van de vega slager gekocht, is beter dacht ik maar wil nu wel helemaal stoppen hiermee, hoe kan ik dit heesters aanpakken? Nog meer eieren? Eet er meestal 5 p.d. ben heel benieuwd, liefs els*

  4. Hallo Marinka,

    Ik gebruik 2 koppen koffie per dag met een beetje havermelk omdat ik dat de lekkerste vervanger vind van koffiemelk.
    Kan ik dat beter niet doen of valt dat wel mee omdat het alleen het sap is (geen vezels) en kan ik dat gewoon door gebruiken en dan alleen voor de koffie.
    Vr. Groet, Akke

    1. Post
      Author

      Hi Akke, bij haver gaat het niet om de vezels maar om de eiwitten die erin zitten. Deze eiwitten komen wel in de havermelk terecht wanneer het wordt gemaakt. Als jij je goed voelt bij havermelk is dat natuurlijk prima! Je zou ook kunnen proberen eens 30 dagen geen havermelk te gebruiken, en daarna weer wel. Dan voel je meteen wat het met je doet en of het dus voor jou een goed idee is of niet.

  5. Hoi Marinka, Ik ben net een paar dagen in aanraking met Paleo, Ik ben mij nog aan het inlezen en wil stapje voor stapje paleo gaan toepassen in mijn leven. Ik eet nu sojayoghurt omdat mij is verteld dat dit een belangrijk product is wanneer je in de overgang zit (tegen de opvliegers helpt het zeiden ze). Ik begrijp van het artikel dat soja een peulvrucht is en dat het erg lijkt op oestrogeen( die bij mij door de overgang afbreek) Je schrijft dat het Paleo het balans in je lijf weer terug brengt.
    Kunt u mij informeren ? dank u wel
    met vriendelijke groet winny

    1. Dat klopt! Soja verstoort de hormoonhuishouding, ook in de overgang. Je kunt eens proberen om de soja weg te laten en kijken wat dit met je lichaam doet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.