Eten van kop tot staart

Eten van kop tot staart – waarom het eten van organen heel logisch is

Eten van kop tot staart

Van oudsher is het heel normaal om, wanneer er een dier was geslacht, dit volledig te gebruiken. Tegenwoordig? Nu eten we slechts de luxe delen – de biefstukjes en entrecote. Gehakt, omdat het zo makkelijk is, wanneer er hamburgers of worst van is gemaakt eten we dat nog vaker. Tel daar af en toe een stooflapje bij op, en dan heb je het wel gehad. Nee, ik zit ook niet direct te wachten op een plak rundernier op mijn bord (ik heb het ook nog nooit geprobeerd trouwens). Of hersenen? Uhm, nee bedankt.

Toch is het lang niet zo’n gek idee om juist wél die delen van dieren te eten die we nu vaak overslaan. De organen waar we toch wel een beetje van gruwelen. Heel eerlijk; ik bestel weleens kippenhartjes om zelf te eten, en geef ze dan uiteindelijk toch aan onze katten. Onze katten zijn er blij mee, maar voor mezelf zou het slimmer zijn om ze in een gerecht te verwerken.

Organen en klieren eten voor je gezondheid

Het is niet voor niets dat er in traditionele culturen, zoals de Maori of Indianen, maar ook in de traditionele Chinese voedingsleer, nog steeds dierlijke organen worden gegeten. Deze oude wijsheid vertelt ons dat het eten van een specifiek orgaan van een gezond dier, helend werkt op datzelfde orgaan in de mens. Zo zou iemand met een zwakker hart dus baat kunnen hebben bij het eten van dierlijk hart, en iemand met longklachten juist bij het eten van de long van een dier.

Nu kun je denken dat dat een beetje vergezocht is, maar als ik er goed over nadenk vind ik het ontzettend logisch. Ieder orgaan heeft een specifieke samenstelling van voedingsstoffen, en wanneer daar iets niet helemaal goed loopt, zal je die voedingsstoffen aan moeten vullen. Waarom dan niet met diezelfde specifieke samenstelling van voedingsstoffen, afkomstig van een dier? Nu is mijn logica puur hypothetisch, maar gelukkig is het ook wetenschappelijk onderzocht én bewezen.

Ik quote: “Radioisotope labeling studies in animals have shown conclusively that, when eaten, organs and glands selectively travel to the corresponding organs and glands in high concentrations. This research, done at the University of Scotland in Edinburgh, lends credence to the ancient practice of eating animal organs to help ensure health in one’s corresponding organs…” – Dr. Ron Schmid, ND

Grofweg vertaald houdt dit in dat wanneer je organen en klieren eet, de voedingsstoffen hieruit in grote hoeveelheden naar de overeenkomstige organen en klieren in het lichaam gaan. Eigenlijk best wel heel erg gaaf, toch? Ik vind dat echt geweldig, dat de natuur dat zo geregeld heeft.

Ethisch verantwoord

Daarnaast is het eten van het hele dier, vind ik, ontzettend duurzaam en ethisch verantwoord. Heb je enig idee hoeveel koe er over blijft wanneer je alleen biefstukken en gehakt eet? Behoorlijk veel. Ik ben verre van vegetarisch, maar ik vind wél dat wanneer er een dier is gestorven om mij van voeding te voorzien, ik daar dankbaar voor mag zijn én ik niets verloren mag laten gaan. En daar komt mijn (gebrek aan) orgaan-consumptie dus wel een beetje nadelig uit de hoek…

Welke organen en klieren wil je eten?

Ik schreef al eens waarom lever zo gezond is, maar er is natuurlijk nog veel meer. Lever bevat bijvoorbeeld veel vitamine A, ijzer, vitamine B12 en folaat. Hart bevat juist veel co-enzym Q10 – wat, jawel, belangrijk is bij de gezondheid van je hart en bloeddruk. Of wat dacht je van nieren, welke veel selenium en B12 bevatten? Of zelfs pancreas om meer spijsverteringsenzymen binnen te krijgen, en milt voor meer ijzer.

Het eten van organen wordt onder andere gelinkt aan een betere ontgiftingscapaciteit van het lichaam, beter functionerende mitochondriën (de energiefabriekjes van de cellen), een sterker immuunsysteem, meer energie en een betere spijsvertering. Klinkt goed, vind ik!

En wat dacht je van het eten van bijnierschors wanneer je bijnieruitputting hebt? Dierlijk bijnierschors wordt vaak geadviseerd als supplement en ik kan uit ervaring vertellen dat dat heel goed werkt. Eén van de weinige supplementen waarvan ik al snel het effect merkte was toen ik bijnierschors innam terwijl ik bijnieruitputting had – ik voelde mijn energieniveau stijgen. Natuurlijk lost dat de oorzaak van de uitputting (voornamelijk teveel stress) niet op, maar het ondersteunt wel in het herstel.

