Paleo kooktips om tijd te besparen

Misschien herken je dit wel: Paleo geeft je veel energie, je bent af van je buikklachten, je slaapt beter en bent een paar kilo afgevallen. Het enige probleem is dat het soms lijkt alsof je alleen maar aan het koken bent! Van boodschappen doen, alles voorbereiden tot het eten bereiden: het kost veel tijd.

Enerzijds is het vooral wennen. Voor je het weet, loop je weer net zo snel door de supermarkt als vroeger en kost eten koken niet meer tijd dan voorheen. Maar aan de andere kant helpen daar een aantal handige trucs wel bij, zodat je veel tijd en energie kunt besparen.

Ik deel mijn 7 Paleo kooktips met je die mij helpen om minder lang in de keuken te staan.

1. Maak het jezelf niet te ingewikkeld

De belangrijkste tip die ik je graag wil meegeven is om het jezelf niet te moeilijk te maken. Je hoeft niet iedere dag iets nieuws te koken of hele exotische ingrediënten te gebruiken. Verzamel een aantal snelle recepten die je regelmatig kunt maken, waarvan je de meeste ingrediënten eigenlijk altijd wel in huis hebt.

Denk bijvoorbeeld aan een boerenomelet, soep of een wokschotel met vlees en groenten. Een aantal recepten op mijn website die je kunt maken (of als richtlijn kunt gebruiken) zijn bijvoorbeeld:

Zo simpel kan het zijn!

Gehakt met Broccoli

2. Maak een weekplanning

Wat enorm kan helpen is om een planning te maken van de week, bijvoorbeeld op zondag. Dat klinkt misschien saai, maar het zorgt ervoor dat je tijdens de week minder hoeft na te denken over wat je gaat eten. Je kan iedere maaltijd inplannen, maar ook alleen de avondmaaltijden bijvoorbeeld.

Hierdoor krijg je meer overzicht en kun je ook aan de slag met mealpreppen (tip 3) en efficiënter boodschappen doen (tip 4). Het plannen kost misschien wat tijd, maar daarna heb je er de hele week profijt van.

3. Ga mealpreppen

Naast een planning maken, kun je ook gelijk een deel van meerdere maaltijden voorbereiden in één keer. Mealpreppen dus! Veel (onderdelen van) maaltijden kun je van te voren al maken in grote porties, zodat je er later in de week gemakkelijk van kunt eten.

Neem bijvoorbeeld drie uurtjes op zondagmiddag om alvast een aantal dingen voor aankomende week klaar te maken. Denk aan een grote portie stoofvlees maken, eieren koken (die blijven gekookt wel tot 7 dagen goed in de koelkast), een oerbrood bakken, muesli maken, groenten snijden en invriezen, een pan soep maken, noem maar op.

Je kunt echt heel veel van te voren maken, je kunt het zo uitgebreid maken als je zelf wilt.

Voor extra inspiratie heb ik een Mealprep Maaltijdplan samengesteld, met vier verschillende weekmenu’s voor ontbijt, lunch en avondeten.

4. Doe minder vaak boodschappen

Dit klinkt logisch, maar veel mensen doen bijna iedere dag boodschappen. Hiermee ben je veel tijd kwijt en de kans is groot dat je dingen meeneemt die je eigenlijk niet nodig hebt. Dat kan slimmer.

Ook dit komt weer neer op plannen. Als je een weekplanning maakt, kun je gelijk de meeste boodschappen in één keer in huis halen. Een deel van de verse producten kun je invriezen (lees in dit artikel meer tips over welke producten en maaltijden je kunt invriezen en voor hoelang) en een deel in de koelkast bewaren.

Hiermee bespaar je dus niet alleen tijd, maar ook geld!

5. Maak grote porties

Een groot misverstand bij Paleo is om iedere dag anders te moeten eten. Natuurlijk is variatie belangrijk om alle voedingsstoffen binnen te krijgen, maar dat hoeft niet per maaltijd. Je kunt ook per dag of week afwisselen met ingrediënten. Dit geeft je spijsvertering bovendien meer rust, continu veel verschillende voedingsmiddelen geeft stress.

Ik heb er een uitgebreid artikel over geschreven: Variatie? Waarom simpele Paleo maaltijden beter zijn.

Je kunt dan ook gelijk grote porties van iets maken. Dit is een soort mealpreppen, maar je hoeft het niet voor de hele week te doen. Je kunt ook één keer koken voor twee avonden, bijvoorbeeld een grote pan soep of stoofpot die je de dag erna ook eet.

6. Koop een slowcooker

Ik zal je niet gauw adviseren om iets te kopen, maar als iets mijn leven makkelijker heeft gemaakt (klinkt heel dramatisch, maar het is echt zo!), dan is het wel mijn slowcooker. Ik heb zelf een slowcooker en een Instant Pot, die kan naast stoven nog veel meer.

Ik vind een slowcooker ideaal, omdat je ’s ochtends alles erin kan doen en ’s avonds je een heerlijke maaltijd hebt. Omdat het apparaat op elektriciteit werkt en na het aantal ingestelde uren op de warmhoudstand springt, is het ontzettend veilig in gebruik.

Heb je nog geen slowcooker? Lees dan mijn artikel met tips om de slowcooker te vinden die bij jou past. Er is er eentje voor ieder budget.

Riblappen in Cashewsaus uit de slowcooker

7. Weet waarom je het doet

Misschien blijft Paleo koken voor jou meer tijd kosten dan voorheen. Vergeet dan niet waarvoor je het doet: gezonde maaltijden maken die je voeden in plaats van vullen. Als je Paleo niet ziet als dieet maar als jouw leefstijl, zal het minder moeite kosten om de tijd erin te steken. Meer energie, minder buikpijn, lekker in je vel: dat is het toch allemaal waard!

Heb jij tips om tijd te besparen in de keuken? Deel ze hieronder gerust! 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.