Zo eet je van kop tot staart

Uiteraard is dit best eenvoudig; je koopt de organen en klieren, bereidt ze, en eet ze op. Alleen daar ligt nogal een drempel voor de meeste mensen.

‘Doe mij maar een hartensteak.’ – er zijn wel heel erg weinig mensen die dat zeggen. Ja, ik heb weleens runderhart bereid en gegeten, en het smaakt écht prima, maar het idee houdt me keer op keer tegen. Zonde natuurlijk, want zo mis ik dus wel de voedingsstoffen die het bevat, die ik anders in veel kleinere hoeveelheden binnen zou krijgen. Hetzelfde geldt al helemaal voor de andere organen. Lever? Ik ben niet heel dol op de smaak en houd het dus maar bij leverworst en lever in de vorm van een supplement. Nieren, longen, milt, pancreas…?? Dat gaat me wat te ver.

Ancestral Supplements

Hoe kom je dan toch aan die voedingsstoffen? Het merk Ancestral Supplements heeft daar iets op bedacht. Zij hebben juist deze organen verwerkt in supplementen. Zo zijn deze delen van het dier dus niet verloren gegaan én kun je ze op een makkelijke manier binnen krijgen.

De herkomst en kwaliteit van deze supplementen is, vind ik, ontzettend goed. De runderen hebben vrij rond gelopen en zijn grasgevoerd, afkomstig uit Nieuw-Zeeland. Er worden geen pesticiden of hormonen gebruikt, geen vullers in de supplementen én alles is volledig gevriesdroogd. Veel puurder wordt het niet.

Ook de delen van dieren die je écht niet zomaar zou eten, maar juist wel erg waardevol voor je kunnen zijn, zijn verwerkt in supplementen. Van schildklier tot luchtpijp, en dus ook bijnierschors.

Ikzelf ga voor de Runder orgaanmix – dan krijg ik van alles wat binnen.

Comments 6

  1. Jammer dat het eten van dieren zo verheerlijkt word in dit artikel. Wij mensen hebben zoveel bronnen van voedingsstoffen tot onze beschikking. Laat de dieren toch met rust. Beter voor de dieren, het milieu en de gezondheid.
    Maar…als je dan toch perse dieren wil eten ben ik het wel met de schrijfster eens; eet dan ook, in dankbaarheid, alles van het dier. En zorg dat je alleen dieren eet die een fijn leven hebben gehad en humaan aan hun eind zijn gebracht.

  2. Hoi Marinka,
    Ik was en ben nog wel deels aanhanger van Weston Price en dus al lang bekend met het goede van orgaanvlees en bonebroth enz.
    Alleen zoals je bekend is, speelt het Neu5gc een wat minder leuke rol. Vraag me dus af hoe goed het is om die supplementen te nemen. Zelf maak ik wel regelmatig bottenbouillon en eet af en toe kippenlever. Het advies van drs R.de Leth is dus liever minder vlees van dieren op 4 poten ivm die Neu5gc, vaker vlees van bijvoorbeeld. Gevogelte en regelmatig vis en schelpdieren. Ook Esther Nederhof noemt het in een van haar blogs. Ik vind het best lastig. Aan een kant zou het ook goed kunnen werken misschien bij mijn PMR aandoening, maar ja…….
    Overigens, ik heb jaren in Frankrijk gewoond en daar is en was het heel gewoon – mijn echtgenoot was er heel gek op- om bereide pens te eten. Ik kan me nog herinneren dat ik opmerkte dat in NL dat alleen voor de honden werd gebruikt.
    Haha.
    Ik heb mijn dochter trouwens wel als kleine peuter hersentjes gevoerd. Ook dat zie je hier niet.
    Zou het leuk vinden om je commentaar te ontvangen.
    Hartelijke groet, ‘Tilly Sarr-Valk.

    1. Hi Tilly, ikzelf vind het geen probleem om dit te eten (ook in supplementvorm) – het bevat tenslotte veel voedingsstoffen die je niet zo gemakkelijk uit andere voeding kunt halen. Het is maar net hoe je je erbij voelt, dat is het belangrijkste. Als jij merkt aan je lichaam dat je je beter voelt bij het eten van minder producten van dieren op 4 poten, dan zou ik daar zeker iets mee doen. Merk je geen verschil en voel je je juist heel goed bij de bottenbouillon en dergelijke, doe dat dan. Er zijn zo veel verschillende onderzoeken en beweringen dat het lastig om het kaf van het koren te scheiden, maar uiteindelijk weet je eigen lichaam wat het beste voor je is. Zie die adviezen dus vooral al idee om mee te experimenteren en luister verder vooral naar je eigen lijf. Groetjes, Marinka

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.